Superkul Startet 16.Desember.2009 Del på Facebook Startet 16.Desember.2009 kjøpte noe småsnacks fra drevia i sverige og herligheten kom på 2900 kr så kommer pakken og jeg må BETALE 800 kr i TOLL !!!!!!!!!!!! hvordan er dette mulig???? syntes dette var urimelig høyt henter nok postrestante i strømstad neste gang hvis det går Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
index Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Jeg tipper at du ikke har betalt en krone i toll, da det aller meste av slike varer er tollfritt nå. Men moms slipper du ikke unna, med en sats på 23% blir det 667,- pluss et behandlingssgebyr på rundt 130,- så er du oppe i rundt 800,-. Trodde du virkelig at du kunne handle fra utlandet uten å betale moms? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Superkul Svart 16.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 (redigert) jeg betalte moms di trakk fra svensk moms og la til norsk drevia altså..... Redigert 16.Desember.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mare Nostrum Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 di trakk fra svensk moms og la til norsk Det tror jeg ikke noe på. Derimot kunne Drevia latt være å legge til svensk moms og sendt delene til deg i Norge "på eksport". Det gjorde et firma jeg handlet med i høst. Fikk så regning på norsk moms fra speditør noen dager senere. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 (redigert) Da tror jeg at du har betalt norsk moms til Sverige. Så vidt jeg forstår, kunne du ha fåttt tilbake den svenske på grensa (såmm tax free for tourists) og betalt den norske på andre siden av grensen. Rdeigert. Ooppps. For sent. Jeg er litt kald på fingrene akkurat nå. Redigert 16.Desember.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 di trakk fra svensk moms og la til norsk Det tviler jeg på. Norsk moms betales i Norge. Du burde ha bestilt varene momsfritt. Så her har du nok betalt dobbelt moms.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
avmønstret5 Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 En må ofte selv påpeke av momsen trekkes fra i det landet en handler. Norsk moms kommer da på varen når den blir tatt inn. Er varen produsert i ett 3. land utenfor EU f.eks. i China, kan andre regler komme inn (som gjør den dyrerer). Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Vel dette er vel helt normalt, en pakken på 2900 kroner uten m.v.a skal ha 725 kroner i m.v.a, og at da kommer et lite gebyr til de som gjøre jobben på 75 kroner er helt rimelig etter mitt syn.. Så jeg sliter litt med å skjønne intensjonen med denne tråden.. Det er klart en kan spare 75 kroner på postrestane, men det er noe en selvsagt kan velge selv... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
alnorbåt Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Hei. Du burde ha bedt firmaet og skrive fakturaen på 200 kr,da hadde du sluppet disse utleggene. Sitér dette innlegget Link to post
Hillmar Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 På en pakke til under 3000 sparer du hele momsbeløpet med postrestante siden du kan ta med varer for 3000kr momsfritt inn i norge. (6000 hvis du har vært ute av landet i mer enn 24t)... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 med en sats på 23% blir det 667,- pluss et behandlingssgebyr på rundt 130,- så er du oppe i rundt 800,-. Og om man snakker om import til Norge så er det 25% moms di trakk fra svensk moms og la til norsk Drevia skulle ha trekt fra Svensk moms og thats it , Norsk moms betaler du til den Norske stat ikke til Devia og Sverige så her har det skjedd ett eller annet. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Hei.Du burde ha bedt firmaet og skrive fakturaen på 200 kr,da hadde du sluppet disse utleggene. Hvis man er nødt til å snyte/lure/smugle for å handle båtdeler, synes jeg man skal la være å handle. Dårlig forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Hei.Du burde ha bedt firmaet og skrive fakturaen på 200 kr,da hadde du sluppet disse utleggene. Tror du virkelig at Drevia hadde gjort noe så dumt, samt ulovelig? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 syntes dette var urimelig høyt Husk å stemme FRP neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 (redigert) Har akkurat bestilt propell fra Sverige, skal bli "artig" å se hva den kommer til å koste når alt blir gjort på rett måte. Redigert 16.Desember.2009 av benq (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 16.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 da er det faktisk lovelig og lurest og hente post restante i sverige drevia driver seriøst og hadde nok ikke skrevet ned beløpet Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 16.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Husk å stemme FRP neste gang. fordi????? syntes du det var helt greit å betale mva 2 ganger?????? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 16.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Vel dette er vel helt normalt, en pakken på 2900 kroner uten m.v.a skal ha 725 kroner i m.v.a, og at da kommer et lite gebyr til de som gjøre jobben på 75 kroner er helt rimelig etter mitt syn.. Så jeg sliter litt med å skjønne intensjonen med denne tråden.. Det er klart en kan spare 75 kroner på postrestane, men det er noe en selvsagt kan velge selv... det var 2900 INKL NORSK MVA og jeg måtte betale 800 for å hente ut av posten her hjemme Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
EIN Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 det var 2900 INKL NORSK MVA og jeg måtte betale 800 for å hente ut av posten her hjemme Hvis et firma oppgir at det er inklusiv norsk MVA, da skal ikke du betale noe MVA når du henter varene på posten. Da er det firmaet som har avtale med Norsk Toll og avgift direktorat og betaler til de og vareneskal sendes direkte til deg. Så da har du jo betalt dobbelt MVA til toll og avgift direktoratet. Dette må du ta opp med firmaet og Posten. Det må jo være en feil et sted. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Hvis Drevia har fakturert deg med norsk mva, har de gjort noe forferdelig galt. De har vel ikke en gang kontonummeret til Skattedirektoratet i Norge. Når et svensk firma selger varer til Norge, skal de selvfølgelig ikke beregne mva. Det gjør Tollkontoret når varen kommer til Norge, og sender regning til mottaker, fordi denne momsen må de videre overføre til Skattedirektoratet. Firmaer som har tollkreditt får mva-regninger fra Tollkontoret en gang i måneden. De beregner kr. 75.- for hver forsendelse i gebyr. Private må betale mva før de kan motta varen, og sannsynligvis et høyere gebyr. I tillegg er Posten den desidert griskeste speditøren på såkalt tollklareringsgebyr osv., så det kan være lurt å be leverandøren sende med DHL, TNT eller tilsvarende. De minst griske, er etter min erfaring FedEx. Mulig at beløpet på ditt kjøp er så lavt at de kommer inn under kjøp som er fritatt for mva, men det kan jeg ikke noe om. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 På en pakke til under 3000 sparer du hele momsbeløpet med postrestante siden du kan ta med varer for 3000kr momsfritt inn i norge. (6000 hvis du har vært ute av landet i mer enn 24t)... Det er neppe riktig. Skal Drevia sende PR til et postkontor i Sverige er det ikke eksport for dem, og de må da selvsagt inkludere svensk mva i fakturabeløpet. Det du eventuelt kan spare på det er eventuell forskjell på norsk og svensk mva på varen. mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Sydvesten Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Det du eventuelt kan spare på det er eventuell forskjell på norsk og svensk mva på varen. Noe som vel ganske nøyaktig er 0 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Superkul Svart 16.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 jeg betaler gjerne skr + svensk mva og henter på posten i sverige - for eneste alternativ er volvo penta her hjemme og det blir DYRT men svensk + norsk mva betaler jeg ikke Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 16.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 (redigert) står kursen lavt i skr i forhold til norske blir det jo en grei gevinst men ikke på mva der har du helt rett sydvesten Redigert 16.Desember.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Hillmar Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Det stemmer at du må betale svensk moms når du sender PR til Sverige og henter pakken der. Men når du kommer til grensa stikker du inn på tollkontoret. Der får du papirer på at varen er tatt ut av Sverige som du sender til butikken og får tilbakebetalt svensk moms. Og siden varen har lavere verdi enn grensa (3/6000kr) må du ikke betale noe Norsk moms... Man sparer altså HELE momsbeløpet! Og det kan jeg garantere da jeg har gjort dette selv flere ganger... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.