Jump to content

super toll for noen skarve båtdeler

Superkul

Recommended Posts

Jeg tipper at du ikke har betalt en krone i toll, da det aller meste av slike varer er tollfritt nå. Men moms slipper du ikke unna, med en sats på 23% blir det 667,- pluss et behandlingssgebyr på rundt 130,- så er du oppe i rundt 800,-. Trodde du virkelig at du kunne handle fra utlandet uten å betale moms? :confused:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vel dette er vel helt normalt, en pakken på 2900 kroner uten m.v.a skal ha 725 kroner i m.v.a, og at da kommer et lite gebyr til de som gjøre jobben på 75 kroner er helt rimelig etter mitt syn.. Så jeg sliter litt med å skjønne intensjonen med denne tråden..

Det er klart en kan spare 75 kroner på postrestane, men det er noe en selvsagt kan velge selv...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

med en sats på 23% blir det 667,- pluss et behandlingssgebyr på rundt 130,- så er du oppe i rundt 800,-.

Og om man snakker om import til Norge så er det 25% moms

di trakk fra svensk moms og la til norsk

Drevia skulle ha trekt fra Svensk moms og thats it , Norsk moms betaler du til den Norske stat ikke til Devia og Sverige så her har det skjedd ett eller annet.

Vel dette er vel helt normalt, en pakken på 2900 kroner uten m.v.a skal ha 725 kroner i m.v.a, og at da kommer et lite gebyr til de som gjøre jobben på 75 kroner er helt rimelig etter mitt syn.. Så jeg sliter litt med å skjønne intensjonen med denne tråden..

Det er klart en kan spare 75 kroner på postrestane, men det er noe en selvsagt kan velge selv...

det var 2900 INKL NORSK MVA og jeg måtte betale 800 for å hente ut av posten her hjemme

det var 2900 INKL NORSK MVA og jeg måtte betale 800 for å hente ut av posten her hjemme

Hvis et firma oppgir at det er inklusiv norsk MVA, da skal ikke du betale noe MVA når du henter varene på posten. Da er det firmaet som har avtale med Norsk Toll og avgift direktorat og betaler til de og vareneskal sendes direkte til deg. Så da har du jo betalt dobbelt MVA til toll og avgift direktoratet. Dette må du ta opp med firmaet og Posten. Det må jo være en feil et sted.

Hvis Drevia har fakturert deg med norsk mva, har de gjort noe forferdelig galt. De har vel ikke en gang kontonummeret til Skattedirektoratet i Norge.

Når et svensk firma selger varer til Norge, skal de selvfølgelig ikke beregne mva. Det gjør Tollkontoret når varen kommer til Norge, og sender regning til mottaker, fordi denne momsen må de videre overføre til Skattedirektoratet.

Firmaer som har tollkreditt får mva-regninger fra Tollkontoret en gang i måneden. De beregner kr. 75.- for hver forsendelse i gebyr. Private må betale mva før de kan motta varen, og sannsynligvis et høyere gebyr. I tillegg er Posten den desidert griskeste speditøren på såkalt tollklareringsgebyr osv., så det kan være lurt å be leverandøren sende med DHL, TNT eller tilsvarende. De minst griske, er etter min erfaring FedEx.

Mulig at beløpet på ditt kjøp er så lavt at de kommer inn under kjøp som er fritatt for mva, men det kan jeg ikke noe om.

På en pakke til under 3000 sparer du hele momsbeløpet med postrestante siden du kan ta med varer for 3000kr momsfritt inn i norge. (6000 hvis du har vært ute av landet i mer enn 24t)...

Det er neppe riktig. Skal Drevia sende PR til et postkontor i Sverige er det ikke eksport for dem, og de må da selvsagt inkludere svensk mva i fakturabeløpet. Det du eventuelt kan spare på det er eventuell forskjell på norsk og svensk mva på varen.

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Det du eventuelt kan spare på det er eventuell forskjell på norsk og svensk mva på varen.

Noe som vel ganske nøyaktig er 0

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det stemmer at du må betale svensk moms når du sender PR til Sverige og henter pakken der. Men når du kommer til grensa stikker du inn på tollkontoret. Der får du papirer på at varen er tatt ut av Sverige som du sender til butikken og får tilbakebetalt svensk moms. Og siden varen har lavere verdi enn grensa (3/6000kr) må du ikke betale noe Norsk moms...

Man sparer altså HELE momsbeløpet! Og det kan jeg garantere da jeg har gjort dette selv flere ganger...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...