Jump to content

super toll for noen skarve båtdeler

Superkul

Recommended Posts

Det virker som Drevia har tabbet seg ut og fakturert deg for svensk mva.

Når det er eksport til Norge skal Drevia ikke fakturere svensk mva, men du skal betale norsk mva ved avhenting av varene i Norge.

Dette burde vært ren rutine for Drevia.

Jeg har handlet varer både i Sverige, Danmark og overseas, og dette har aldri vært noe problem.

Fikser ikke Drevia dette, må det være de rene amatører, men så er det jo svensker da ... :giggle:

Innlegg#25

Man sparer altså HELE momsbeløpet! Og det kan jeg garantere da jeg har gjort dette selv flere ganger...

Genialt - det hadde jeg ikke tenkt på. Men kan det virkelig være riktig? Ikke at jeg tviler på deg Hilmar, men det gir jo lissom vi

dødelige mulighet for å handle uten å svare mva verken her eller der! Og så rinner det meg ihu ordtaket om at når noe høres for godt ut til å være sant,

jå så er det som oftest det.

Det åpner jo eventuelt for enorme muligheter for vi grensehandlende og butikkene der om kundene deres kunne benytte samme metode ved vanlig dagligvarehandel. Det er adskillige milliarder det handles for der. Dette må sjekkes opp nærmere.... i morgen....

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Innlegg #31

Ser vanntett ut Hilmar ;-))

Kluet er å få en avtale med selger om å få tilbakebetalt mva ved bevist utførsel (tollstemplet faktura/papir) som returneres selger.

Og bare så ikke alle går av hengslene - dette gjelder bare reisegods - altså der hvor innkjøpte varer ankommer sammen med eier ved innreise til landet.

Ved annet kjøp som blir sendt til en adresse i Norge er grense for mva/avgiftsfritak så lav som kr. 200,- om jeg ikke husker feil.

FredT

Det ser da absolutt sånn ut.

Og når jeg i tillegg har benyttet meg av denne muligheten flere ganger så føler jeg at jeg er ganske sikker i min sak.

Hvordan dette fungerer mtp. lover ol. har jeg ikke kunnskap til å uttale meg om...

Hvis det jeg sier her ikke stemmer vil det bety at hver eneste person som kjøper noe i Sverige og tar det med over grensa smugler...

Edit: "Tollfritaket for reisegods gjelder også merverdiavgift og diverse særavgifter." Dette kommer fra samme link som det andre.

Redigert av Hillmar (see edit history)
Hvis det jeg sier her ikke stemmer vil det bety at hver eneste person som kjøper noe i Sverige og tar det med over grensa smugler...

Ikke enig i det. Tror de fleste er klar over at man har anledning til å ta med varer (reisegods) for et vist beløp uten å måtte betale toll eller annet når man har vært i utlandet for kortere eller lengre tid. Om alle er klar over akkurat hva beløpet er er en annen sak.

Det som her er nytt for meg er muligheten Hilmar skisserer om å få tilbakebetalt den mva man har betalt i utlandet - hvillket jo ikke er uvesentlig.

FredT

Jeg svarte mest til innlegget til Hustler der han viser til Norsk lov ang. mva. Og tenkte da mest på delen ang. mva.fritak ved innførsel.

Ang. å få tilbakebetalt svensk mva. kan jeg ikke skjønne at dette skal gjelde noen varer og ikke alle, så lenge butikken går med på det. Som sagt har jeg gjort dette selv, men bare med større ting (bla. et IKEA kjøkken).

Dette burde vært ren rutine for Drevia.

Det burde være slik, men...

Jeg handlet av Drevia for ca 7800 inkl svensk mva. Tenkte ikke mer på det da, for det er lenge siden jeg sist handlet defra. Da varene ankom postkontoret, sto det på henteseddelen at jeg måtte betale tollklarering og norsk mva. på ca kr 2100 på oppkrav. Hva! Dette blir jo dyrere enn å handle varene her hjemme tenkte jeg. Men, jeg betalte og fikk utlevert varene.

Jeg sendte så en mail til Drevia og la frem "problemet" mitt, og sa at jeg skal vel ikke bli betale både svensk og norsk moms?

Nei, sa de, det skal jeg ikke. Send med en kopi av kvitteringen på beløpet du har betalt, så skal vi tilbakeføre den svenske momsen. Det gjorde jeg, og nå har det gått 1 uke, uten at jeg har fått noe tilbakebetalt. Men, jeg døyer noen dager før jeg purrer....

Jeg svarte mest til innlegget til Hustler der han viser til Norsk lov ang. mva. Og tenkte da mest på delen ang. mva.fritak ved innførsel.

Skjønner. Jeg har hele tiden tenkt på det tråden startet om. Bestilling av varer i utlandet og betaling av moms på disse. Og ved slik handel skal det betales norsk moms ved innførsel så lenge beløpet er over 200 kr.

Dette fant jeg på dinside.no:

Kan du slippe unna moms?

Sverige har i likhet med Norge en merverdiavgift, som stort sett ligger på 25 prosent. Og tenk så deilig det hadde vært å få tilbakebetalt den svenske momsen når du reiser ut av landet. Da ville vi snakket kupp: Mobilen HTC Touch HD ville da kostet cirka 4.200 kroner i Sverige, mot 6.500 i Norge. da ville du spart mer enn 2.300 kroner.

Men, det er dessverre ikke så enkelt. For å kunne få tilbake svensk moms må du gjøre følgende tre ting, ifølge svenske skattemyndigheter:

1) Avtale med selger at du skal ettersende fortollingspapirer, slik at selgeren kan tilbakebetale momsen til din konto (tilsvarende regler gjelder også ved utførsel av varer fra Norge).

2) Før du forlater Sverige må du ta turen innom det svenske Tullen for å skrive under på fortollingspapirer.

3) Når du kommer på den norske siden av grensen, må du innom tollkontoret og få dem til å skriftlig bekrefte at du har tatt varen med inn i landet - og betalt moms for den.

Det siste punktet kan bli problematisk. For varer under 3.000 kroner (ved utenlandsreise under 24 timer) eller 6.000 kroner (ved utenlandsreiser over 24 timer), skal du ikke betale moms. Og dersom du ikke har betalt moms i Norge, skal du betale moms i Sverige. Det bekrefter Christina Olsson i svenske Skatteverket overfor DinSide.

Så hvis jeg forstår dette riktig, kan man ikke få tilbake svensk mva ved kjøp under 3.000/6.000 fordi dette er fritatt for mva i norge.

Kompliserte greier å mye mas.

Jeg får tilbake betalt av butikken jeg handler all m.v.a når jeg reiser ut av Norge, det er i grunnen greit det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Glemte en ting-

Dette gjelder jo bare når man selv følger varen over grensen.

Fikk du ikke en spesifikasjon JarleB fra posten på hva som er hva av det du betalte.

Man bør jo kunne be om et spesifisert bilag.

Jeg driver mye med import og du skal se hvor oppfinnsomme disse speditørene er når de fortoller varer inn. Havnegebyr, fortollingsgebyr, lagerleie, utleggsprovisjon, osv. osv.

Det er ikke sjelden at de tar opp mot 1000 kr. bare for å fylle ut nødvendige papirer. Helt sykt :eek:

Jeg får tilbake betalt av butikken jeg handler all m.v.a når jeg reiser ut av Norge, det er i grunnen greit det.

I min "arbeidsføre tid" hadde vi en del eksport, mest til nordmenn med bostedsadresse i utlandet. Varer som ble sendt ut: Enkelt - ble bokført som mva-fritt salg der og da. Ikke noe stress overhodet. Ingen ekstra papirer å fylle ut - nix - nada. Varer som ble tatt med ut av kunden selv hentet i vår butikk: Litt mere stress. Måtte fylle ut en spesielt skjema som kunden skulle sende tilbake til oss i tollstemplet stand. I våre tilfelle kjente vi som oftest kunden godt og unnlot å ta betalt for mva ved selve salget, i visshet om at vi fikk det aktuelle skjemaet i retur. Ikke mye stress det heller - vel verdt bryet. Ved varer som kunden selv tok med ut av landet er det er meningen at vedkommende selv skal henvende seg til tollen ved innreise på bostedet. Det ble vel helst aldri gjort - uten at vi anså det å være vårt problem. Ved utreise med fly var dette problemfritt, men jeg ser som Pathfinder sier, at ved ut-/innreise Svinesund kan det by på problemer da ut-/innklarering vel etterhvert ligger i akkurat samme byggning.

FredT

Hei igjen,

Nedenstående har jeg d.d. fått per e-mail fra tollvesenet som det fremgår. Vi kan dermed avblåse alle fromme ønsker om å slippe å betale mva ved å ta med seg reisegods etter "Hilmarmetoden". Gratulerer til Hilmar som har fått det til en gang, det var nok bare en glipp! Det viste seg altså igjen at når noe høres ut til være for godt til å være sant så bla bla bla....

God jul alle.

mvh

FredT

Hei

Ved kjøp av varer (reisegods) i Norden (Norge, Sverige, Danmark og Finland) gjelder følgende:

Den 26. mars 1980 ble det inngått en overenskomst mellom regjeringene i de nordiske land om beskatning av reisegods i reisendetrafikken mellom de nordiske land. Intensjonen med avtalen er at ved salg av varer til personer bosatt i et av de nevnte land skal merverdiavgift enten belastes i innkjøpslandet eller innførselslandet, for i størst mulig utstrekning å unngå 0-beskatning eller dobbelbeskatning. Det er innkjøpslandet som skal påse at intensjonen i overenskomsten er overholdt, dvs. merverdiavgiften skal ikke tilbakebetales før det er dokumentert at avgiften er betalt ved innførselen til et av de andre avtalelandene. Av overenskomsten fremgår også at varene i innkjøpslandet skal pålegges de skatter og avgifter som pliktes i innkjøpslandet. Så er varen fri for merverdiavgift i innkjøpslandet, faller den utenfor disse bestemmelsene. For øvrig omhandler overenskomsten kun varer som reisegods, tjenester er ikke nevnt. Overenskomsten gjelder fortsatt og ligger vedlagt til denne mailen. Teksten er også på norsk hvis du "blar" deg litt nedover i dokumentet.

Vennlig hilsen

Infosenteret Tollregion Øst-Norge

Tollfri netthandel via Sverige

Hører til netthandel

Bor du nær Svenskegrensen, kan du handle på nettet for minst 15 ganger mer enn folk i resten av landet, uten å betale toll eller gebyrer.

Henrik V. Ebne

journalist, 30.09.2004 10:09

Også publisert i Forbruker-rapporten september 2004

DU HAR AKKURAT funnet et digitalkamera til halv pris i en tysk nettbutikk. Får du sendt det hjem, må du betale toll, moms og gebyrer. Grensen for tollfri import er på skarve 200 kroner. I tillegg til toll og moms, krever Posten i Norge heftige gebyrer for å gjøre jobben. Velger du å gjøre jobben selv, blir det mye tidkrevende papirarbeid. Å kjøre over kjølen er enklere og billigere. For innen EU er det ingen tollgrenser for varer som sendes mellom EU-landene.

Poste restante grensen

Får du sendt pakkene du bestiller på nettet til en adresse i Sverige, kan du reise over og hente dem tollfritt. Trikset er å ta i bruk en poste restante adresse. Det vil i praksis si at du bruker postkontoret som postkasse. Hos Postvesenet i Sverige er de hjelpsomheten selv.

- Du må få sendt pakken til et «postcenter». Et vanlig postkontor nytter ikke. Årjäng og Strømstad er de nærmeste grensebyene med postcenter, opplyser Postens informasjonstjeneste i Stockholm.

Alt du trenger å gjøre, er da å adressere forsendelsen til postkontoret i en av disse byene, noe du gjør ved å benytte følgende adresse:

Ditt navn POSTE RESTANTE Postcenter S-45201 Strømstad eller S-67201 Årjäng.

Gratis og lovlig

Ikke bare sparer du toll og papirarbeid. Tjenesten er helt gratis.

- Vi tar ikke noe for dette. Men vi sender heller ingen melding om at pakken er kommet. Du må altså ta turen når du forventer at pakken er fremme. Forsendelser til poste restante-adresser oppbevares i 14 dager

Holder du deg innenfor de tollfrie reisegrensene og i tillegg kun bestiller produkter som er lovlige i Norge, er dette helt legalt.

- Om varene hentes på posten i Sverige eller kjøpes i butikk, er ett fett, så lenge du personlig bringer dem over Norskegrensen. Du kan ha med deg varer for maks 3000 kroner per person hvis du er på dagstur. Overnatter du i Sverige, kan du ha med varer for 6000 kroner, sier Toril Hagen, som er underdirektør i Tolldirektoratet.

Mer info:

www.posten.se 00-46-8-232221

Uendret i 29 år

Tollgrensen på 200 kroner har vært uendret siden 1975. Ifølge Regjeringen er dette for at folk lettere skal klare å huske beløpet.

Hadde den tollfrie grensen holdt tritt med prisstigningen, skulle grensen i dag vært 850 kroner, ifølge Statistisk sentralbyrå. I stedet har politikerne beholdt grensen uendret år etter år. Beløpet har ligget bom fast mens regjeringer har kommet og gått. Om regjeringene har vært for eller mot EU-medlemskap, har heller ikke spilt noen rolle. Kommer Norge inn i EU, forsvinner alle grenser. I mellomtiden begrunner politikerne den lave grensen med et ønske om å beskytte norsk næringsliv. Sagt på en annen måte; at norske bedrifter kan ta unødig høye priser fra oss forbrukere, fordi de vet at vi ikke kan importere selv, slik de kan i andre land. Nå går Regjeringen et skritt videre, og begrunner grensen med hensynet til folks hukommelse.

- Det er viktig at grensene holdes stabile over tid, slik at folk kjenner dem, sier statssekretær Øystein Børmer i Finansdepartementet. Dessverre virker det ikke som dette hensynet prioriteres ved avgiftsøkninger, for Finansdepartementets og tolldirektoratets hjemmesider florerer av økte satser og endrede vilkår – som folk forventes å huske.

Sist oppdatert: 24.08.07 09:42

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...