FredT Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Nå må vi slutte å rote her. Som diskusjonen er nå blir det som Fantino antyder. Skal varen sendes PR til Sverige beregnes tysk mva, og man kan hente varen i Sverige uten å betale noe ekstra. Men tysk mva må da altså betales da begge land er innen EU. Besparelsen ligger da i den lavere tyske mva, samt man ikke betaler noe ekstra fortollingsgebyr. Skal man ha tilbake - eller rettere - slippe å betale tysk mva, må varen sendes ut av EU - her til Norge altså. Da kan man slippe tysk mva, men må betale norsk sådan + fortollingsomkostninger. Man må/kan altså velge den ene eller den andre av disse to alternativer. Jeg er rett så sikker på at det er slik der fungerer. mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Hillmar Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Det eneste du trenger for å få refundert tysk mva. er et papir fra tollvesenet om at varen er tatt ut av EU. Jeg trodde at dette også gjalt fra svreige til norge, men der viser det seg at det gjelder en spesialregel om at det skal betales mva. i et av landene... "En MC-entusiast forteller at han kjøper deler til sykkelen sin i EU-land of får dem sendt Poste restante til Strømstad. Etter stopp hos tollvesenet på Svinesund, kan han importere tollfritt til Norge. Deretter sender han den tollstemplede regningen tilbake til selger, og får utenlandsk moms refundert. - Du handler taxfree og sparer flybilletten, skriver han begeistret. Tollvesenet bekrefter at dette er lovlig. Formelt sett er beløpsgrensa 3000 kroner hvis du er utenlands mindre enn 24 timer, men det sjekkes i praksis ikke." Fra denne saken: http://www.dagbladet.no/dinside/2003/04/04/365747.html Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Her rotes det fremdeles. Sluttbrukere skal betale mva/VAT, uansett i et eller annet land. Dette gjelder i alle land, og det eksisterer ingen spesialregel mellom Sverige og Norge for akkurat dette. Faren er at de som ikke forstår hvordan et enkelt mva regnskap fungerer, fort kan komme til å betale mva til 2 land når de skal prøve å være smarte. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Bestilte 1 pære til en projector fra Nederland. Men, etter 2 uker kom det en faktura på både toll, fakrt og mva på nesten kr. 800.- enda jeg betalte 20 Euro frakt til butikken. Skal komme tilbake når jeg får sett nærmere på hva som sto på fakturaen fra spedisjonsfirmaet. Prisen på pære va 209 Euro. Noen er galt her, og noen skor seg skikkelig på dette tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Grensen for tollfri import er på skarve 200 kroner. Noen er galt her, og noen skor seg skikkelig på dette tror jeg. Neida, ingenting er galt.. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
FredT Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Dette gjelder i alle land, og det eksisterer ingen spesialregel mellom Sverige og Norge for akkurat dette. Vel dette stemmer ikke helt Jernia. Teksten jeg fikk fra tollvesenet (innlegg #44) er faktisk en spesialavtale mellom de nordiske land - Danmark/Norge/Sverige/Findland. Formålet med den avtalen er nettopp at ingen skal slippe å betale mva, og ingen skal behøve å betale mva i to land. Jeg har hele teksten som PDF-fil, men hvordan eventuelt få lagt den inn her tro? Om det er mulig å unngå mva ved kjøp fra EU-land utenfor norden etter metoden som Hilmar referer til har jeg ikke noen bastant mening om, men jeg tviler på det. Men siden saken engasjerer kan jeg svært gjerne høre hva tollvesenet sier til det også. Ser at det Hilmatr referer til er fra 2004 (Finansminister Per Kristian Foss) - "huller" kan være tettet siden da. FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Mix Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Noen er galt her, og noen skor seg skikkelig på dette tror jeg. Jepp, enig. Når det faktureres mva for direkte export varer, grenser det til et bevisst tyveri. 25% ekstra fortjeneste frister nok for meget for enkelte firma. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Vel dette stemmer ikke helt Jernia. Teksten jeg fikk fra tollvesenet (innlegg #44) er faktisk en spesialavtale mellom de nordiske land Det har kun med de tidligere omtalte beløpsgrenser å gjøre. Tar man med seg varer over grensa for under kr. 6000.- fra Sverige til Norge slipper man å betale norsk mva i tillegg til svensk mva. En annen ting er at hvis man har betalt svensk mva, kan man kreve den tilbakebetalt hvis man må betale norsk mva. Men hvem vet vel det, og hvem gidder alt det styret? Når beløpene blir større, går man gjerne litt nøyere frem. Prinsippet er allikevel det samme i alle land; alle sluttbrukere skal betale mva/VAT. Hvis man som privatmenneske tar inn varer til Norge, og tror at man slipper unna mva, er man enten stor optimist, eller stokk dum. Greier man dette (mot formodning), har man høyst sannsynlig gjort seg skyldig i en kriminell handling. Med eller mot sin vilje. End of discussion. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 handle fra USA så slipper man dette problemet med dobbel moms eller ikke Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sydvesten Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Det er jo ikke noen stort problem med dobbel moms, men vi som særinger utenfor EU må selvsagt opplyse de butikker man handler fra at vi ikke er en del av det gode fellesskapet og dermed må momsen i kjøperlandet trekkes fra.. Jeg har ikke til dags dato opplevd at dette har feilet, men jeg handler ikke mer en enn 8-10 ganger i året fra diverse EU land da.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Teza Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Da jeg kjørte langtransport kjøpte jeg ofte utstyr i NL og tok med hjem til Norge. Betalte da produktet med NL mva. Viste kvitteringen fra kjøpet samt gyldig fergebilett til Oslo, da jeg passerte tollen i Kiel. Fikk da stemplet kvitteringen som bevis på at varene var ført ut av EU. Neste gang jeg passerte butikken i NL viste jeg kvitteringen i kassen, og fikk refundert NL mva i butikken. Dette fungerer egentlig kun i butikker som reklamerer for tax-free shoping, og ingen butikker er pliktig til å gjøre dette. Det blir ikke gitt melding fra tollen i Tyskland til tollen i Norge med mindre det gjelder våpen ol. Du er derimot selv pliktig til å melde deg hos norsk toll for å betale mva til Norge, og gjør du ikke dette er det smugling. Sjangsen for å bli tatt er dog lik null da du ikke har fått refundert NL mva da du innfører varen til Norge. Litt tungvindt for de som ikke reiser jevnlig, men med litt kreativitet bør dette være fullt mulig, som andre har beskrevet tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Dette fungerer i prinsippet fortsatt på samme måte, men i mellomtiden ble det dette moms-samarbeid i EU, tax-free mellom EU-landene forsvant, og de fleste butikker gidder ikke lenger å drive med dette. Så kan vi jo prøve å legge inn en EØS-veto i denne saken... Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Ja, så får disse kjempesmartingene som tror de skal greie å snyte både Sverige og Norge for mva holde på.......Jeg ønskser meg litt dokumentasjon...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.