Jump to content

Omformer 12V-220v hva trekker den i strøm. 1000W


Sjøga

Recommended Posts

en 12-220 volt omformer på 1000w hva trekker den av strøm fra 12v batterier. blir det 1000w på 12volt siden også?? eventuelt pluss hvilestrømmen???

på 220 volt siden er jo dette ca 4,5A

vil det være ca 83A på 12volt siden da.

jeg trur det er det???

noen som er 100% her

Redigert av Cathrine. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan omformeren levere 1000W ved 220V må du nok regne med at den trekker noe mer enn 1000W på 12V-siden. Fordi en slik omformner ikke har en virkningsgrad på 100%. Spek på den omformeren du tenker på vil kunne gi deg svaret på hvor mye mer det dreier seg om.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

det er denne jeg kikket på i første omgang :smiley:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbe...t/Vekselretter/

 

trenger i utgangspunkt ikke så stor men tenkte det var greit å ha litt å gå på.

men om vi snakker om opp mot 100A på max så trenger jeg ikke det da det ikke er noe tema å tappe batterier så mye.

skal vel i utganspunk brukes til lading av pc og router og tlf.

Link to post
Share on other sites

De pleier å trekke mellom 8-10 % av hva du belaster de med ! Det vil si, belaster du med 100 watt så trekker inverteren 108-110 watt osv.

JanS.. 300 watt delt på 12 volt er 25 ampere, men det er bare hva du kan belaste den med på max ! Den trekker ikke noe nevneverdig om den ikke belastes ! 2-3- watt, tenker jeg

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen Cathrine,

 

Som du ser på dokumentene til disse omformerne ligger virkninsgraden på 83 - 85%, og de 15-17% som går "tapt" der kommer i tillegg til de Wattene du kan nyttiggjøre deg ved 220V. Jeg skriver tapt i gåseøyne fordi, om du til eksempel har tenkt å bruke en 220v varmeovn er de i realiten ikke tapt likevel, da tapet nødvendigvis må bli omgjort til varme. Skal du ha en omformer for mere sporadisk bruk - 220v verktøy o.l. - er det snakk om relativt kortvarig bruk og tapet betyr da mindre.

 

mvh

 

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Husker ikke prisen, husker ikke noe. Kjøpte den for 17 år siden, og siden har den vært min beste strømvenn.

Viser meg:

-hvor mange A jeg har brukt siden jeg slo av motoren

-forbruk i A her og nå

-nøyaktig V spenning på batteribanken her og nå

-hvor mange V når motor går

-den teller ned forbrukstallet når motor går og lades

 

Dette er dritbra for enhver båtbruker. Man kjører båten til et sted og legger seg til for natten. Nullstiller telleren.

Setter på varmeren, tenner lys, kjøleskapet durer og går. Hvor mye strøm bruker jeg nå? Hvor mye har jeg til rådighet?

Når må jeg lade? Denne dingsen gir svar på alle spørsmål. Også er det så kult å se eksakt hvor mye strøm en forbruker

bruker. På bildet f eks tror jeg det brukes en lampe + lading av mobil, tils 2,8 A.

Jeg har flere ganger sett at dingsen sladrer om at det er et forbruk på gang, på tross av at jeg trodde alt var slått av.

Så er det bare å lete, og ofte er det en lampe i motorrommet eller i sovekabinen som er glemt slått av.

Link to post
Share on other sites

6-700 fant ikke jeg noe til.

men 656 for en shunt.

og 2881 for instrument med shunt.

ble veldig interesert når jeg så den prisen

 

Ah My bad! det ser nok ut til at jeg blingset. jeg synes det virket som et realt varp. Beklager :wflag:

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

En shunt er en motstand.

En slik Amperemeter måler på spenningsfall, som økes på shunten mens strømstyrken/belastningen økes og som minkes når strømstyrken ta av.

Dette regner Amperemeteret til forskjellige visninger, f.eks. aktuellt forbruk/lading(gjennomsnittlig forbruk etc.

 

Shunten har to skruefester og blir installert rett i rekke av lade-/forbruksledningen.

Vanlig sted er direkte på/etter pluss eller minus av forbruksbatteriet.

Med det tvinges allt lade og forbruksstrøm over shunten, som tilatter at -alt- strømmen som går inn og ut blir målt.

 

Tilkobling til instrumentet kreves vanligvis bare veldig tynne kabler.

Shunten derimot settes inn i lade-/forbruksledningen, som så automatisk angir hvor kraftig dette kabel må være.

 

Håper det var forståelig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei! :)

Jeg har lenge hatt lyst på et stereo anlegg i båten, men har ikke hatt lyst til å montere ett pga at det er en skjærgårdsjeep.

Men jeg har tenkt tanken på å montere en transformator å bruke en Blaupunkt velocity 2Go 6 høytaler med innebygd forsterker på 160 watt.

Å spørsmålet er da: Hvor stor transformator trenger jeg? Gjerne noe billig på clas ohlson eller noe sånt :)

Link to post
Share on other sites

På en skjærgårdsjeep er det vel kanskje bedre med hodetelefon?

For det første forstår man bedre, men det andre er at man ikke blir torpedert hvis man kjører stereoen for fullt. :sweat:

 

Men tilbake til saken er det spørs hva gevinsten blir hvis du kjører en duppe-dings for å kunne drive noe annet.

Noen ganger er det rett og slett lurt, men du burde kanskje vurdere å gå på innkjøp av vanntett radio og høyttaler.

Det koster trolig litt mer enn en inverter, men avhengig forsterkeren må du jo nesten ha en som leverer ren sinus

og den blir ikke mye billigere enn noe vanntett stereo.

 

Bare som tanke.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...