Jump to content

Stor RIB med Yamaha 115HK


kristian

Recommended Posts

En kompis av meg har kjøpt RIB på 20 fot med 115 hk Yamaha 4 takter, dette kom flatpakket og nå trenger han hjelp til montering. Er det noen som har gode råd?

Henge motoren rett på midtlinjen, skru fast med bolter, hva tetter man med? Hvordan ser man om motoren henger høyt eller lavt?

 

Hydraulisk styring var det også, er det noe man må passe på her ved montering?

 

Koble instrumenter til Yamaha, fylle olje og starte, er det mye innkjøring på en slik motor?

 

Han har kjøpt en vannutskiller til bensin, som vi skal montere. Derfor passer det ikke med den orginale slangestubben. Trenger han å ha en egen manuel pumpe på slangen, slik som det er på mindre påhengere? Eller er det nok sug i motoren til å suge inn bensinen selv ved kald start?

 

Skal også montere søkelys på en bøyle over båten, noen gode anbefalinger her? som ikke er for dyrt.

 

Ellers mottaes råd og erfaringer med tilsvarende RIB OG MOTOR med stor takk :confused:

Link to post

.... dette kom flatpakket og nå trenger han hjelp til montering. ......

:confused:  :lol:  :lol: Kjøpt på IKEA? Da følger det sikkert med en uforståelig monteringsanvisning i sort / hvitkopi!  :lol:

Sorry, er ikke så vondt ment som det høres ut - kunne bare ikke dy meg....  :eek:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Nei, du trenger ikke noen slange med boble på en 115hk maskin. Den har primer når du vrir nøkkelen (prime start) og pumpe.

 

Billigste søkelys på bøyle (med litt tilpasning) med motor er vel biltemas, den koster et par lapper. Men det er veldig praktisk med en løs lykt som også står fast på en holder. F.eks. av typen aqua-signal.

 

:confused:

Link to post

Hei

 

Gratulerer med RIB.

 

Det er nok en del ting man skal ta hensyn til.

 

Motor montering er meget viktig å få korrekt slik at den blir grei å kjøre, her burde dere få hjelp av proffer.

 

Men motoren skal monteres slik at kavitasjonsplata ligger litt høyere enn kjølen på båten, ikke mere enn 1 tomme riktignok. kan være rom for justeringer.

Bor hullene slik at man kan flytte motoren opp eller ned hvis det trengs.

Den skal også sitte på senterlinja.

 

Bruk sikaflex til tetting.

 

Få tak i en targabøyle til å ha lanterner på, dette bør være solid slik at det tåler risting etc.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post

Takk for tips, nå er motoren på i senter, og vi prøver i nederste stilling først. Huller borret slik at den kan heves. Targabøyle med lanterner montert. Trukket ledninger fra styrekonsoll og bakover. Ser ut til vi må lage nye hull til hydrolikk slanger i brønnen bak, da resterende går inne i egen samleslange inn på motoren. Ellers er det mye ledninger som skal kobles i morra, håper alt blir klart til helgen.

Link to post

"Trenger han å ha en egen manuel pumpe på slangen, slik som det er på mindre påhengere? Eller er det nok sug i motoren til å suge inn bensinen selv ved kald start?"

 

Ja, egen manuell pumpe på bensinslangen må du ha. For eksempel hvis du en gang går tom for bensin, så er det mye bedre å pumpe inn ny når du har fylt på, enn å kjøre starteren helt til motoren har fått sugd inn ny bensin.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...