Å i sava Startet 17.Desember.2009 Del på Facebook Startet 17.Desember.2009 Ser i min motor manual at strømmen ikke må brytes når motor går. Hva om jeg har 2 batterier (start og forbruk) og tømmer forbruksbatteri ute på en holme såpass at jeg må vende over på start batteri for å få motoren startet. Jeg vil da helst lade opp forbruk batteri på vei hjem men strømmen brytes vel et lite halv sekund når jeg vender over på forbruk etter motor er startet? Det ser vel ut til at det blir å kjøpe et batteristyresystem som vender over automatisk..eller? Hvordan bruker andre her på baatplassen.no manuell batteribryter? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 det kan sikkert gå bra i mange tillfeller. stort sett er disse bryterene ikke så veldig gode etter mye vridning frem og tilbak. jeg vil anbefale separate brytere for start og forbruk da kan du slå på den ene og av den andre etterpå. de som BEP har er bra greier. men du kan også sette den på begge å så starte. og så bør du lade med battlader om bateriene er så flate når du kommer til kai Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 17.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 (redigert) Takk for svar. Ja to seperate brytere er jo selvfølgelig svaret ved å ha det manuelt. Fant Ingar sitt svar i en post som dukket opp rett under denne etter jeg åpnet denne tråden. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63059 Han nevnte også BEP som lader startbatt helt opp og går så over på å lade forbruk. Virker veldig bra denne saken http://seatronic.no/strom-batteri-isolator...isolator-p-1020 Redigert 17.Desember.2009 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Ja, siden det er så enkelt å automatisere er det over min begripelse at det likevel er så vanlig med manuelle systemer, kan ikke skjønne annet enn at det skyldes uvitenhet. For vanlige brukere er det INGEN fordeler med å betjene dette manuelt, kun ulemper. For deg med utenbordsmotor er spenningsstyrt BEP relé den enkleste løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Hei! Har kun brukt manuell skillebryter i alle år. Den er merket med nr 1, begge og nr 2, på denne måten kan jeg fks. starte på nummer 1. Setter så over på lading av begge når motoren er startet. Setter så over på forbruk når jeg kommer til havn. Denne virker på den måten at den aldri kutter strømmen.Alltid 2 eller flere batterier innkoblett. Enkelt og "Bulletproft", du kan bite deg i ræva på at elektronik finner på å pakke sammen når det er mest ubehagelig. Minst mulig elektronikk, da har du en fair sjansje til å reparere om uhellet er ute. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Ingen som helst fare med å veksle mellom 1, 2 of 1+2 mens motoren går, bryteren er bygget slik at den overlapper kontaktene nettopp for å unngå problemer med dette. Men ikke slå den over til 0, da begynner problemene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Enkelt og "Bulletproft", du kan bite deg i ræva på at elektronik finner på å pakke sammen når det er mest ubehagelig. Ikke meningen å være ufin, men dette er nok en bekreftelse på at det skyldes uvitenhet. Man trenger ikke noe elektronikk, kun et relé. Langt mindre sjans for at dette svikter enn at man får problemer fordi man har glemt å betjene bryteren ene eller andre veien. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Man trenger ikke noe elektronikk, kun et relé. Enig med Ingar på det punktet. Enkelt og idiotsikkert. Jeg har satt i VSR selv, men skulle jeg gjort det idag hadde blitt kun et enkelt rele. Bryterne blir betjent kun dersom jeg skal jobbe på anlegget. Ellers står de på hele året. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 strømmen brytes vel et lite halv sekund når jeg vender over på forbruk etter motor er startet?Det finner du ut ved å sette en lampe eller lanterne på mens motor står. Drei så bryteren sakte mellom posisjonene. Blinker det brytes strømmen, lyser det konstant brytes den ikke og du kan skifte mens motor er i gang. Forøvrig har jeg samme opplegg, men skjønner etter hvert at rele er tingen å ønske seg til jul. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 ingen fordeler med manuell bryter jo om startbatteriet er tomt og man har strøm på det andre, eller må hjelpe startbatteriet med å koble inn forbruksbatteriet samtidig for litt ekstra skyv i starteren. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Den funksjonen har selvfølgelig også releene, Korsnes. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 har den omtalte BEP spenningsstyrte relè en manuell funksjon for overstyring? kan ikkje sjå en einaste knapp på det eg Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Den har en versjon med overstyring ja. Dessuten blir sannsynligheten for tomt startbatteri vekk, da det blir koblet fra i det øyeblikk motoren stoppes/laderen slås av. Meb Biltemametoden bruker man en startkabel. Langt billigere og mer effektivt en GOGOIGFOUFOXV5 Mk2 luriumboks. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 hva består biltemametoden av da? den har eg ikkje hørt om Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Et billig rele kobla til ladelampa som legger startbatteriet i paralell. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 (redigert) Henger meg på tråden med et sidespørsmål: Jeg har brukt den vanlige vendebryteren i alle år, og er egentlig fornøyd nok med den. Men siden alle sier at båtlivet blir lettere med et relé, vurderer jeg å bytte til dette. Er det en stor/vanskelig jobb å bytte til et Bep-relé? Og vil reléet sjæle litt strøm hvis man ikke bryter strømmen med en hovedbryter? Skal det være en eller 2 brytere (eller ingen) i en standard batteribank med 2 forbr og 1 startbatteri? Redigert 17.Desember.2009 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Hei! Svaret gitt på bakgrunn av egnes og min kompis erfaring med rele. Skjønner at her må man være pinlig nøyaktig med teksten, elektronikk var kun ment som en samlebetegnelse for da fleste av oss som ikke er helt oppe på strømting. (Skiftet akkurat et slikt uslitelig rele på bilen) Men enig, manuelt trenges husk. Men da er en alltid sikker på å ha nok startstrøm på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 (redigert) Index: ...Ingen fare... Ikke alle brytere har glidekontakt. På min bryter står det skilt om at den ikke må switches mens motoren går. (Det er ikke Biltemabryter). Så det anbefales å sjekke hvilken type bryter man har. Metoden er gitt over. Redigert 17.Desember.2009 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 har den omtalte BEP spenningsstyrte relè en manuell funksjon for overstyring? kan ikkje sjå en einaste knapp på det eg Den store 300A utgaven til BEP har en bryter for manuell overkobling/deaktivering. I tillegg har den mulighet for tidsstyrt tvangsinnkobling med trykknapp og indikering for status med lampe. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Er det en stor/vanskelig jobb å bytte til et Bep-relé? Såsant batteribankene sitter nær hverandre er dette vel så enkelt som det kan få blitt. Reléet settes mellom batteriene med en kabel til hver plusspol. I tillegg en tynn ledning til jord slik at elektronikken har referanse når den skal måle spenningen. Mener BEP oppgir standby forbruket til 20ma. Resten av anlegget kan bare være som det er, med velgeren satt i stilling mot forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Min BEP har ingen mulighet for overstyring. Men det hadde jeg ikke før heller, da start og forbruk er 100% skilt hos meg. Min løsning er et sett med startkabler, i tilfelle det umulige skulle skje at starbatteriet har mindre strøm enn forbruksbanken. Fordelen med dette løsningen er at jeg ikke glemmer å kople fra igjen (garantert!) og i tillegg har jeg mulighet til å hjelpe andre som mangler strøm. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brumm Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Reléet settes mellom batteriene med en kabel til hver plusspol. I tillegg en tynn ledning til jord slik at elektronikken har referanse når den skal måle spenningen. Jeg må ha dette inn med teskjeer. Og jeg har ikke kjøpt relé ennå og vet ikke hvordan det ser ut. Batteribanken min er på 3 forbruk og ett start. De står i rekke. Så jeg monterer altså reléet over disse. Regner med at det på BEP er 3 kontaktpunkter, og kobler en ledning fra relé til + forbruk og en annen ledning fra relé til + start? Og i tillegg 1 ledning fra relé til jord. Jord hvor? På minus ett av batteriene? Eller til motorgods? Du sier også at den gamle vendebryteren min kan stå mot forbruk (stilling 2). Kan den det alltid? Eller lønner det seg å sette bryteren i stilling off når båten ligger ubrukt, for da vil ikke reléet trekke strøm? Mange spørsmålstegn, men ah, jeg kan så lite med disse strømgreiene. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Du har rett ang. din beskrivelse av koblingen. Siden det bare eksisterer én jord spiller det ingen rolle hvor du kobler til minus ledningen. Formålet er som nevnt bare at BEP elektronikken skal ha en referanse slik at den er i stand til å måle spenningen på den batteribanken som er koblet til dynamoen. I ditt tilfelle vil det være forbruk forutsatt at venderen står i den posisjonen. Noe som er anbefalt da dette gjør at du slipper å la all ladestrømmen til forbruksbanken gå via BEP reléet. (Forutsetter at vendebryteren er i ordentlig kvalitet slik at du ikke kan få spenningsfall og varmgang her). Om du frakobler batteriene ved landligge er en individuell vurdering. Strømtrekket fra reléet er så lavt at det ikke bør ha noen betydning dersom båten er i jevnlig bruk. 20ma tilsvarer 3.36 amperetimer i uka. Her er mer info, koblingsskjema etc. Man kan også bruke et helt vanlig relé og styre det fra ladelampeuttaket på dynamoen. Da får man ikke strømtrekk i det hele tatt. Beskrevet i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Til dere som kan dette med strøm.. I min Polar sitter det en Marna m/Dynastart. Ladeeffekten på denne er oppgitt til 90w etter hva jeg kan se. Pr dags dato holder det fint, siden den bare skal lade opp startbatteriet igjen, samt gi strøm til 4 lanterner. Er ingen andre strømforbrukere i båten. Ganske enkelt med andre ord. Motoren går som regel en time eller to når jeg starter opp. Har lyst til å kjøpe meg en kartplotter/ekkolodd f.eks som Garmin 525s/526s. De drar rundt 1,25A 1. Må jeg da sette på en ekstra dynamo? 2. Kan jeg bruke ett slikt rele for å lade både startbatteriet som står koblet på dynastarten, og forbruksbatteri som står på ny dynamo? Eller blir det bare tull? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
index Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Dynastarten burde klare å forsyne kartplotteren også, men en opptopping med landstrøm en gang i blant er ikke dumt. Hvorfor vil du egentilg ha et ekstra forbruksbatteri i en slik båt? Tenker du på kjøleboks og stereo? I så fall bør du nok montere en ekstern dynamo, og da ville jeg brukt denne til å lade begge batterier via rele og sett helt bort fra ladingen fra dynastarten (dvs kun brukt denne som starter). Da har du dynastarteren lengre også, den blir veldig varm om den får litt for store oppgaver på ladesiden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.