Jump to content

Batteri vender/bryter - Kan man vende bryter når motor går?


Å i sava

Recommended Posts

Ser i min motor manual at strømmen ikke må brytes når motor går.

 

Hva om jeg har 2 batterier (start og forbruk) og tømmer forbruksbatteri ute på en holme såpass at jeg må vende over på start batteri for å få motoren startet. Jeg vil da helst lade opp forbruk batteri på vei hjem men strømmen brytes vel et lite halv sekund når jeg vender over på forbruk etter motor er startet?

 

Det ser vel ut til at det blir å kjøpe et batteristyresystem som vender over automatisk..eller? :confused:

 

Hvordan bruker andre her på baatplassen.no manuell batteribryter?

Link to post

det kan sikkert gå bra i mange tillfeller. stort sett er disse bryterene ikke så veldig gode etter mye vridning frem og tilbak.

jeg vil anbefale separate brytere for start og forbruk da kan du slå på den ene og av den andre etterpå.

de som BEP har er bra greier. men du kan også sette den på begge å så starte. og så bør du lade med battlader om bateriene er så flate når du kommer til kai

Link to post

Takk for svar.

Ja to seperate brytere er jo selvfølgelig svaret :yesnod: ved å ha det manuelt.

 

Fant Ingar sitt svar i en post som dukket opp rett under denne etter jeg åpnet denne tråden.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63059

Han nevnte også BEP som lader startbatt helt opp og går så over på å lade forbruk.

Virker veldig bra denne saken http://seatronic.no/strom-batteri-isolator...isolator-p-1020

Redigert av Å i sava (see edit history)
Link to post

Hei!

 

Har kun brukt manuell skillebryter i alle år.

Den er merket med nr 1, begge og nr 2, på denne måten kan jeg fks. starte på nummer 1.

Setter så over på lading av begge når motoren er startet.

Setter så over på forbruk når jeg kommer til havn.

Denne virker på den måten at den aldri kutter strømmen.Alltid 2 eller flere batterier innkoblett.

 

Enkelt og "Bulletproft", du kan bite deg i ræva på at elektronik finner på å pakke sammen når det er mest ubehagelig.

Minst mulig elektronikk, da har du en fair sjansje til å reparere om uhellet er ute.

Link to post
Enkelt og "Bulletproft", du kan bite deg i ræva på at elektronik finner på å pakke sammen når det er mest ubehagelig.

Ikke meningen å være ufin, men dette er nok en bekreftelse på at det skyldes uvitenhet.

Man trenger ikke noe elektronikk, kun et relé. Langt mindre sjans for at dette svikter enn at man får problemer fordi man har glemt å betjene bryteren ene eller andre veien.

Link to post
strømmen brytes vel et lite halv sekund når jeg vender over på forbruk etter motor er startet?
Det finner du ut ved å sette en lampe eller lanterne på mens motor står. Drei så bryteren sakte mellom posisjonene. Blinker det brytes strømmen, lyser det konstant brytes den ikke og du kan skifte mens motor er i gang. Forøvrig har jeg samme opplegg, men skjønner etter hvert at rele er tingen å ønske seg til jul. :santcheers:
Link to post

Henger meg på tråden med et sidespørsmål: Jeg har brukt den vanlige vendebryteren i alle år, og er egentlig fornøyd nok med den. Men siden alle sier at båtlivet blir lettere med et relé, vurderer jeg å bytte til dette.

Er det en stor/vanskelig jobb å bytte til et Bep-relé? Og vil reléet sjæle litt strøm hvis man ikke bryter strømmen med en hovedbryter? Skal det være en eller 2 brytere (eller ingen) i en standard batteribank med 2 forbr og 1 startbatteri?

Redigert av Brumm (see edit history)
Link to post

Hei!

 

Svaret gitt på bakgrunn av egnes og min kompis erfaring med rele.

Skjønner at her må man være pinlig nøyaktig med teksten, elektronikk var kun ment som en samlebetegnelse for da fleste av oss som ikke er helt oppe på strømting. (Skiftet akkurat et slikt uslitelig rele på bilen)

Men enig, manuelt trenges husk. Men da er en alltid sikker på å ha nok startstrøm på batteriet.

Link to post
Er det en stor/vanskelig jobb å bytte til et Bep-relé?

Såsant batteribankene sitter nær hverandre er dette vel så enkelt som det kan få blitt. Reléet settes mellom batteriene med en kabel til hver plusspol. I tillegg en tynn ledning til jord slik at elektronikken har referanse når den skal måle spenningen.

Mener BEP oppgir standby forbruket til 20ma.

Resten av anlegget kan bare være som det er, med velgeren satt i stilling mot forbruksbanken.

Link to post

Min BEP har ingen mulighet for overstyring. Men det hadde jeg ikke før heller, da start og forbruk er 100% skilt hos meg. Min løsning er et sett med startkabler, i tilfelle det umulige skulle skje at starbatteriet har mindre strøm enn forbruksbanken. Fordelen med dette løsningen er at jeg ikke glemmer å kople fra igjen (garantert!) og i tillegg har jeg mulighet til å hjelpe andre som mangler strøm.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Reléet settes mellom batteriene med en kabel til hver plusspol. I tillegg en tynn ledning til jord slik at elektronikken har referanse når den skal måle spenningen.

 

Jeg må ha dette inn med teskjeer. Og jeg har ikke kjøpt relé ennå og vet ikke hvordan det ser ut. Batteribanken min er på 3 forbruk og ett start. De står i rekke. Så jeg monterer altså reléet over disse. Regner med at det på BEP er 3 kontaktpunkter, og kobler en ledning fra relé til + forbruk og en annen ledning fra relé til + start? Og i tillegg 1 ledning fra relé til jord. Jord hvor? På minus ett av batteriene? Eller til motorgods?

Du sier også at den gamle vendebryteren min kan stå mot forbruk (stilling 2). Kan den det alltid?

Eller lønner det seg å sette bryteren i stilling off når båten ligger ubrukt, for da vil ikke reléet trekke strøm?

Mange spørsmålstegn, men ah, jeg kan så lite med disse strømgreiene.

Link to post

Du har rett ang. din beskrivelse av koblingen. Siden det bare eksisterer én jord spiller det ingen rolle hvor du kobler til minus ledningen. Formålet er som nevnt bare at BEP elektronikken skal ha en referanse slik at den er i stand til å måle spenningen på den batteribanken som er koblet til dynamoen. I ditt tilfelle vil det være forbruk forutsatt at venderen står i den posisjonen. Noe som er anbefalt da dette gjør at du slipper å la all ladestrømmen til forbruksbanken gå via BEP reléet.

(Forutsetter at vendebryteren er i ordentlig kvalitet slik at du ikke kan få spenningsfall og varmgang her).

Om du frakobler batteriene ved landligge er en individuell vurdering. Strømtrekket fra reléet er så lavt at det ikke bør ha noen betydning dersom båten er i jevnlig bruk. 20ma tilsvarer 3.36 amperetimer i uka.

Her er mer info, koblingsskjema etc.

 

Man kan også bruke et helt vanlig relé og styre det fra ladelampeuttaket på dynamoen. Da får man ikke strømtrekk i det hele tatt. Beskrevet i denne tråden.

Link to post

Til dere som kan dette med strøm..

 

I min Polar sitter det en Marna m/Dynastart. Ladeeffekten på denne er oppgitt til 90w etter hva jeg kan se. Pr dags dato holder det fint, siden den bare skal lade opp startbatteriet igjen, samt gi strøm til 4 lanterner. Er ingen andre strømforbrukere i båten. Ganske enkelt med andre ord. Motoren går som regel en time eller to når jeg starter opp.

Har lyst til å kjøpe meg en kartplotter/ekkolodd f.eks som Garmin 525s/526s. De drar rundt 1,25A

1. Må jeg da sette på en ekstra dynamo?

2. Kan jeg bruke ett slikt rele for å lade både startbatteriet som står koblet på dynastarten, og forbruksbatteri som står på ny dynamo?

Eller blir det bare tull?

Link to post

Dynastarten burde klare å forsyne kartplotteren også, men en opptopping med landstrøm en gang i blant er ikke dumt.

 

Hvorfor vil du egentilg ha et ekstra forbruksbatteri i en slik båt? Tenker du på kjøleboks og stereo? I så fall bør du nok montere en ekstern dynamo, og da ville jeg brukt denne til å lade begge batterier via rele og sett helt bort fra ladingen fra dynastarten (dvs kun brukt denne som starter). Da har du dynastarteren lengre også, den blir veldig varm om den får litt for store oppgaver på ladesiden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...