Jump to content

Batteri vender/bryter - Kan man vende bryter når motor går?

Å i sava

Recommended Posts

Dynastarten burde klare å forsyne kartplotteren også, men en opptopping med landstrøm en gang i blant er ikke dumt.

Den lader med 90W, ekkoloddet på plotteren drar 1kw, da tapper man vel batteriet, gjør man ikke det da. Nå vil man selvsagt ikke kjøre med loddet på overalt, men la oss si at jeg sviver igang motoren ute på hytta, som tapper batteriet, for så å starte loddet og dørje makrell i ett par timer. Når jeg så slår av motoren misstenker jeg at jeg har mye mindre strøm på startbatteriet enn før jeg startet turen.

Hvorfor vil du egentilg ha et ekstra forbruksbatteri i en slik båt? Tenker du på kjøleboks og stereo?

Nope, ikke denslags tull i snekka, kun plotter/ekkolodd. Sikler også litt på en liten ankervinch til kaffedreggen hvis bonusen slår til i år.. :cool:

Ett lite batteri på 70-80Ah koster 500,-. Hvis jeg kan ha ett rent startbatteri og legge alt det andre tjafset på ett forbuksbatteri synes jeg det er en minimal investering.

I så fall bør du nok montere en ekstern dynamo, og da ville jeg brukt denne til å lade begge batterier via rele og sett helt bort fra ladingen fra dynastarten (dvs kun brukt denne som starter). Da har du dynastarteren lengre også, den blir veldig varm om den får litt for store oppgaver på ladesiden...

Dynastarten skal ikke stå mot ett større batteri enn 70Ah for ikke å bli overbelastet. Så den lader startbatteriet helt greit. Tanken var at hvis jeg monterte en moderne dynamo og rele, kunne den hjelpe til med å lade opp startbatteriet for å få den siste "toppingen".

Landstrøm og Dieselmotorer er Belsebub... :lol:

Du har ikke noe behov for forbruksbatteri med alt utstyret det fører med seg. Startbatteriet og dynastarteren gjør jobben helt OK for ditt bruk. At ekkoloddet drar 1kW er nok en misforståelse, i så fall hadde du hatt en god varmeovn her. Svingeren sender med 1kW, men det er i så fall kun i et millisekund nå og da. Tipper den i snitt drar en 30-40w når ekkoloddet står på. Men dette finner du sikkert mer korrekt info i bruksanvisningen om.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Et spørsmål om rele kontra en manuell bryter, som kanskje hører hjemme i denne tråden. Jeg skal montere ankervinsj, og det naturlige må vel være å koble den rett mot forbruksbank. Samtidig er jo tanken at motoren vanligvis går når man bruke vinsjen, slik at den kan fores fra dynamoen.

Men spørsmålet blir da: Hvis man har startet motoren, tappet startbatteriet og kommet under 13,7 volt, så vil releet bare gi lading til startbatteriet. Dermed vil vinsjen belaste forbruksbatteriet, egentlig ganske unødvendig. Eller tar jeg feil? Og finnes det i så fall noen smart løsning på dette?

heim : Hvis man har startet motoren, tappet startbatteriet og kommet under 13,7 volt, så vil releet bare gi lading til startbatteriet.
Nei, fordi spenningen på forbruksbanken faller umidelbart til langt under 13,7 volt så snart du bruker vinsjen. Nå er ikke jeg særlig inne på hvordan de ulike releer virker, men jeg er ganske sikker på at de sender ladestrømmen til den batteribanken med lavest spenning. Når en vinsj er i bruk så tipper jeg spenning kan komme under 11 volt , selv med gode batteri og stor dynamo.Det kan jo være slik at releet prioriterer startbatteri til dette har oppnådd 13,7 volt selv om spenning på forbruk er lavere. Men jeg tror det kun er snakk om minutter med motor i gang, så har du oversteget 13,7 volt.
Østkyst Hustler : Jeg vil påstå det er mer naturlig å koble ankervinsj til startbatteri.
Det er jo naturlig. Hvis man etter opphold i en uthavn har tæret på forbruksbatteri er det jo greit å ty til et toppladet startbatteri som kun har startet motoren. Samtidig er jo forbruksbanken ofte større så hvis den er oppladet gir den mer kraft til vinsjen. Rent teoretisk er det vel bare å finne ut hvilke batteribank som gir flest amper (cca) og vurdere hvilken bank som er mest oppladet når vinsjen skal brukes, og det finnes et utall om meninger om akkurat det. Redigert av hegra (see edit history)
hegra : Men jeg tror det kun er snakk om minutter med motor i gang, så har du oversteget 13,7 volt.
Er vel ikke helt riktig dette heller. Så snart ladingen faller bort fra startbatteri vil jo spenningen på dette gradvis falle ned mot hvilespenning som er under 13 volt. Hvor fort det skjer vet jeg ikke, men isåfall kan det vel føre til at releet vekselvis skifter ganske ofte hvor det sender ladestrømmen. Ikke enkelt dette her. :crazy:

Instalerte spenningstyrt relè fra Victron i en familiseiler. Hovedbryter til motor er plassert på toalet tilgengelig til ungene og med å koble relè direkte til forbruksbatteri og dynamo vegne av start-hovedbryter skades ikke dynamo vis noen berører hovedbryteren.

Victron sitt relè opner vis en banken passerer 13,2v uansett på vilken side den er på relè. Den jeg brukte er 400amp og klarer 2000amp i kortere periode.

er ganske sikker på at de sender ladestrømmen til den batteribanken med lavest spenning.

BEP reléet er bare en av/på bryter, ingen form for regulering av ladestrøm. Det er heller ikke nødvendig med regulering fordi batteriene ordner det selv ved at de tar til seg mer ladestrøm jo mer utladet de er.

Er man bekymret for 'oscillasjon' kan man bruke et vanlig relé og styre det ifra dynamoen. Innebærer kun én kabel ekstra og man slippe all elektronikk og standbyforbruk. (BEP kobler til/fra ved 13.7/12.8V)

Ulempen er at man går glipp av bonusfunksjonen til BEP som gir automatisk lading av begge batteribanker fra én vedlikeholdslader.

...men jeg er ganske sikker på at de sender ladestrømmen til den batteribanken med lavest spenning. Når en vinsj er i bruk så tipper jeg spenning kan komme under 11 volt , selv med gode batteri og stor dynamo.Det kan jo være slik at releet prioriterer startbatteri til dette har oppnådd 13,7 volt selv om spenning på forbruk er lavere.

Ingar har skrevet det allerede: det er en naturlov: strømmen går ikke mot spenningen. Har et batteri lavere spenning enn det andre så går strømmen til det batteri som er mindre full. Da trengs det ikke noe regulering. Det er bare markedsførerne som selger deg en regulatator til masse båtpenger, kanskje til og med en som inkluderer 1000 linjer med programkode :giggle:

Hvis man etter opphold i en uthavn har tæret på forbruksbatteri er det jo greit å ty til et toppladet startbatteri som kun har startet motoren. Samtidig er jo forbruksbanken ofte større så hvis den er oppladet gir den mer kraft til vinsjen.

Det er ikke avgjørende hvilket batterie er mer full, men hvilket som i den jo relativ korte perioden kan gi den nødvendige strømmen ved best spenningen. Og det pleier å være startbatteriet fordi det er konstruert slik. Men klart, dersom forbruksbanken er veldi stor og startbatteriet liten så KAN det være at forbruksbanken er bedre egnet.

...kanskje til og med en som inkluderer 1000 linjer med programkode :giggle:

Og det er av stor fordel hvis man kan lese og forstå riktig,

fordi det er bare de færreste relébaserte fordelinger som regulerer noe i det hele tatt.

Si i fra hvis jeg kan hjelpe en gang. :smiley:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Eg har løst dette på følgende måte. Har rele 70A 12V type hella som er styrt fra dynamo D+ som kobler sammen start og forbruk, over en Hella hovedstrømsbryter. Dermed kan eg om nødvendig koble sammen start og forbruk manuelt, har 70 kvadrat kabel til denne og 6 kvadrat til rele 30/ 87, her er det korte ledninger. Dynamo ladekabler er koblet til forbruksbatteri, startmotor har egne tilkoblinger og er selvsagt koblet til startbatteri. Eg har volvo TAMD 74P-A EDC regulert, og EDC'en på denne har egen 12V tilkobling.

Denne EDC tilkobling er den samme som ladekrets og er dermed koblet til forbruk. Fordel med dette er at ved start så vil EDC bli forsynt med "rein" spenning fra forbruksbatteri og eg unngår store dropp i spenning til EDC ved start. Noen synspunkter på dette?

KDB : Fordel med dette er at ved start så vil EDC bli forsynt med "rein" spenning fra forbruksbatteri og eg unngår store dropp i spenning til EDC ved start. Noen synspunkter på dette?
EDC er det også på lastebiler(trailere) Dagens trailere er utstyrt med dieselvarmer,kjøleskap,kaffetrakter og gjerne tv. Når sjåføren etter ei natt i bilen skal starte kan det være smått med strøm om vinteren, og her er det jo bare en batteribank å tære på. Likevel ser det ut til at dette går bra. Bare startmotoren klarer og dra rundt så ser det ut som EDC fungerer. Tror EDC fungerer selv med veldig lav spenning, og det må den vel nesten gjøre hvis den har noen misjon akkurat i startøyblikket. Det er jeg ikke sikker på. Redigert av hegra (see edit history)

På TAMD 75 motoren som kom etter min er det en DC-DC converter på spenning til EDC som holder min 8V til EDC ved spenning inn helt ned til 3,5V, dvs spenning over 8V går direkte, spenning mellom 8V og 3,5V blir omgjort til 8V og spenning under 3,5V går direkte. Dette er en oppdatering mellom 74 og 75 serien, og er sikkert gjort da det har vert et problem, 74 serien har dioder. Ser i el. skjema til 74 / 75 serie at EDC ikke er koblet til eget batteri, går direkte til startbatteri. Startmotor blir forøvrig styrt via EDC.

Redigert av KDB (see edit history)

Hei

Har ett spørsmål angående BEP lade rele. Er usikker på om det er rele eller en form for tyristor. Spørsmålet er om det går strøm begge.

Jeg sverger til manuell bryter. Årsaken til at jeg spør er at viss jeg kobler BEP imellom plussene på batteribankene så kan jeg likevel bestemme hviken bank som er forbruk og få lading på begge banker?

Smaapala

BEP'en er et rele, men med spenningssensorer som styrer ut og innkopling. Så strømmen kan teoretisk sett gå begge veier, men i praksis kopler den sammen bankene etter at batteri kommer opp over 13,6 volt og strømmen går derfor i praksis kun en vei, nemlig fa batt. 1 til batt 2. De fleste velger å sette forbruksbanken som batt 1, da går all ladestrøm til forbruk direkte og belaster ikke releet. Det lille som startbatteriet trenger for å toppes opp går via releet, og dette får da lav belastning og lang levetid.

Selv om du har BEP er det ingenting i veien for å ha en vendebryter for start/forbruk! BEP'en styrer kun ladingen og fordeling av denne, hvor du vil hente strøm fra til start og forbruk er opp til deg selv! BEP'en sørger bare for at begge banker får lading under gange, uavhengig av hva du gjør med bryterne dine. Så det er ikke noe problem.

I min båt har jeg 100% adskilte kretser for start og forbruk, dvs en hovedbryter til hver krets og ingen kopling mellom disse. Da vet jeg helt sikkert at startbatteriet aldri blir tappet av noe annet enn start, og det er derfor alltid fulladet. BEP'en sørger for at det blir toppet opp etter start. Og om startbatteriet likevel skulle være flatt (noe det høyst sannsynlig aldri vil bli), så har jeg startkabler ombord for å kople meg til forbruksbanken. Disse blir mer sannsynlig brukt til å gi andre starthjelp med. Landstrømsladeren har jeg også koplet direkte til forbruksbanken, så BEP'en sørger for at startbatteriet også får lading via denne ved behov.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Dagens trailere er utstyrt med dieselvarmer,kjøleskap,kaffetrakter og gjerne tv. Når sjåføren etter ei natt i bilen skal starte kan det være smått med strøm om vinteren, og her er det jo bare en batteribank å tære på.

De færreste trailersjåfører stopper vel motoren om natten i vinterhalvåret, i alle fall ikke i kalde områder. Jeg har en bror som tidligere var trailersjåfør, og hans rekord var nesten ni måneder uten stans på motoren! Så selv om trailerne har relativt store batteribanker, blir de skjelden tappet ned noe videre...

Da blir det nok ett BEP rele imelom batteribankene.

Hadde tidligere rele styrt av ladelampe men det ble for stort spenningstap. Har ertstattet alt krimskramset med skikkelig kvadrat på batterikabler og skikkelig batterivelger. Har ikke noe strømproblem nå.

Mitt kjøremønster gjør at det blir ideelt med 2banker som jeg ken velge mellom.

Ligger i 2 dager. Kjører ca1 time med lading av begge banker. Ligger meg til ro igjen i 2dager og kobler til neste bank. Kjører igjen og lader begge banker

På denne måten får jeg dobbel periode med lading på nedtappet bank.

Min erfaring er at jeg har får lengre brukstid på denne måten.

Når jeg ligger i uthavn opp mot 14 dager så fungerer dette for meg og batteriene varer lenge.

Smaapala

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...