Jump to content

lage bulbbaug på stålbåt.


Majali

Recommended Posts

I fare for å bli beskylt for å ønske meg et skip, ønsker jeg litt ideer om dette med bulbbaug.

 

Jeg har på min stålbåt på 43 fot et ønske om å løfte baugen litt. Den har etter litt ombygging og avretting av fordekk blitt noen hundre kilo tyngre i front. Siden hun veier sine 15 tonn og har mye løft bak, skal det mye til å trykke hun ned akter.

Dette er en klassisk "hollandsk stålbåt" som har marsfart på ca 8 knop og maks på ca 11 eller noe...

 

Så en ide om å lage en bulbbaug på ca 100-150 liter har kommet opp i hodet mitt.

Jeg tenkte at jeg da får like mange kilo løft og tillegg helt fremme så effekten blir jo ganske stor ville jeg tro?..

 

Men, er det noen som har erfaring med bulbbaug på småbåter.. tips til utforming osv..

Har det noen negativ effekt på hvordan hun tar sjøen osv??

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Spennende prosjekt som jeg skal følge med på. Dette er langt utenfor min kompetanse, men det slo meg at 100-150 liter virket litt puslete i forhold til 15000 kg totalt. selve bulben vil jo veie noen kilo den og.. kanskje 40 kg?.. reelt løft forut 60-110 kg?! Kan man si at dette løftet tilsvarer det du vil få ved å plassere en voksen mann på badeplattformen akterut?! Usikker, men det ergarantert noen der ute som kan mer om dette enn meg....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Min første tanke er at en bulb på 150 liter også vil veie en del kilo så mye av vinningen vil gå opp i spinningen. Har sett noen få stålbåter på den størrelsen med bulb men der er bulben såpass liten at den neppe påvirker vannlinjen i det hele tatt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Hva med å ta utgangspunkt i en kassert 300 liters varmtvannsbereder? Disse kan du enkelt og gratis plukke opp hos rørleggere, miljøstasjoner. Syrefast, ferdigvalset og ikke vanvittig tunge. 120, 200 og 300liter fra feks. Høiax har samme radius, så for å forsterke, kan du evtt. kappe topp og bunn av en av dem, kutte opp sveisefugen , tre ekstra tank rundt hovedtank. sveise fast, legge i ekstra der det er nødvendig. Bare en tanke.

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
....Har det noen negativ effekt på hvordan hun tar sjøen osv??

Dette er et veldig viktig moment du er inne på.

Sjekk hvordan Viksund 925 Alfa og Bravo oppfører seg med bølger i hekken. Disse båtene er "skumle" i unnasjø. Jeg ville ikke ha montert bulb, men heller vurdert andre måter å trimme en deplassement båt på. F.eks, forsøk først med vekter akter. (feks 2 x 200 ltr vann på hver side akter) Kanskje er det mulig å montere flaps på ror eller under hekken.

Link to post

hmm.. dette må jeg tenkte litt på ...

jeg er jo egentlig mest opptatt av å få mer oppdrift i forskipet og ikke nødvendigvis fart eller drivstofføkonomi.. selv om det er jo en fin bonus hvis det skulle slå heldig ut.

 

Så kanskje det er en ide og lage en så lang bulb som mulig, dermed redusere diameter og lengde ut fra der vannet treffer båten og under vannet..

 

Ønsker helst ikke å tynge henne mer ned enn hun allerede er, hun veier som sagt 15 tonn nå og det er nok ganske mye siden motorene i denne er tunge (870kg/stk) samt at jeg har satt inn ca 1600 ltr vanntanker, 300 ltr septiktank, aggregat, masse batterier, osv. osv...

 

tror kanskje jeg ikke vil sveise fast syrefaste tanker på stålskroget.

(har allerede problemer med et ny montert syrefast ror som lager galvanisk tæring. Dette blir byttet nå på nyåret..)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Har også planer for å lage en bulb. Har tenkt å kombinere dette med steglister for å få løft på baugen.

Det blir ikke gjort før om et til to år, da håper jeg er blitt ferdig med slippen jeg holder på å lage.

Har for mye løft bak, så enten blir det bulb foran eller tunnell over propell eller begge deler.

Skal bli intresant å høre hvordan det går med ditt prosjekt.

bulbousbowimage08.jpg

Link to post
tror kanskje jeg ikke vil sveise fast syrefaste tanker på stålskroget.

(har allerede problemer med et ny montert syrefast ror som lager galvanisk tæring. Dette blir byttet nå på nyåret..)

 

Som regel ingen fare så lenge det er sveiset fast. Grunnen til at du har tæring er for det første at roret ditt (selvfølgelig!) ikke er sveiset fast til skroget. :giggle:

 

Syrefast stål skaper ikke tæring, årsaken ligger et annet sted, men stål ofres på spenningsrekkens alter.

 

Tror forøvrig ikke det løser noen problemer å hive på en v.v. bereder i nesa, annet enn muligens bittelitt bedre fart / drivstofføkonomi p.g.a. lengre vannlinje.

Link to post

hvor mye det hjelper er jeg nok usikker på ja... men at det vil skape et løft er vel hevet over enhver tvil?? og det er jo det jeg er ute etter..

 

Jeg ser for meg et slags rør eller en galvanisert trykktank eller noe.. slikt kan nok skaffes fra finn.no eller en skraphandler.. Tenker nok også et en varmtvannstank kan bli litt tynn med en så stor diameter.

 

 

Hvis jeg lar den gå et par meter innover skroget blir kanskje ikke diameteren så avskrekkende..

Kanskje en ide satt en kran/truck med vekt i stroppen til å løfte hun i baugen helt opp til ønsket nivå og lese av hvor mange kg/ltr som trengs... da ser jeg vel om dette er mulig...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Dette er et veldig viktig moment du er inne på.

Sjekk hvordan Viksund 925 Alfa og Bravo oppfører seg med bølger i hekken. Disse båtene er "skumle" i unnasjø. Jeg ville ikke ha montert bulb, men heller vurdert andre måter å trimme en deplassement båt på. F.eks, forsøk først med vekter akter. (feks 2 x 200 ltr vann på hver side akter) Kanskje er det mulig å montere flaps på ror eller under hekken.

Både Viksund 310 (første modeller), speedsjarkene 950 og 1050, Viksund 800 har også denne "bulben", men den er ganske moderat, og tror ikke disse båtene er noe verre i medsjø enn andre halvplanere. Viksund 900 har en mer fremovervendt bulb, er kanskje den du tenker på.

Men det er viktig, som med alle halvplanere, å tilte opp baugen ved medsjø. Da går det så fint atte :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post

Tror det er viktig å ikke blande sammen "bulben" til Viksund, med den en finner på fortrenger-skrog. Husk at Viksund-båtene er mer eller mindre planene båter som opererer med bulben, eller bølgekniven over vannflaten under normal fart.

På et fortrengerskrog, vil jo bulben være en forlengelse under vannflaten som bidrar til større slankhet, og sannsynlivis noe høyere skrogfart. Eller at en kan oppnå samme fart som før, med mindre kraftuttak og dermed bedre økonomi. :yesnod:

Litt mindre "stamping" i motsjø vil vanligvis også bidra til bedre drivstofføkonomi, samt behageligere for passasjerer.

Glem ikke at alt for stor bulb langt nede på skroget, vil flytte tyngdepunktet oppover..........

 

Personlig (har fagbrev som skipsbygger, ikke konstrukrør!) tror jeg at skrotnisse, eller Bruktjern as , vil være stedet for å finne et passende emne som kan tilpasses skroget :yesnod: Og skulle, mot formodning, alt bli feil så vil en lite time med x21 skjærebrenner fjerne alle spor....... :lol: :lol: :lol:

Link to post

Ser at det er ingen som nevner de begrensninger en slik bulbbaug medfører. Vi har vel alle behov for å få baugen litt inn på et svaberg for å få mulighet til å gå i land - fortøye. I hvert fall i løpet av en ferietur vil en kanskje forbanne den kulen på baugen som gjør at det nesten blir umulig å finne en plass i uthavn for alle de plassene du hadde tenkt deg var opptatt.

Den begrensningen hadde ikke passet min bruk av båt.

:santcheers: GOD JUL!

Link to post

Hei igjen..

 

Det med det kunne gå lenger inn mot fjellet er et godt argument...

 

Baugen på denne er veldig skrå og enn så lenge er rekka lukket i baugen.

Men det er en plan og åpne rekka nettopp for å begynne å gå inntil land.

Men det betinger en ankervinsj akter også.. Så nå er bruken longside eller på svai.

 

Men jeg må ta med det i tankene. Siden jeg ikke er veldig opptatt av det å forlenge vannlinjen, men mest det med løftet. Kan jeg jo lage den som en bastard mellom Viksund sin baugkniv og en tradisjonell bulb.. Kommer sikkert til å se litt rart ut på land, men men... det er jo ikke der hun skal være :-)

 

Men først må jeg få lånt en vekt til henge i en stropp slik at jeg vet hva som trengs av volum...

og jeg må få noen venner bak på akterdekk for å se hvor mye vekt som trengs hvis jeg ikke skal lage bulb...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Det er vel kanskje trimming som er det riktige begrepet ja..

Det med å flytte vekt er ikke så enkelt, det er ikke annet enn en 300 ltr septiktank som utgjør den store vekten forut nå.. Og den har jeg fått laget til å passe der fremme.. så den blir.

Hele batteripakken står litt foran midten. så det kunne jo settes bakover. Med de er plassert for å ha så korte kabler som mulig for fordeling og startmotorer..

 

Får se hvor mye jeg må laste akter for å trykke hun noen cm ned... tipper det går noen hundre kilo..

kanskje lage en forlengelse av bunn bak og sette lodder på den... lavt tyngdepunkt og vekten helt bakerst?...hmmm.....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...