Majali Startet 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 17.Desember.2009 I fare for å bli beskylt for å ønske meg et skip, ønsker jeg litt ideer om dette med bulbbaug. Jeg har på min stålbåt på 43 fot et ønske om å løfte baugen litt. Den har etter litt ombygging og avretting av fordekk blitt noen hundre kilo tyngre i front. Siden hun veier sine 15 tonn og har mye løft bak, skal det mye til å trykke hun ned akter. Dette er en klassisk "hollandsk stålbåt" som har marsfart på ca 8 knop og maks på ca 11 eller noe... Så en ide om å lage en bulbbaug på ca 100-150 liter har kommet opp i hodet mitt. Jeg tenkte at jeg da får like mange kilo løft og tillegg helt fremme så effekten blir jo ganske stor ville jeg tro?.. Men, er det noen som har erfaring med bulbbaug på småbåter.. tips til utforming osv.. Har det noen negativ effekt på hvordan hun tar sjøen osv?? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Hallaron Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Spennende prosjekt som jeg skal følge med på. Dette er langt utenfor min kompetanse, men det slo meg at 100-150 liter virket litt puslete i forhold til 15000 kg totalt. selve bulben vil jo veie noen kilo den og.. kanskje 40 kg?.. reelt løft forut 60-110 kg?! Kan man si at dette løftet tilsvarer det du vil få ved å plassere en voksen mann på badeplattformen akterut?! Usikker, men det ergarantert noen der ute som kan mer om dette enn meg.... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
SveinHa Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Min første tanke er at en bulb på 150 liter også vil veie en del kilo så mye av vinningen vil gå opp i spinningen. Har sett noen få stålbåter på den størrelsen med bulb men der er bulben såpass liten at den neppe påvirker vannlinjen i det hele tatt... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
M/B Shanty Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Hva med å ta utgangspunkt i en kassert 300 liters varmtvannsbereder? Disse kan du enkelt og gratis plukke opp hos rørleggere, miljøstasjoner. Syrefast, ferdigvalset og ikke vanvittig tunge. 120, 200 og 300liter fra feks. Høiax har samme radius, så for å forsterke, kan du evtt. kappe topp og bunn av en av dem, kutte opp sveisefugen , tre ekstra tank rundt hovedtank. sveise fast, legge i ekstra der det er nødvendig. Bare en tanke. Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
BMP Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 (redigert) Hvordan tror du en varmtvannstank vil se ut etter en tids gange i noe sjø? Redigert 17.Desember.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 17.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 hmmm litt liten ja... men jeg ser for meg en varmtvannstank på 200 ltr... den er STOR!! Og jeg ville vel tro at det er mye mer effekt av 100 kg vekt i bugen hvor løftet i skroget er lite iforhold til det flate store akterskipet? men det mulig jeg tar feil..? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Evita IV Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 ....Har det noen negativ effekt på hvordan hun tar sjøen osv?? Dette er et veldig viktig moment du er inne på. Sjekk hvordan Viksund 925 Alfa og Bravo oppfører seg med bølger i hekken. Disse båtene er "skumle" i unnasjø. Jeg ville ikke ha montert bulb, men heller vurdert andre måter å trimme en deplassement båt på. F.eks, forsøk først med vekter akter. (feks 2 x 200 ltr vann på hver side akter) Kanskje er det mulig å montere flaps på ror eller under hekken. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Danske Kjærulf konstruerte i sin tid en populær motorseiler med en diger bulbbaug. Jeg har selv sylinderbaug på min båt og jeg kan ikke finne noen ulemper, mer oppdrift, større volum..hva det betyr ang. fart vet jeg ikke, men den seiler ca likt med andre turbåter i klassen og gjerne litt høyere. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 17.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 hmm.. dette må jeg tenkte litt på ... jeg er jo egentlig mest opptatt av å få mer oppdrift i forskipet og ikke nødvendigvis fart eller drivstofføkonomi.. selv om det er jo en fin bonus hvis det skulle slå heldig ut. Så kanskje det er en ide og lage en så lang bulb som mulig, dermed redusere diameter og lengde ut fra der vannet treffer båten og under vannet.. Ønsker helst ikke å tynge henne mer ned enn hun allerede er, hun veier som sagt 15 tonn nå og det er nok ganske mye siden motorene i denne er tunge (870kg/stk) samt at jeg har satt inn ca 1600 ltr vanntanker, 300 ltr septiktank, aggregat, masse batterier, osv. osv... tror kanskje jeg ikke vil sveise fast syrefaste tanker på stålskroget. (har allerede problemer med et ny montert syrefast ror som lager galvanisk tæring. Dette blir byttet nå på nyåret..) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Naurstad Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Har også planer for å lage en bulb. Har tenkt å kombinere dette med steglister for å få løft på baugen. Det blir ikke gjort før om et til to år, da håper jeg er blitt ferdig med slippen jeg holder på å lage. Har for mye løft bak, så enten blir det bulb foran eller tunnell over propell eller begge deler. Skal bli intresant å høre hvordan det går med ditt prosjekt. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
M/B Shanty Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Hvordan tror du en varmtvannstank vil se ut etter en tids gange i noe sjø? ??? regner med at det ser ut som annet molubdenlegert titan stabilisert rustfritt stål. Hva var det egentlig du mente, er ikke sikker på om jeg forsto deg. Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
jernia Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 tror kanskje jeg ikke vil sveise fast syrefaste tanker på stålskroget. (har allerede problemer med et ny montert syrefast ror som lager galvanisk tæring. Dette blir byttet nå på nyåret..) Som regel ingen fare så lenge det er sveiset fast. Grunnen til at du har tæring er for det første at roret ditt (selvfølgelig!) ikke er sveiset fast til skroget. Syrefast stål skaper ikke tæring, årsaken ligger et annet sted, men stål ofres på spenningsrekkens alter. Tror forøvrig ikke det løser noen problemer å hive på en v.v. bereder i nesa, annet enn muligens bittelitt bedre fart / drivstofføkonomi p.g.a. lengre vannlinje. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 (redigert) En varmtvannstank er laget av <1mm tykt rusrfritt stål. dette vil jo bli som papp i møte med noe sjø. Selv 4mm stål hyud bøyes inn av sjøen. Troe en varmtvannstank bille bli seende ut som et rasert treksplii etter kun kort tid. Redigert 17.Desember.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Har sett at noen har forsøkt å lage bulb av 90l oksygenflaske, hvor vellykket det var vet jeg ikke men den tåler en støyt. Ang. varmtvannstank så var den jeg laget krabbekoker av minst 2 mm, rustfritt er jo ganske stivt og når det i tillegg er rundt, så skal det mye til å bøye det tror nå jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 18.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 hvor mye det hjelper er jeg nok usikker på ja... men at det vil skape et løft er vel hevet over enhver tvil?? og det er jo det jeg er ute etter.. Jeg ser for meg et slags rør eller en galvanisert trykktank eller noe.. slikt kan nok skaffes fra finn.no eller en skraphandler.. Tenker nok også et en varmtvannstank kan bli litt tynn med en så stor diameter. Hvis jeg lar den gå et par meter innover skroget blir kanskje ikke diameteren så avskrekkende.. Kanskje en ide satt en kran/truck med vekt i stroppen til å løfte hun i baugen helt opp til ønsket nivå og lese av hvor mange kg/ltr som trengs... da ser jeg vel om dette er mulig... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Viksund Bravo Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Dette er et veldig viktig moment du er inne på.Sjekk hvordan Viksund 925 Alfa og Bravo oppfører seg med bølger i hekken. Disse båtene er "skumle" i unnasjø. Jeg ville ikke ha montert bulb, men heller vurdert andre måter å trimme en deplassement båt på. F.eks, forsøk først med vekter akter. (feks 2 x 200 ltr vann på hver side akter) Kanskje er det mulig å montere flaps på ror eller under hekken. Både Viksund 310 (første modeller), speedsjarkene 950 og 1050, Viksund 800 har også denne "bulben", men den er ganske moderat, og tror ikke disse båtene er noe verre i medsjø enn andre halvplanere. Viksund 900 har en mer fremovervendt bulb, er kanskje den du tenker på. Men det er viktig, som med alle halvplanere, å tilte opp baugen ved medsjø. Da går det så fint atte Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
tb55 Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Tror det er viktig å ikke blande sammen "bulben" til Viksund, med den en finner på fortrenger-skrog. Husk at Viksund-båtene er mer eller mindre planene båter som opererer med bulben, eller bølgekniven over vannflaten under normal fart. På et fortrengerskrog, vil jo bulben være en forlengelse under vannflaten som bidrar til større slankhet, og sannsynlivis noe høyere skrogfart. Eller at en kan oppnå samme fart som før, med mindre kraftuttak og dermed bedre økonomi. Litt mindre "stamping" i motsjø vil vanligvis også bidra til bedre drivstofføkonomi, samt behageligere for passasjerer. Glem ikke at alt for stor bulb langt nede på skroget, vil flytte tyngdepunktet oppover.......... Personlig (har fagbrev som skipsbygger, ikke konstrukrør!) tror jeg at skrotnisse, eller Bruktjern as , vil være stedet for å finne et passende emne som kan tilpasses skroget Og skulle, mot formodning, alt bli feil så vil en lite time med x21 skjærebrenner fjerne alle spor....... :lol: Sitér dette innlegget Link to post
havsule Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Ser at det er ingen som nevner de begrensninger en slik bulbbaug medfører. Vi har vel alle behov for å få baugen litt inn på et svaberg for å få mulighet til å gå i land - fortøye. I hvert fall i løpet av en ferietur vil en kanskje forbanne den kulen på baugen som gjør at det nesten blir umulig å finne en plass i uthavn for alle de plassene du hadde tenkt deg var opptatt. Den begrensningen hadde ikke passet min bruk av båt. GOD JUL! Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 21.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Hei igjen.. Det med det kunne gå lenger inn mot fjellet er et godt argument... Baugen på denne er veldig skrå og enn så lenge er rekka lukket i baugen. Men det er en plan og åpne rekka nettopp for å begynne å gå inntil land. Men det betinger en ankervinsj akter også.. Så nå er bruken longside eller på svai. Men jeg må ta med det i tankene. Siden jeg ikke er veldig opptatt av det å forlenge vannlinjen, men mest det med løftet. Kan jeg jo lage den som en bastard mellom Viksund sin baugkniv og en tradisjonell bulb.. Kommer sikkert til å se litt rart ut på land, men men... det er jo ikke der hun skal være :-) Men først må jeg få lånt en vekt til henge i en stropp slik at jeg vet hva som trengs av volum... og jeg må få noen venner bak på akterdekk for å se hvor mye vekt som trengs hvis jeg ikke skal lage bulb... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
avmønstret5 Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Har tanken med "løft" noe med fart å gjøre vil ikke en bulb hjelpe etter mine begrep, men å dersom du forlenger vannlinjen og har motorkraft nok kan de gi en beskjeden fartsøkning. Rent praktisk handler det mer om trimmen til båten ..prøv heller å flytte på vekter derom du mener den er for tung på baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 21.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Det er vel kanskje trimming som er det riktige begrepet ja.. Det med å flytte vekt er ikke så enkelt, det er ikke annet enn en 300 ltr septiktank som utgjør den store vekten forut nå.. Og den har jeg fått laget til å passe der fremme.. så den blir. Hele batteripakken står litt foran midten. så det kunne jo settes bakover. Med de er plassert for å ha så korte kabler som mulig for fordeling og startmotorer.. Får se hvor mye jeg må laste akter for å trykke hun noen cm ned... tipper det går noen hundre kilo.. kanskje lage en forlengelse av bunn bak og sette lodder på den... lavt tyngdepunkt og vekten helt bakerst?...hmmm..... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Smurph Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Du får få tak i litt utarmet uran og legge baki der. Mye vekt og lite volum... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Majali Svart 21.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Du får få tak i litt utarmet uran og legge baki der. Mye vekt og lite volum... Med litt tilleggsutstyr (reaktor) burde jeg få henne i plan også da Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
avmønstret5 Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Du får få tak i litt utarmet uran og legge baki der. Mye vekt og lite volum... og godt pris i Iran Men helt alvorlig, en 300 l septiktank gjør vel sitt for å stå på nese? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Hvis formen er ok så ville jeg tenkt litt mere på slik vv beredere. Bruker du tett nok med (ring)stivere inni kombinert med langsgående skott i hele tankens lengde så skal det noe til å slå den sund. Hvilken platedimensjon er det i bunn på (aluminium)katamaranene som freser rundt i 30-40 knops fart? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.