lgboat Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Øh, dette med bulb har jeg egentlig lite greie på, men er meningen å løfte baugen i marsjfart, kan du vel bare lage deg 2 flaps akter som du justerer med strekkfisker til du har fått hekken ned og baugen opp. Virker på 5-9 knop. Under har de ingen betydning, over blir de uheldig "overkill". Er meningen å få permanent løft i alle situasjoner fra stilleligge til marsjfart, så kommer du ikke utenom økt oppdrift i baugen. Men bruk da plater i samme materiale som skroget (spenningsrekka). Eller hva med plastplater som du varmformer, sveiser sammen og skrur fast i skroget? Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Hvis du har 300 liter septiktank i baugen, så har du vel egentlig den "prøveballongen" du trenger. Hvis du fyller på 300 liter vann, så ser du jo hvilket utslag det gjør med 300 kilo kontra tom tank. Da burde resten være et rimelig regnestykke? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 ikke så mye stålbåt....men en av de få fritidsbåter som byggts orginal med bulb.... man erhøll ikke de førdeler man tenkt, og en upraktisk båt da man skall in i naturhavner, så denne båten blev aldrig en riktig 'Hit' Coronet 38 Elvstrøm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Majali Svart 21.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 smart det med å fylle tanken med vann (eller noe) for å se effekten av +300 kg. det blir vel omtrent samme ned som - 300kg opp skulle jeg tro:-) Den siste der så snodig ut... nesten som et fallosymbol Så for meg noe mer butt og større diameter samtidig den gikk lenger inn under båten og ikke så lagt frem.. Jeg heller også til stål hvis jeg skal lage. det averteres innimellom noen trykktanker for trykkluft på nett.. disse er ofte galvanisert også. så det måtte jo vært et greit utgangspunkt? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
tb55 Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Effekten av å flytte på vekter ombord, er jo den mest effektive trim. 1oo kg fra baugen flyttes bak, det vil jo utgjøre en diff. på 200 kg ? Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 ikke så mye stålbåt....men en av de få fritidsbåter som byggts orginal med bulb.... man erhøll ikke de førdeler man tenkt, og en upraktisk båt da man skall in i naturhavner, så denne båten blev aldrig en riktig 'Hit' Coronet 38 Elvstrøm Er det dette man kaller båtporno? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
avmønstret5 Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Den er vel ikke noe særlig mere upraktisk enn en båt med rett baug skulle jeg tro. Det gikk vel mer på at dette var en for kostbar båt for datidens marked da den kom, og derfor ikke ble noen salgsuksess. Men jeg tror en er litt på villspor med denne bulben dersom en mener båten er for tung foran. Båten må trimmes riktig, noe som flere er inne på. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 [kjernefysisk digresjon] Blir nok dårlig fart i reaktoren din med utarmet uran. Uranmalm består naturlig av 99,28% 238U, 0,71% 235U samt en meget liten andel 234U. I kjernekraftverk, og atombomber, er det først og fremst 235U som er interessant, siden dette er det eneste fissile, dvs spaltbare, isotopet som forekommer naturlig. Uran blir derfor anriket, dvs at 'ubrukelig' 238U blir fjernet gjennom en komplisert prosess slik at man sitter igjen med en høyere andel 235U. I kjernekraftverk blir det vel normalt benyttet en 'blanding' med 25% 235U og 75% 238U. Dette er tilstrekkelig til å få i gang en kjernefysisk reaksjon, men ikke rent nok til å lage en enkel atombombe. Da må man vel opp i 99% 235U elns. Restproduktet etter anrikingen er utarmet uran, dvs nesten rent 238U. Som reaktorbrennstoff er det fullstenfig verdiløst, men det benyttes som kjent i konvensjonelle våpen, men også til motvekter i fly siden det har en ekstremt høy egenvekt. Samtidig er det faktisk ikke mer giftig enn bly, og det har svært lav stråling. [/kjernefysisk digresjon] Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Majali Svart 22.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 (redigert) Den er vel ikke noe særlig mere upraktisk enn en båt med rett baug skulle jeg tro. Det gikk vel mer på at dette var en for kostbar båt for datidens marked da den kom, og derfor ikke ble noen salgsuksess.Men jeg tror en er litt på villspor med denne bulben dersom en mener båten er for tung foran. Båten må trimmes riktig, noe som flere er inne på. Det kan nok hende at du her rett i det... så jeg får gjøre følgende i proritert rekkefølge: 1. bruke kamerater (menn siden jeg må kunne spørre om vekten) til å gå ut på badeplattformen en etter en for å se hvor mye som trengs for og oppnå ønsket effekt. 2. løfte baugen med ei kran med vekt i for å se hvor mye som trengs av oppløft ekstra ( alt, fylle tanken som det ble nevnt) 3. hvis det skal masse til, er det ikke værre en at jeg hever vannlinjen litt forut og lever med det.( alt en kombinasjon av trim og hveing av vannlinje...) Men hun hadde vært penere hvis hun satt litt nedpå akter.. Jeg kommer tilbake med litt bilder av testingen:-) PS: jeg innser at noen stor kjernefysiker blir jeg nok ikke :confused: (hmm jeg er nyskjerrig av natur; hvilken egenvekt prater vi om på utarmert uran? Redigert 22.Desember.2009 av MY Casa (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Tore B Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 19 160 kg pr m3 ifølge Wikipedia Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.