Jump to content

Bunnsmøring i minusgrader? Går det?

index

Recommended Posts

Jeg har båten på land nå for tilpasning av badeplattform, og trenger å stoffe deler av båten først. Men nå er det blitt rimelig kaldt da, 6-7 minus... Jeg kunne godt tenkt meg å bunnsmurt litt i dag mens det er tørt, i morgen er det meldt snø og slaps hele dagen så da er det helt uaktuelt. Men jeg har aldri smurt i minusgrader før, Så derfor tenkte jeg det var best å rådføre seg først. Går det bra, eller vil bunnstoffet drysse av som sort flass om en stund? :sweat:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
De fleste andre skal på ved minimum +10

Så lenge blir det ikke aktuelt å vente! Da blir det heller å prøve. Sette boksen i en bøtte med varmt vann for å myke stoffet opp litt, og smøre i vei. Jeg grunnet to strøk på roret i forgårs i 2-3 minus, og det så ut til å gå greit nok. Og blir det ikke helt bra får jeg heller ta opp båten i en varmere periode neste gang...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Men det er nå båten er oppe da, så da må jeg nesten prøve å smøre et strøk i alle fall. Satser på å sette ut igjen i løpet av romjula, og når den vil bli tatt opp igjen neste gang er høyst uvisst. Men det er uansett bare sankk om å smøre roret pluss litt flekking rundt resten, så da er det ikke krise om det ikke går så bra...

Ja, det kan nok være en ide. Sette på lampene en stund før, sånn at jeg får litt varme i underlaget før bunnsmøring.

Jeg fikk besøk av en nabo til der båten står nå, som mente jeg var i overkant tidlig ute med vårpussen :lol::lol: . Jeg skulle ha tatt den opp for lenge siden, men det har ikke passet med han som skulle ta den opp. Så da ble det sent, og jeg får ikke mulighet til å male skroget slik jeg egentlig hadde tenkt. Men etter to år på sjøen følte jeg det var på høy tid med en tur på land. og det var det så absolutt, anodene var redusert til nesten ingenting og skroget mer grodd en jeg har opplevd noen gang før....

Min erfaring er at skulle en fulgt alle anvisningene på alle ulike malingsbokser så ville det ikke blitt malt særlig mye.. Vi snakker vel om vanlig selvpolerende bunnstoff. Har vondt for å tro at det skjer særlig mer enn at det størkner noe senere, samt at det trolig blir tjukt slik at forbruk øker og dekkevne minker. Du har ikke veeldig mye å tape på å prøve.

Du har ikke veeldig mye å tape på å prøve.

Nei, det er vel det jeg har konkludert med selv også. Bedre å smøre på noe som kaskje ikke får 100% feste, enn å ikke smøre noe som helst. Og slites av skal det uansett over tid, så det spiller mindre rolle. Roret burde egentlig ha vært sandblåst og behandlet med rikelige mengder Antipest, da det er rimelig rustent. Men å begynne med tokomponent primer i denne temperaturen ser jeg på som dødfødt. Så da ble det bare sliping med flapdisk på vinkelsliperen og to strøk med enkomp. primer denne gang. Og forhåpentligvis litt bunnstoff over før snøen kommer for fullt...

Hva slags bunnstoff bruker du? hva er det tynnet med?

Det som det er tynnet med vil fordampe når du strykker på. Det er da tørkingen begynner. (kjemisk herdende) Hvis det er vannbasert så må du ikke bruke det i minus grader.(nesten ingen er tynnet med vann) Er det tynnet med løsningsmidler så er det det som fordamper. Det står en tørketid på boksen du har. den er som regel regnet med rundt 23°.

Hvis det er tynnet med white spirit eller xylen så vil det tørke. men tar bare veldig lang tid. men husk at underlaget må være tørt. ikke dekket av rim eller fukt.

Da er jobben gjort! En kald fornøyelse, men det var godt å få det gjort før snøværet setter inn! Bøtte med varmt vann fungerte ikke så veldig bra, bunnstoffet ble alt for tyntflytende! Det var bedre å håndtere når det fikk kjølne litt. Det var ikke antydning til rim, så det fester nok helt OK. Jeg brukte Jotuns NonStop, dette er jo ikke vannbasert så da tåler det nok kulden greit. Laget ble nok en del tykkere enn det ville blitt i vårsola, men såpass får man tåle...

Største problemet er vel om det er et tynt (usynlig?) lag med rim på skroget ved minusgrader. I såfall vil det vel ikke hjelpe så mye å varme opp malingen?

Det er dette malingsprodusentene frykter for, et tynt lag med kondens, det kan være nesten umulig å se dette når du stryker på malingen men det kan ha store

konsekvenser når det gjelder vedheften på underlaget.

Kald luft slipper lettere på fuktigheten enn varmluft (varmluft kan inneholde store mengder fukt uten at det vises) men det kan ikke kald luft gjøre. :sweat:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...