arnearmoa Startet 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Desember.2009 Jeg har tenkt å sette inn en eksostemperatursensor for å kunne følge med og unngå at motoren blir skadelig varm i toppen når vi fyker rundt med ørten mann og masse pikkpakk. Turboen har en plugg i siden av den flensen som sitter mot eksosmanifolden. Denne posisjonen er beregnet på slik sensor. Basert på delekatalogen mener jeg dimensjonen er 1/8" NPT, og derfor ser det ut til at Wema og VDO utgår. Wema eller VDO ville hatt fordelen med en avtagbar pyntering på instrumentene så de kan monteres flush fra baksiden, på samme måte som resten av dashbordet. Det frister lite å ha en klokke som stikker seg ut fra de andre på dashbordet. Men i utgangspunktet frister det lite å ha en ekstra rund klokke der i det hele tatt, for det forkludrer diverse framtidsplaner. Men et litt mindre, firkantet digitalt display kan jeg få plass til på et litt lurere sted mellom de andre instrumentene. Jeg har fått et tilbud fra The Sensor Connection i USA på følgende utstyr: Sensor Instrument/display Beskyttende boks for sistnevnte pluss en ekstraledning på 4m med kontakter, så jeg er sikker på å nå fram til dashbordet. Prisen de vil ha med frakt før toll er 184 dollar. Er det noen her som kjenner til dette utstyret eller om det fins lignende utstyr å få kjøpt her i Norge? Er det noen som vet hvor langt inn proben skal stikke i en Yanmar 6LP? Mvh Arne Armoa Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Er nøkkelvidden på pluggen 9/16 eller rundt 14 mm så er det 1/4 " plugg du har. Kan virke slik når jeg ser mutterene til feste av turbo som sannsynligvis er 13 mm nøkkelvidde Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
arnearmoa Svart 18.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 (redigert) Betyr det at jeg har misforstått delekatalogen her? Det stemmer vel med 13mm for å feste turboen, som du sier. Det står iallfall NUT M10 på pos 31. Men når det står PLUG PF1/8 på pos 33, tolket jeg det som 1/8" NPT. Fint hvis du kan bistå med en avklaring på det. Redigert 18.Desember.2009 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Siden det er en Yanmar så er det kanskje en betegnelse iht JIS. Står noe om dette litt nede på siden http://machinedesign.com/article/name-that-thread-1021 med andre får oversette. (PF=BSP paralell?) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 18.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Oj. Her trengs det nok litt ekstra sjekking, ja... Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Hvis det er M10 gjenger, så pleier det å være fingjenger på den pluggen. Gjerne M10X1 gjenger ganske ofte Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
arnearmoa Svart 18.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Unnskyld. Det var ikke meningen å forvirre. Det var mutteren som fester turboen til eksosmanifolden jeg snakket om når jeg sa M10. Ergo 13mm nøkkel som du sa. Selve pluggen som jeg skal bytte ut med en sensor, er beskrevet med PF1/8. Og nå trenger jeg å finne ut hva det betyr. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Limt inn fra siden jeg googlet: The chart summarizes the four-step thread ID process. *Note that JIS (Japanese Industrial Standards) threads are identified similar to BSPP and BSPT but defined with PF and PT, respectively. For example, PF 1 /8 and PT 1 /2. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 skru ut pluggen å ta den med til tess eller hydroscand. de har mye av gjenger å prøve med. da finner du ut av det ganske enkelt tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 M10 = 17mm fastnøkkel Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 19.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Surrehue .... Never mind. Jeg har googlet litt selv også. Det ligner på Japansk standard her ja. Følgende er klippet fra denne siden: Japanese Standards PF - JIS Parallel Pipe Threads PF threads are functionally interchangeable with BSPP. This is an old designations replaced with G. Applicable Standards •JIS B 202 PARALLEL PIPE THREADS •ISO 228/1 PIPE THREADS PT 1: DESIGNATION, DIMENSIONS, TOLERANCE Her fant jeg diverse mål (det blir den øverste da): Nå føler jeg for å få disse detaljene avklart med Yanmar. Og så håper jeg det fins en fitting som passer med både turboen og proben. Mvh Arne Armoa Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 20.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 (redigert) Her er en oversikt over hvilke gjenger som er kompatible med hverandre for forskjellige størrelser. Kan jo være nyttig for noen og enhver: Pipe Thread Interchangeability Chart Ifølge note 3 og 4 i dette kartet passer 1/8" hankjønn BSPT (taper) inn i 1/8" hunkjønn BSPP (parallel), som jeg har funnet ut er identisk med PF1/8 fra JIS (og G1/8 fra ISO 228, såkalt Whitworth rørgjenger) som er det jeg har i turboen. The Sensor Connection i USA jobber med saken. Deres hovedleverandør av fittings kunne ikke hjelpe dem. Deres nr. 2 leverandør kunne hjelpe dem hvis de bestilte minst 50 fittings. De vurderer dette, men har i mellomtiden sendt en forespørsel til Swagelok, som er store der borte, på en compression fitting for 3/16" OD probe med 1/8" BSPP evt. BSPT hankjønn gjenger, eventuelt en adapter med hunkjønn 1/8"NPT og hankjønn 1/8"BSPP evt. BSPT Samtidig har jeg funnet en fitting på nettet som trolig passer akkurat. Nemlig part no. SSLK-316-18P HER Det ser iallfall ut til å være håp om å fikse dette. En stor takk til lnjk for å sette meg igang med selvstudium på gjenger. Det var visst veldig påkrevd. Det ville blitt trist hvis jeg prøvde å presse inn noe som var feil og ødela de originale gjengene for eksempel. Jeg skal si fra hvordan det går etterhvert som ting går framover her. Mvh Arne Armoa Redigert 20.Desember.2009 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 31.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 (redigert) The Sensor Connection har nå funnet en fitting som passer. Det var visst ikke enkelt, og det blir fem uker leveringstid til dem, siden det er spesielt på både to og tre måter. Det er Swagelok som kan skaffe dem dette, og det er snakk om en variant av DENNE (som jeg ikke skjønte ville blitt feil før lnjk sporet meg inn på JIS og BSP). Delenummer hos Swagelok på den jeg skal ha er SS-300-1-2RSBT, og den leveres i 316 stål med 1/8" parallelle BSP gjenger og kobberpakning, med boring helt gjennom for at sensoren ikke skal stoppe der tubingen normalt stopper. Diameter for proben fra The Sensor Connection er 3/16" OD (4,75mm), og det har jeg sett flere instrumentleverandører som har, men hvis jeg husker rett, er det mer vanlig med 1/4" (6,35mm). Jeg avventer forsåvidt et svar fra Yanmar for sikkerhets skyld, før jeg bestiller. (hvis jeg klarer å vente på dem da) Mvh Arne Armoa Redigert 31.Desember.2009 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.