Jump to content

Rostbekämpning ..


I.E

Recommended Posts

Alla,

 

Har en stålbåt på 12x4 meter. Den är underbar invändigt men på utsidan har jag en hel del att göra. Att blästra hela båten vore givetvis det bästa men det fattas tid och pengar till ett sådant omfattande projekt, dessutom är båten inte så dålig att ett så omfattande jobb behövs göras. Har någon bra tips om hur man på ett smidigt sätt håller sin stålbåt i skick ? Vilken grundfärg är lämplig att använda om man skall måla med 2 komponentsfärg över denna? Finns det större modeller av den punktbläster som Biltema säljer, den verkar himla smidig eftersom sanden återanvänds och man kan ta en bit i taget utan att skita ner hela hamnen...

 

Tackar / Dan

Link to post
Share on other sites

Jeg har foreløpig ikke kommi over noen enkel måte å holde min 20 år gamle stålbåt strøken på hele tida. Jeg sier meg fornøyd når den ser velholdt ut og ikke nødvendigvis strøken. Sørger for å ta rusta utvendig etterhvert som den dukker opp....og det gjør den. Jeg bruker Star sin tokomp primer som er grå/sølvfarga. Tror de fleste kjente fabrikanters primere er vanskelige å dekke med ett strøk lys farge. Utenpå primeren må jeg ha minst tre strøk tokomp Star topcoat skipslakk  for å dekke. Jeg har en farge (elfenbens-hvit) som gjør at det er veldig greit å flekkmale uten at det stikker seg nevneverdig ut fra den gamle fargen. Godt å slippe å rulle over hele skuta hele tida.

Blir det tidlig opptak i høst lakker jeg skroget mørkt (svart), gir mindre invendig rust sies det. Ujavnheter i platene syns bedre, men min båt er såpass bra sparkla at jeg tror det skal bli bra nok.

Ett godt råd er å ha ei lita negl-lakk flaske med båtens farge i enkomp lakk for hånden gjennom sesongen. Får du ei lita ripe(jeg får mange), eller sprekk i rustbobler, er det bare å forsegle den med en gang og gjøre jobben skikkelig neste gang det blir tid.

De små sandblåserne til Biltema duger ikke til mitt bruk. Det blir for puslete. Jeg skraper, børster og bruker endel drill med stålbørste samt eksentersliper tilkobla støvsuger. Etter det er det Ferro-bet-behandling, mer sliping, priming-priming-sparkling-pussing-priming-pussing og 3 x topcoat.

Jeg vet ikke om det finnes større sandblåsere av typen du nevner. Kommer du over noe brukbart så gi meg et hint.

 

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

Sigurd !

 

Et lite triks iflb. Ferro-bet.

 

Der er alltid syre og salter tilstede, dette er viktig å vaske bort med vann iflb Ferro-betbehandlingen. Jeg vasker og skrubber med varmtvann i tillegg til stålbørsting og sliping. Har du tilgang til varmtvannsvasker/steamer er dette veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...