Jump to content

Erfaringer av ”selvrettende ankersvivler”, samt forsøk på modifis

mateco

Recommended Posts

Som tidligere nevnt i andre tråder, så har rederinnen fått anker winch på dagen sin!

Som en del av opplegget har jeg montert betjening innenfra, fra Flyen, samt fot-brytere fremme.

Nå har vi testa ut ankeret ved flere anledninger i sommer, og erfaringer under opphiv er at det ved flere anledninger kommer opp skjevt i vipperullen.

Dette synes jeg er svært irriterende når man opererer hiving fra flyen eller innenfra fordi jeg da må frem for å rette ankeret med handamakt.

Nå ser jeg det finnes flere typer ”selvrettende” ankersvivler, men pga liten avstand fra kapillar til anker er det et problem for oss å bruke disse fordi de blir for lange.

Forsøkte å bestille en hengslet type fra Maritim, men det viste seg at de hadde tatt den ut av sitt varesortiment.

Til dere som har den hengslete typen: Hvordan fungerer den i praksis?? Er det en 50/50 mulighet for at ankeret kommer riktig, eller kommer det riktig hver gang?

I alle fall, her kommer en billedlig rapport vedrørende et forsøk på å modifisere en vanlig ankersvivel slik at den skulle virke selvrettende på ankeret.

svutg.jpg

Her er utgangspunktet! En vanlig ankersvivel med gaffel for ankeret i ene enden samt gaffel for kjetting/tau i den andre.

svkn1.jpg

Tenkte at jeg måtte få tillaget en knekk på selve svivelen. Kappa derfor av svivelens gaffel på ankersiden. Hadde en vinkeljern stump i 316 stål som jeg kappet ut et mellomlegg som jeg fuget opp. Biten utgjør en vinkling på gaffelen på ca. 30 grader.

svkn2.jpg

Etter å ha sveist opp og slipt/polert ble svivelen seende slik ut.

Full av iver nedi båthavna for å teste. Men dessverre med elendig resultat:

svtest2.jpg

Ikke akkurat slik jeg hadde sett for meg ankeret ”selvrette” seg !

Etter flere forsøk viste det seg at ankeret hadde 50/50 % sjanse for å havne riktig. Hele hensikten med knekken var borte!!

Nærmere studering viste at svivelen nådde å gli over rullen før den begynte å løfte.

svtest.jpg

I det svivelen havner på rullen og begynner å vippe, så har ikke svivelen plass til å vri seg. Samtidig så virket det som friksjonen mellom svivelen og plasthjulet ble for stor.

Således konkluderte jeg med at selve svivelen må være utenfor rullen når den begynner å vippe og at lengden på klumpen må økes for å oppnå dette.

svmal.jpg

Mål av maks mulig lengde ble tatt.

Klumpen ble tatt med hjem og på ny kappet opp og sveist slik jeg mente den burde være. En akselstump i RF kvalitet fikk gjøre nytta som forlengelse.

svferd.jpg

Klumpen med svivel ferdig sveist, slipt og polert. All sveising er gjort med fuger og jeg anser derfor ”konstruksjonen” som homogen.

Bestemte meg for at dette fikk bli mitt siste forsøk, uansett utfall!!

svpas.jpg

Klumpen ble derfor smurt godt inn med syre for passivisering. Lot den stå i ca. 1 times til før del ble behørig skyllet av med rikelig vann.

Så var det å prøve igjen!!

svmont.jpg

Og denne gangen viste det seg at svivelen rettet ankret i de fleste tilfeller. Noen ganger måtte jeg ”jokke” frem og tilbake før ankeret rettet seg, men det ser jeg på som en mindre skavank. Det viser seg også at selve svivelen får litt motstand når den skal virke ”på skrå”. Selve svivel funksjonen består kun av hodet på en umbrako-bolt imot kransen av et bolt-hull.

Nå skulle jeg egentlig ha belastningstesta hele klumpen, men jeg må bare stole på egne ferdigheter og at bruddstyrken på svivelen holder over bruddstyrken til 8mm kjetting!!

Vel, det var min lille ankersvivel-modifiserings-historie!!

Men nå er jeg litt nysgjerrig om der finnes et ferdig produkt som kunne tilfredstille mitt behov. Jeg tenker da på svivelens max-lengde, selvrettende funksjon, samt med en bruddstyrke som er større enn min 8mm galvaniske kjetting??

En som funker ????

:santcheer1:

Mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forklar det, men jeg tror noe av problemmet er at du har vipperulle. Jeg har fast rulle og standard svivel.

Siden rullen min er fast blir ankeret raskere løftet i mer horisontal stilling før det kommer langt inn over rullen og det retter seg selv pga. vektfordelingen før det kommer så lang inn at det "sitter fast". Det blir ikke alltid rett første gangen, men i kansje 9 av 10 tilfeller.

mvh Knut Erik

Har vipperulle selv (og er novise på ankervinsj) men etter montering i fjor var mekanikeren så oppglødd at han ville demonstrere. Han la elegant inn en 0.5 sekunds stopp rett etter at ankerstammen hadde passert rullehjulet. Da er ankerestammen relativt horisontal og snur seg sporenstreks rett vei. Kanskje problemet rett og slett er at rullen må være romslig nok til at ankerstammen kan vri seg?

Hjelper det ingen ting å legge kjettingleddene i litt annen vinkel / vri kjettingen litt i kabularet? Eller det har du kanskje prøvd? Jeg har ikke svivel selv, og irriterte med en del over det samme - at ankeret kom opp feil. Men etter å ha vridd kjettingen litt og bare kjører ut (ikke fritt fall) ser det ut til at ankeret stort sett nå kommer riktig opp. Tidligere var det ca 50/50 - men bare ved å vri kjettingen i kabularet så ser det ut til å ha hjulpet mye. Og når ankeret bare kjøres ut så ligger jo kjettingen stabil i kabularet, og kjettingen vrir seg ikke rundt frem til rulla men fortsetter ut og inn forholdvis uvridd. Eventuelle snurrer ser ut til å rette seg før rulla.

Hei

Har du freista utan svivel? Det enklaste er ofte det beste.

Me har ikkje svivel og skal ikkje ha. Vår røynsle er at dette ikkje er noko problem, og me har ankra mykje.

I tillegg så er eg generelt skepitsk til slike svivlar. Dei er av eit anna metall enn ankeret og kjettingen og inneheld for mykje "leamikk".

Dersom eg skulle komma over ein stor galvanisert svivel frå ein trål eller liknande så skulle eg vurdert å bruka ein slik.

Ask

Hei

Har du freista utan svivel? Det enklaste er ofte det beste.

Me har ikkje svivel og skal ikkje ha. Vår røynsle er at dette ikkje er noko problem, og me har ankra mykje.......

Skjønner hva du mener Ask!

Også vi benyttet ankeret flittig sist sommer!

Vi hadde da montert kjettingen med en vanlig SS sjakkel

dscf3413.jpg

Rullene har jo spor for de vertikale kjettingløkkene og man skulle tro at så lenge kjettingen ble liggende i ro så vil den ikke vri seg, og således komme opp i samme retning som når ankeret var satt.

Men desverre viste det seg gang på gang at ankeret kom opp feil!!

Irriterende når man samtidig må ha kontroll på motorer og thruster, men man kan jo alltids manøvrere seg ut av trange farvann med ankeret hengende en halvmeter ute for så å rette det opp i krybba når "faren er over"

Med andre ord: Ikke et stort problem, bare irriterende!!

:santcheers:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...