Jump to content

Inverter og jording; ikke nevnt i bruksanvisningen- jordes?

nordan family 27

Recommended Posts

Søkt litt på temaet og ser at det har vært nevnt et par ganger. Den gamle inverteren som ikke lengre virket er tatt ut av båten. Den hadde + og - tilkobling. Kjøpte på en førjuls-salg en ny. Den har tilkobling for + og - og så er det en egen tilkobling for jord. Men den siste er ikke nevnt på noen som helst måte i bruksanvisningen. Jeg antar at det da er helt kurrant å se bort fra den og motere med bare + og minus? Stikkkontaktene i båten som er koblet til inverter-systemet er jordet og det er jordledning der, men jeg har ikke helt funnet ut hvor de ender hen.

Det er ingen egen jordingsplate under båten fra før, men jeg har lekt med tanken på at det kanskje hadde vært lurt. Det er også dieselaggregat ombord uten at jeg forstår om det er noen jording når det er i bruk.

Så er det noen synspunkter i saken? Kan jeg glatt se bort fra jord-tilkoblingen på inverteren?

Jording bør du ha. Kapsling på inverter skal du koble til jordingsnett om bord og jord på utgang også vis den har. Vis du har agregatt skal jordplate instaleres men de går også å koble den med båtjord til drevsystem vis de er enpol system om bord med ikke isolert drev, ikke helt etter forskriften men funkerer.

Hele anlegget bør ligge nøytral til vannet, ellers blir uballanse i båten med fare for tæringsproblemer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...