glad Startet 19.Desember.2009 Del på Facebook Startet 19.Desember.2009 Hei, Båten ligger i boblehavn i frognerkilen (Oslo) og jeg kunne godt tenke meg en tur ut i morgen. Er riktignok noe is innerst i frognerkilen, så det blir kanskje noen hundre meter (maks, tror det er mindre) med bryting av opptil 2 cm is. Tipper mindre. Vil skroget, en Bavaria 36, ta skade av dette? Prøvde å søke på temaet her på forumet, uten hell.. Sitér dette innlegget Link to post
Storø Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 (redigert) Har kjørt i is med Fjord 24 skroget inntil isen ble så tykk at den bar vekten av båten og vi ble liggende oppå isen. Skoget tok ikke skade, men propellene hadde det ikke så bra. Vanligvis tåler godt bygde glassfiberarmerte båter å gå i is. Om laminatet ikke er rullet helt ut til gelcoaten kan man imidlertid få hull i denne. Jeg kjenner ikke til kvaliteten på laminatet til omtalte båttype, men de originale Fjord Plast båtene bygget fra 1968-1975 holdt. Redigert 19.Desember.2009 av Storø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Han hadde ingen problemer med plastbåten sin har her i alle fall...... :yesnod: Video: http://home.online.no/~ter-av/is.cfm Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Hansi Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Med en 70 / 80 talls båt hadde jeg ikke hatt store betenkeligheter med å brøyte is. Litt mer usikker på nyere båter da enkelte er mye tynnere i skroget enn eldre båter. Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 19.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Takk for input! Med min gamle Alo 28 hadde jeg vel heller ikke vært så bekymret... Men noen som har erfaringer med mer "moderne" seilbåter fra "serieproduksjonssegmentet"? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 (redigert) Vi har av og til måttet prøve oss litt med vår 2002 jeanneau. Det har gått greit. Du vil kanskje foretrekke å bakke ut. Det føltes iallefall litt mer skånsomt da hekken legger seg oppå isen og bryter den nedover. Bunnstoff slites bort med en gang, men det har enda ikke gått igjennom epoxygrunningen. Redigert 19.Desember.2009 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Tine IV Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Har kjørt i isen i alle år ,mange ganger så har båten liggi oppå isen før den knekker .Men det har vært snekker med kjøl ,har idag halvplaner med bare to stk propeller som stikker ned.Den kjører jeg ikke i isen med .Så sant det ikke er snakk om 3-4 cm bare da,men noe tykkere enn det kjører jeg ikke i med sånn båt.Det som tar "skade" er bunnstoffet som blir pussa/skrapet av ,men uteover det lager isen null skade .Husk bare å gå pent,max 5-7 knop.Slik at du ikke drar isklumper ned i propellen , det kan være greit å huske på .En ting til ,men det sier seg selv da men.Ikke bakke inn i isen , om du har ror som går over vannlinja eller flaps. Da kan det fort bli litt å skru på . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Astor Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 (redigert) Et lite tips: Kjør propell med noe pådrag en stund slik at du får åpent vann akter før du bakker ut. Deretter tørner du opp og bryter is med baugen. Vet ikke hvordan Bavarian tåler is men jeg har gode erfaringer med Nord West og vår Grand Banks når det gjelder å gå i is. Slik kan det se ut når man skal inn i båsen. DEt fryser fort igjen. Her har vi kjørt propell en stund og det er lett å tørne. Redigert 19.Desember.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
avsluttet Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Har ikke du treskrog Astor? Jo jeg husker du brukte Nordwesten til isbryter. Noen som finner igjenn den tråden? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Tykk glassfiber rundt baut. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hansi Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Noen som finner igjenn den tråden? Her er en isbryter tråd. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Har erfaring med at helt tynn is er verre enn tykk is som bøyes ned. Den tynne skorpa knekker foran baugen og kanten kan skjære i baugen akkurat i vannlinja. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.