Jump to content

Vet noen hvor denne 42 fot skøyta er laget?


farmor

Recommended Posts

Hei. familien har hatt denne båten i mange mange år, men vi har alltid lurt på hvor denne ble lagd? det eneste vi vet om båten, er at den ble brukt for og frakte "soldater" frem og tilbake til bolærne. der fikk den kjennemerke: K.ART 5. (kystartilleri 5) som står i skroget. båten er på 42 fot, og styrhuset på bilde er ikke originalt.

vis noen har noe peiling på hvor båten er lagd, og muligens byggeår hadde det vært fint!

 

Mvh Martin

 

p1000430.jpg

 

baat_til_forum.jpg

 

p1000362.jpg

 

skole_baat_og_bil_452.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Farmor

Det ser ikke ut til at du får så mange svar, så jeg får prøve meg da.

Akter ser skøyta ut som en klassisk Risørskøyte.

Det jeg imidlertid ikke får til å stemme mhp. Risør er flg:

1. For rett i stevnen. Det er mulig at rekka/stevnen er forhøyet, slik at dette lurer oss?

2. En anelse for høyt fribord/lite spring. Sees spesielt på bilde 2

 

Pkt. 1 og 2 får meg til å tenke mer på Lista-skøyte.

 

Noen sysnspunkter på dette?

Redigert av fs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen sysnspunkter på dette?

 

Absolutt enig med dine betraktninger omkring Risørskøyte. Jeg er tilbøyelig til å mene at den må ha sin opprinnelse der; eller at den er bygget et annet sted etter "Risørskøytemodell". Det er slett ikke usannsynlig at den er forhøyet, men det bør vel kunne sees på spantetopper og rekkestøtter - for alle er neppe skiftet ut.

 

Jeg ser liten grunn til at den skulle ha noe med Lista å gjøre, for da skulle stevnet ha vært mye rettere, nesten loddrett som på en kutter.

 

Jeg har forresten sett at den ligger for salg på finn.no :wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei! takk for svar:) det kan godt hende at det er en risørbåt! originalt er den nok seilrigget og med et mye mindre styrhus!

jeg vet ikke om spanter og rekkestøttene er hevet, det er nok noe som er byttet ut gjennom tiden:)

 

Båten er ikke på finn, det er bare en båt som ligner;)

Link to post
Share on other sites

.....Båten er ikke på finn, det er bare en båt som ligner;)

 

Javisst, nå så jeg nærmere etter - og selv om de har mange fellestrekk så er det nok en annen ja....

 

Men den som ligger på finn.no er oppgitt som risørbygget og det bidrar iallefall til å underbygge de tankene som gjøres her. Byggeåret behøver heller ikke å være så ulikt selv om den som ligger på finn.no kanskje har fått akterenden utlagt en del i forbindelse med installering av motor. Man gjorde ofte det for å få bedre bæreevne akter.

 

Ut ifra bildene av deres båt kan det virke som om dere har en jobb i vente med utskifting av noe hudplank, eller er det bare slipingen som har vært litt skjødesløs? Men ta godt vare på den, disse gamle fartøyene blir bare sjeldnere for hvert år som går :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vi hadde båten oppe i sommer for og bytte ut noe hud og legge nytt bunnstoff på den, så på bilde er den slipt og klar for det :smiley:

 

For noen år siden møtte vi en fyr som visstnok hadde blitt fraktet av denne båten til bolærne, så den har nok blitt brukt til det;)

 

Legger med noen flere bilder som viser litt mer av skroget! her er den også ferdig stoffa :smiley: ¨

p1000267.jpg

farmor_1.jpg

farmor_2.jpg

Link to post
Share on other sites

For noen år siden møtte vi en fyr som visstnok hadde blitt fraktet av denne båten til bolærne, så den har nok blitt brukt til det;)

 

Den har nok sikkert vært mye på Bolærne, men den regulære trifikken ut der var det en lokal som hadde på kontrakt.

Forbinder den ellers med Håøya fort.

 

Når jeg får tenkt:

Endel av disse båtene er ex. losskøyter.

Den siste treskøyta til Færder los, "Hvasser" gikk til Sjøheimevernet som presterte å lage et digert hull i den. Den ligner også veldig. Kanskje losene vet noe?

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke er helt på villspor så var HVASSER nokså lik STAVERN; bygget midt på 1950-tallet.

Det er helt nydelige fartøyer, men de er vel adskillig større - godt over 50 fot vil jeg mene...

 

Hva som skjedde med HVASSER vet jeg ikke, men STAVERN befinner seg i beste velgående i Haugesund/Karmøy. Den eies av kystverket og drives av ildsjeler fra Kystlaget Kormt.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

"Hvasser" ble solgt for ei krone til Sjøheimevernet.

Jeg så den ifjor i Kjøpmannskjær med et digert hull i baugen. Den var tettet med byggskum.

Siden har jeg ikke sett den.

Men det er som sagt langt større fartøy.

Det som slår meg med skøyta vi debatterer er den lange rette kjølen. Noe uvanlig for skøyter fra denne del av landet hvor gjerne forkant og akterkant av kjølen er trukket opp for å gjøre dem mer manøvrerbare.

Den litt spesielle baugen bringer tanken hen på is.

Den er nesten helt lik "Larvik", men den er helrestaurert og i privat eie.

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis fs.

"Larvik" er en langkjøler. Og det er en reinhekla CA.

Samme med "Fritjof". Og den er bygget i Porsgrunn.

Jeg antar det har mer med bruken å gjøre. Langkjølen vil gi en veldig retningstabil båt som lett lar seg styre paralellt med et annet fartøy f.eks ved ombordsetting av los.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulligan

Nå prater vi forbi hverandre. Du refererer CA, los og redningskøyter.

Jeg refererer bruks/fiske skøyter generelt og Risør-skøyter spesielt.

Denne skøyta har aldri vært noe CA, det er ihvertfall sikkert.

 

Tipper dette er en gammel tråler, sans. et Risør-bygg, men jeg stusser som sagt litt på en anelse for rett stemn, samt fribord/spring.

Det skal forøvrig nevnes at det ble bygd endel forskjellige Risør-skøyter denne tiden (1920-30 årene) og ikke alle var av 100%samme lest.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at vi vet at den er brukt på bolærne er at vi møtte en mann som hadde hatt førstegangstjenesten sin ombord! han sa at båten var brukt for og frakte soldater. men det kan godt hende at den ble brukt til andre ting ute ved øyene, en annen grunn er jo skriften i skroget som viser at den har vært i kystartilleriet;) tipper det var på rundt 50`tallet, så hva den er brukt som før vet jeg ikke.

Redigert av farmor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antyder du at min opplysning om at noen hadde kjørt hull i den er feil?

 

Overhodet ikke :wink: Så den vel sist i våres mener jeg.. så litt puslete ut i forhold til før.. tenkte for meg selv at det er synd og se ei så flott skøyte forfalle såpass på kort tid.. Det sammenfaller vel med oppkjøpet til disse skjødesløse.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...