Capitaine Startet 20.Desember.2009 Del på Facebook Startet 20.Desember.2009 (redigert) Da det er blitt populært å poste nyhetsinnlegg i nye tråder istedenfor eller i tillegg til under tråden "Båt-relaterte nyheter i mediene", tenkte jeg at jeg også skulle lage en slik debatt-, ekspert- og synsetråd med bakgrunn i dette nyhetsinnlegget: Her endte båtdrømmen Båtdrømmen ble kraftig parkert for to menn utenfor Brevik lørdag kveld. Redningsskøyta «Stormbull» var ute på to redningsoppdrag på bare to timer i løpet av denne kvelden. Man kan nok konkludere med at de to i den omtalte Princess 37 har hatt mye flaks som ikke ble skadet til tross for den voldsomme landkjenningen. Redigert 20.Desember.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Utrolig hvor mange som havarerer på vei hjem med nyinnkjøpt båt for tiden! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 (redigert) Et kartutsnitt fra området hvor Princessen gikk på. Seilingsleden er godt merket i området. Redigert 20.Desember.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 (redigert) Nå er det vel vekjent at akkurat et omdådet har (hadde før - hva vet jeg) et av de "mest frustrerende" falske radar ekko som finnes i Norge. Uansett hvor du går får du et møtende ekko, midt i bauen - og det hjelper ikke å svinge unna. Ikke noe problem i klarvær hvor du ser at båten som er på kollisjonskurs ikke finnes, men litt nervepirrende i dårlig sikt. Sier ikke at dette har sammenheng, men registrere at kabinkrysseren har radar. Redigert 20.Desember.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Nå er det vel vekjent at akkurat et omdådet har (hadde før - hva vet jeg) et av de "mest frustrerende" falske radar ekko som finnes i Norge. Uansett hvor du går får du et møtende ekko, midt i bauen - og det hjelper ikke å svinge unna. Ikke noe problem i klarvær hvor du ser at båten som er på kollisjonskurs ikke finnes, men litt nervepirrende i dårlig sikt. Dette er først og fremst meget tragisk hendelse, men om man er usikk på navigeringen går man ikke som på bildet her viser gir mer fart i håp om å komme over hinderet. Dette er jo bare et prakteksempel på hvordan det IKKE skal navigeres. Om man er usikker på navigeringen slakker man farten om nødvendig stoppe, dette er en dyr lærdom som bare gir økte forsikringspremier de neste årene framover for mange uskyldige båtfolk. Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Elmer Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Et kartutsnitt fra området hvor Princessen gikk på. Seilingsleden er godt merket i området. Hei, Hansi. Vet du mer nøyaktig hvor båten gikk på?. Kartutsnittet er akkurat i området hvorbåten vår har hjemmehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Balle Klorin Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Ikke noe problem i klarvær hvor du ser at båten som er på kollisjonskurs ikke finnes, men litt nervepirrende i dårlig sikt. Sier ikke at dette har sammenheng, men registrere at kabinkrysseren har radar. Det burde ikke være nervepirrende i de hele tatt. Det er bare å følge reglene i sjøveisloven og holde "sikker fart". Hvis radarekko er grunnen til at de gikk på moder jord er det nok heller ekko et helt annet sted. La dem betale selv! (forutsatt at det ikke skyldes flere samtidige tekniske feil på ror og motor...) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Hadde vært interessant å vite omde hadde kartplotter i båten. Jeg vil forøvrig ikke være med på steinkastingen. Vi vet lite om foranledningen til dette, og det er lett å sitte i sofakroken å være etterpålok Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Vet du mer nøyaktig hvor båten gikk på?. Det sies at den gikk på Flauoddsteinen. Om dette er korrekt vet jeg ingen ting om. Sitér dette innlegget Link to post
Balle Klorin Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Jeg vil forøvrig ikke være med på steinkastingen. Vi vet lite om foranledningen til dette, og det er lett å sitte i sofakroken å være etterpålok Det er greit det, men hvilke scenarioer mener du fritar kapteinen for å vise dårlig sjømannskap når båten ender tørr på land? Poenget med en slik tråd er vel å diskutere hendelsen basert på den informasjonen som er tilgjengelig? Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 [...]hvilke scenarioer mener du fritar kapteinen for å vise dårlig sjømannskap når båten ender tørr på land? [...] Et scenario der det (etter kapteinens oppfattelse av situasjonen) er mest hensiktsmessig å komme i land fortest mulig. I slikt vær og med slike havtemperaturer det var i helgen vil vel det si at enhver lekkasje du ikke umiddelbart får 100% (eller 99%, da... ) kontroll på innen kort tid nok best løses med en "kontrolert landsetting". Ved brann ombord ville jeg nok og satt skuta i steinene (om det var tid til slikt). 1-200k i ødeleggelser på båten (ett drev eller to, litt vannskader og "noe" plast som må bygges opp igjen) og ett mannskap som fremdeles lever slår totalhavari og folk som forsvinner på havet hvilken dag som helst.... Hva som var grunnen til at akkurat denne båten havnet i steinene har jeg ingen formening om. Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Enig med siste taler. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Ubåtfender Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Jeg vil forøvrig ikke være med på steinkastingen. Vi vet lite om foranledningen til dette, og det er lett å sitte i sofakroken å være etterpålok Spekulasjoner om hendelsen er jeg enig i men å bryte sjøveisregel 2, 5, 6, 7, 8 og 19 som her er gjort er noe helt annet. Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Marida Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Er det noen som har fått med seg hvor de var på vei. Ble solgt en slik fra Havna på Grimsøy nå i høst. Kan det være denne? Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 .Redningsselskapets sine sider om haveristen Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Hansi Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 men å bryte sjøveisregel 2, 5, 6, 7, 8 og 19 som her er gjort er noe helt annet. Siden det henvises til flere brudd på sjøveisreglene fra Ubåtfender vet han kanskje også noe om de bakenforliggende årsaker til havari ? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Ble solgt en slik fra Havna på Grimsøy nå i høst. Kan det være denne? Syns den ligner litt på denne? Tragisk sak uansett hva som nå måtte være årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Balle Klorin Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 (redigert) fra Ubåtfender vet han kanskje også noe om de bakenforliggende årsaker til havari ? Da blir det jo ikke noe morsomt å synse... Jeg er overbevist (uten å vite en dr... om det) at Ubåtfender har rett i påstanden om at mange av sjøveisreglene her er brutt Litt usikker på hva han mener med at regel 8 er brutt, men HER har han kanskje litt mer informasjon enn oss andre synsere. Redigert 20.Desember.2009 av Balle Klorin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 (redigert) vet han kanskje også noe om de bakenforliggende årsaker til havari ? Har ikke tenkt å kommentere noe som er lovstridig. Regel 2 Intet i disse regler SKAL frita noe fartøy, " Hansier", rederi eller noen andre som har sitt virke ombord fra å vilken som helst forsømmelse av disse reglene eller i hele tatt iakta slike nodvendige forsiktighetsregler som "alminnelig" sjømaskikk" måtte tilsi ............... etc etc Sjøveisreglene finner man Her Så vilken dokumentasjon har du å komme opp med Hansi. Redigert 20.Desember.2009 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Ubåtfender Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 (redigert) Litt usikker på hva han mener med at regel 8 er brutt, men HER har han kanskje litt mer informasjon enn oss andre synsere. 8 e Sjøveisregel 8 : Manøver for å unngå sammenstøt. 8 E: sier noe som dette slakker man farten om nødvendig stoppe, Redigert 20.Desember.2009 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Hansi Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 (redigert) Så vilken dokumentasjon har du å komme opp med Hansi. Så, så ta det med ro. Snart jul. Hvis du har lest innleggene i tråden vil du se at jeg ikke har påstått noe som helst av den enkle grunn at jeg ikke vet noe om ulykken. Derfor etterspør jeg bakgrunnsinformasjon for din påstand om regelbrudd. Redigert 20.Desember.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Det er faktisk i seg selv ikke i strid med Sjøveisreglene å havne i sammenstøt med Moder Jord. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ubåtfender Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 (redigert) Så, så ta det med ro. Snart jul. Hvis du har lest innleggene i tråden vil du se at jeg ikke har påstått noe som helst av den enkle grunn at jeg ikke vet noe om ulykken. Derfor etterspør jeg bakgrunnsinformasjon for din påstand om regelbrudd. Er helt enig med deg i at man ikke skal kommentere eller kontruere noe i forkant av ulykken,- men det er så mange av oss ute på sjøen som ikke er klarover vilket ansvar man har nå man er på sjøen og denne tråden kan være med på å opplyse ansvaret man har når man ferdes på sjøen. Dem som ikke har denne kunnskapen bør skaffe seg dem så man ikke havner oppi lignende problem stillingen som denne ulykkelige eieren av denne 37 foteren. Hadde man i denne situasjonen her forholdt seg bare til en av de reglene jeg har ramset opp tidligere hadde denne ulykken blitt redusert betraktelig og sansynlig hvert unngått. Redigert 20.Desember.2009 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Ubåtfender Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Det er faktisk i seg selv ikke i strid med Sjøveisreglene å havne i sammenstøt med Moder Jord. Sjøveisreglene sier til og med noe om hvilke signalføring du skal ha når du har grunnstøtt Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Sydvesten Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 (redigert) Trist dette, ved Flauodden er det montert to nye lykter, en ved den gamle lykten og en plassert på de små holmene merket Omborsnes, men de var ikke satt i drift 4 desember da jeg var hjemme... Forøvrig er dette i/på grensen til 5 knops grensen... som går fra Flauodden fyrlykt til Gjermesodden fyrlykt. Redigert 21.Desember.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.