Jump to content

Kraftig grunnstøtning med Princess 37 utenfor Brevik 19.12.2009


Capitaine

Recommended Posts

Da det er blitt populært å poste nyhetsinnlegg i nye tråder istedenfor eller i tillegg til under tråden "Båt-relaterte nyheter i mediene", tenkte jeg at jeg også skulle lage en slik debatt-, ekspert- og synsetråd med bakgrunn i dette nyhetsinnlegget:

 

1261319609000_Princess_2968908708x708r.jpg

 

Her endte båtdrømmen

Båtdrømmen ble kraftig parkert for to menn utenfor Brevik lørdag kveld. Redningsskøyta «Stormbull» var ute på to redningsoppdrag på bare to timer i løpet av denne kvelden.

 

Man kan nok konkludere med at de to i den omtalte Princess 37 har hatt mye flaks som ikke ble skadet til tross for den voldsomme landkjenningen.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Nå er det vel vekjent at akkurat et omdådet har (hadde før - hva vet jeg) et av de "mest frustrerende" falske radar ekko som finnes i Norge. Uansett hvor du går får du et møtende ekko, midt i bauen - og det hjelper ikke å svinge unna. Ikke noe problem i klarvær hvor du ser at båten som er på kollisjonskurs ikke finnes, men litt nervepirrende i dårlig sikt.

 

Sier ikke at dette har sammenheng, men registrere at kabinkrysseren har radar.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Nå er det vel vekjent at akkurat et omdådet har (hadde før - hva vet jeg) et av de "mest frustrerende" falske radar ekko som finnes i Norge. Uansett hvor du går får du et møtende ekko, midt i bauen - og det hjelper ikke å svinge unna. Ikke noe problem i klarvær hvor du ser at båten som er på kollisjonskurs ikke finnes, men litt nervepirrende i dårlig sikt.

 

Dette er først og fremst meget tragisk hendelse, men om man er usikk på navigeringen går man ikke som på bildet her viser gir mer fart i håp om å komme over hinderet. Dette er jo bare et prakteksempel på hvordan det IKKE skal navigeres.

Om man er usikker på navigeringen slakker man farten om nødvendig stoppe, dette er en dyr lærdom som bare gir økte forsikringspremier de neste årene framover for mange uskyldige båtfolk.

Link to post
Ikke noe problem i klarvær hvor du ser at båten som er på kollisjonskurs ikke finnes, men litt nervepirrende i dårlig sikt.

 

Sier ikke at dette har sammenheng, men registrere at kabinkrysseren har radar.

 

Det burde ikke være nervepirrende i de hele tatt. Det er bare å følge reglene i sjøveisloven og holde "sikker fart". Hvis radarekko er grunnen til at de gikk på moder jord er det nok heller ekko et helt annet sted. La dem betale selv! (forutsatt at det ikke skyldes flere samtidige tekniske feil på ror og motor...)

Link to post
Jeg vil forøvrig ikke være med på steinkastingen. Vi vet lite om foranledningen til dette, og det er lett å sitte i sofakroken å være etterpålok

 

Det er greit det, men hvilke scenarioer mener du fritar kapteinen for å vise dårlig sjømannskap når båten ender tørr på land? Poenget med en slik tråd er vel å diskutere hendelsen basert på den informasjonen som er tilgjengelig?

Link to post
[...]hvilke scenarioer mener du fritar kapteinen for å vise dårlig sjømannskap når båten ender tørr på land? [...]

 

Et scenario der det (etter kapteinens oppfattelse av situasjonen) er mest hensiktsmessig å komme i land fortest mulig. I slikt vær og med slike havtemperaturer det var i helgen vil vel det si at enhver lekkasje du ikke umiddelbart får 100% (eller 99%, da... :crazy: ) kontroll på innen kort tid nok best løses med en "kontrolert landsetting". Ved brann ombord ville jeg nok og satt skuta i steinene (om det var tid til slikt). 1-200k i ødeleggelser på båten (ett drev eller to, litt vannskader og "noe" plast som må bygges opp igjen) og ett mannskap som fremdeles lever slår totalhavari og folk som forsvinner på havet hvilken dag som helst....

 

Hva som var grunnen til at akkurat denne båten havnet i steinene har jeg ingen formening om.

Link to post
fra Ubåtfender vet han kanskje også noe om de bakenforliggende årsaker til havari ?

 

Da blir det jo ikke noe morsomt å synse... :wink: Jeg er overbevist (uten å vite en dr... om det) at Ubåtfender har rett i påstanden om at mange av sjøveisreglene her er brutt :flag: Litt usikker på hva han mener med at regel 8 er brutt, men HER har han kanskje litt mer informasjon enn oss andre synsere. :giggle:

Redigert av Balle Klorin (see edit history)
Link to post
vet han kanskje også noe om de bakenforliggende årsaker til havari ?

 

Har ikke tenkt å kommentere noe som er lovstridig.

 

Regel 2 Intet i disse regler SKAL frita noe fartøy, " Hansier", rederi eller noen andre som har sitt virke ombord fra å vilken som helst forsømmelse av disse reglene eller i hele tatt iakta slike nodvendige forsiktighetsregler som "alminnelig" sjømaskikk" måtte tilsi ............... etc etc Sjøveisreglene finner man Her

 

Så vilken dokumentasjon har du å komme opp med Hansi. :rolleyes:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Så, så ta det med ro. Snart jul. Hvis du har lest innleggene i tråden vil du se at jeg ikke har påstått noe som helst av den enkle grunn at jeg ikke vet noe om ulykken. Derfor etterspør jeg bakgrunnsinformasjon for din påstand om regelbrudd.

 

:santcheers: Er helt enig med deg i at man ikke skal kommentere eller kontruere noe i forkant av ulykken,- men det er så mange av oss ute på sjøen som ikke er klarover vilket ansvar man har nå man er på sjøen og denne tråden kan være med på å opplyse ansvaret man har når man ferdes på sjøen. Dem som ikke har denne kunnskapen bør skaffe seg dem så man ikke havner oppi lignende problem stillingen som denne ulykkelige eieren av denne 37 foteren.

Hadde man i denne situasjonen her forholdt seg bare til en av de reglene jeg har ramset opp tidligere hadde denne ulykken blitt redusert betraktelig og sansynlig hvert unngått.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post

Trist dette, ved Flauodden er det montert to nye lykter, en ved den gamle lykten og en plassert på de små holmene merket Omborsnes, men de var ikke satt i drift 4 desember da jeg var hjemme... Forøvrig er dette i/på grensen til 5 knops grensen... som går fra Flauodden fyrlykt til Gjermesodden fyrlykt.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...