2nd Trikker'n Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Jeg har ikke lat fantasien løpe..jeg bare referer det som stod i ØP idag. Det stemmer. I flg. OP så har NSSR uttalt at det har skjedd i høy hastighet. Tror NSSR har mer erfaring fra grunnstøtinger enn de aller fleste av oss. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 [...] så har NSSR uttalt at det har skjedd i høy hastighet[...] Joda, men hva er "høy hastighet"? Er det 10 knop? 15? 20+++? 35? Om det er tett snødrev, trangt farvann og generelt dårlig sikt er kanskje også 6 knop "høy hastighet", hverfall mye høyere enn jeg ville "kjørt" i i ukjent og urent farvann om natten og fyr/lykter/radarekko ikke ga ett entydig svar på at "jepp, jeg er akkurat der jeg skal være". Er rimelig åpenbart at de ikke har tuslet avgårde i 2 knop, men utover det er det vel ganske åpent? Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 masse synsing her da! Det er vel riktignok t skjær ved Flauodden, hva om de traff dette og måtte sette båten på land.......hvem vet noe her egentlig. Flere har gått på denne i tro av her er det dypt pga. høye fjellet rett opp. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Å ta det med ro , nå kommer snart nissen,men bare til dem som har vært snille . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Skipper Worse Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Sjøveisreglene sier til og med noe om hvilke signalføring du skal ha når du har grunnstøtt Javisst, men Reglene sier bestemt ikke at det i seg selv strider mot Reglene å støte mot land. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
2nd Trikker'n Svart 21.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2009 Joda, men hva er "høy hastighet"? Sorry, men jeg kan ikke svare på NSSRsine vegne. Skulle bare mangle! Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 (redigert) Javisst, men Reglene sier bestemt ikke at det i seg selv strider mot Reglene å støte mot land. Ethvert sammenstøt er lovstridig mot sjøveisreglene, med mindre man kan dokumentere at det var i tråd med "alminnelig sjømannskikk" Redigert 22.Desember.2009 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Sydvesten Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 (redigert) Her tror jeg du er på dypt vann Ubåtfender.... Sammenstøt mellom fartøyer er beskrevet i sjøveireglene men ikke sammenstøt mellom, moderjord og et fartøy... Det er intet i sjøveireglene som er til hinder for at jeg kan dra min robåt eller gummibåt eller annet fartøy opp i fjæresteinene, eller legge båten min inn til bryggen slik at den støter mot bryggen eller kaien... Sjøveireglene skal hindre sammenstøt mellom fartøyer på sjøen etter mitt syn... Jeg vil bli meget glad om du kan vise til hvor i sjøveireglene det er skrevet at jeg ikke kan dra båten min på land i fjæresteinene om dette er hva jeg ønsker... Redigert 22.Desember.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ubåtfender Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 (redigert) Her tror jeg du er på dypt vann Ubåtfender... Sjøveireglene skal hindre sammenstøt mellom fartøyer på sjøen etter mitt syn... Jeg vil bli meget glad om du kan vise til hvor i sjøveireglene det er skrevet at jeg ikke kan dra båten min på land i fjæresteinene om dette er hva jeg ønsker... Selfølgelig er jeg på dyptt vann, det er der vi har denne tråden hører hjemme. Men her må vi holde tungen bent og navigere oss rett, for strandsonelovet forteller endel om fjære, reguleringsplaner og vi har andre lover som forvalter naturen resursene våre og eventiuelle vernede områder og kommer under et helt annet forvaltings nett etc etc Så vi må holde oss på sjøen, eller tilstøtende vann for at sjøveisreglene skal være gjeldene. Redigert 22.Desember.2009 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Capitaine Svart 22.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 (redigert) Selv om sjøveisregel nr. 2 b) med uthevinger av meg sier at "Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.", må jeg dessverre si at det ser ut til at du Ubåtfender har misforstått både intensjonen med og anvendelsen av "Internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen"(på engelsk: "International Regulations for Preventing Collisions at Sea"). Det er altså sammenstøt mellom fartøyer som skal forebygges ved bruk av disse reglene, og rev, grunner, skjær, holmer, øyer, fastland og sjømerker er ikke omfattet av definisjonen av hva som regnes som fartøy. For å unngå grunnstøtninger eller bunnberøringer har man ulike navigasjonsteknikker og -utstyr som anvendes for dette formål. Skipper Worse og Sydvesten har vært inne på dette allerede. Redigert 22.Desember.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Ubåtfender: En av mine gamle lærere ville ha kommentert deg på følgende måte: Du er ikke bare på jordet! Du er til og med på feil jorde!! Du har rett i at det skal mye til for å slippe unna skyld når det gjelder Sjøveisreglene, men første bud i all omgang med skyldspørsmål handler om å klarlegge de faktiske forhold. Du har en liten vei å gå her...... Du bygger dine utsagn på antagelser, spekulasjoner og synsing. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Ethvert sammenstøt er lovstridig mot sjøveisreglene, med mindre man kan dokumentere at det var i tråd med "alminnelig sjømannskikk" Javel, forhåpentligvis kan påstanden dokumenteres slik at vi unngår eventuelle misforståelser. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 (redigert) Hypotetisk. Det dukker opp et svømmende menneske midt i bauen. Du svinger sb med følgende sammenstøt med annet fartøy. Som fører valgte du mindre matrielle skader framfor liv og helse. Er det tillatt under §2? Redigert 22.Desember.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Herregud! Her står en båt på land, og det er jaggu meg 4 sider med synsing og spekulasjoner i hva som har skjedd!! Hvis det er så viktig å finne ut av, kan man ikke bare ringe vedkommende og spørre??? Denne tråden har nå levd noen dager, hadde sikkert vært raskere å leke detektiv å finne ut hvem som var ombord, hva som skjedde, hvilke lover de brøt, hvorfor de satte båten på land, om de satte den på med vilje, om de brøt regler bevisst, om de er båtvante, om de har båtførerbevis, om de var plaget med dårlig sikt osv osv! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Hansi Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Noe fornuftig må en jo fordrive arbeidstiden med, eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 (redigert) Selv om sjøveisregel nr. 2 b) med uthevinger av meg sier at "Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, Vel denne måten som som er tatt nøye hensyn til alle farer for navigering og for sammenstøt kostet en 37 foteren så store skader at redningsselskapet så den som tapt. La oss lære av det og ikke tro at sammenstøt med holmer, skjær eller ikke er skadelig og ikke får konsekvenser, det er her sjøveisreglene viser til alminnelig sjømannskap og vis ansvare for mennesker ombord, fartøy og last i tråd med alminnelig sjømannskikk. Så blir det vel ny diskusjon på hva som er alminnelig sjømannskikk og viser man tilbake til sjøveisreglene 2, 5, 6, 7, 8, og 19 Redigert 22.Desember.2009 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
"Mathilde" Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 (redigert) Hypotetisk. Det dukker opp et svømmende menneske midt i bauen. Du svinger sb med følgende sammenstøt med annet fartøy. Som fører valgte du mindre matrielle skader framfor liv og helse. Er det tillatt under §2? Selvfølgelig er det tillatt. Dette er en nødsituasjon. Og dette bringer oss inn på hvor kompliserte slike saker kan være. Derfor blir det temmelig idiotisk å synse uten å vite noe som helst om bakgrunn, situasjon, vurderinger etc etc etc..... Hvis man tror fakta er hva man leser i avisene, vel så blir det litte granne naivt. Redigert 22.Desember.2009 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Balle Klorin Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 det er her sjøveisreglene viser til alminnelig sjømannskap og vis ansvare for mennesker ombord, fartøy og last i tråd med alminnelig sjømannskikk. Så blir det vel ny diskusjon på hva som er alminnelig sjømannskikk og viser man tilbake til sjøveisreglene 2, 5, 6, 7, 8, og 19 Du har en mildt sagt tilfeldig og egenkomponert tilnærming til sjøveisreglene. Et godt råd kan være å lese en regel av gangen og forsøke å forstå hva det handler om før du kaster deg over neste regel. Dine cocktails av regelmix holder ikke helt vann, for å bruke en passende terminologi... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 førr i tiden fanns en definisjon på 'sikker fart' att man skulle kunne stoppe fartøyet på halve sikt distansen, men den er borttagen ur Sjøveisreglerne.......(etter att radarn kom i bruk) hade man føljt denne gamle regeln, så hade man ivartfall ikke klettret så høgt opp på "terra firma" Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tine IV Svart 22.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2009 Herregud! Her står en båt på land, og det er jaggu meg 4 sider med synsing og spekulasjoner i hva som har skjedd!! Agurk tid , er det ikke det dem kaller det når avisene ikke har noe å skrive om ? Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Skipper Worse Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 De må være "kongle-tid" nå, på grunn av alle nåletrærne som står i stuene i alle de tusen kristne hjem. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
kes Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 (redigert) De må være "kongle-tid" nå, på grunn av alle nåletrærne som står i stuene i alle de tusen kristne hjem. Det forsvever meg at jeg en gang har lest at gran-, furu- og andre nåletrær utsondrer et stoff som ligner på endofirmer (eller noe slikt) når de kommer innomhus. Jo tidligere trærne kommer inn, jo mer påvirket blir husstanden når julen nærmer seg. Jeg har alltid vært litt skeptisk til dette som jeg tror jeg har lest, men for sikkerhets skyld har vi treet på utsiden av vinduet. Hvis det likevel er noe i dette med endofirmene (?), har tydeligvis noen av bidragsyterne i denne tråden hatt treet stående inne siden forrige jul. En riktig god jul til alle som gidder å lese dette innlegget!!! Redigert 23.Desember.2009 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Noe fornuftig må en jo fordrive arbeidstiden med, eller ? eller som vi sier hos oss: La de jobbe som ikke duger til annet. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Dalton Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Det forsvever meg at jeg en gang har lest at gran-, furu- og andre nåletrær utsondrer et stoff som ligner på endofirmer (eller noe slikt) når de kommer innomhus. Jo tidligere trærne kommer inn, jo mer påvirket blir husstanden når julen nærmer seg. ...og dette er selvfølgelig grunnen til at vi trebåtfolk er så begeistret for terpentin, som jo er et destillat fra nettopp nåletrær Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Ubåtfender Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 (redigert) Du har en mildt sagt tilfeldig og egenkomponert tilnærming til sjøveisreglene. Vet ikke helt om jeg har forstått din kretikken riktig her. Er din definasjon på alminnelig sjømannskikk å negligskjere i all fare for navigering og sammenstøt, drite i sikker fart, etc etc ettersom kompinasjonen min "alminnelig sjømaskikk" retter seg mot sjøveisreglene???? I så fall er det akkurat denne ukkulturen jeg vil til livs, for da er man fare for seg selv, passajerer, fartøy og alle andre sjøfarere Redigert 23.Desember.2009 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.