Jens_P Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Sett at de to ombord førte skuta på skift. Frivakten sov og rorgjenger fikk illebefinnende! Er dette kritikkverdig? Er dette brudd på regelverk? For ordens skyld, jeg aner ikke om dette er tilfelle. Det kan være en årsak som ikke er menneskelig feil. Resultatet er kjent, men ikke hva som skjedde om bord i minuttene forut for landkjenningen. Synes det er ille at det skal dømmes og fordømmes ut fra særdeles mangelfulle opplysninger om hendelsesforløp! Det er lov å trå litt varsomt. De involverte er også mennesker med følelser. Vi har opplevet før at innvolverte i hendelser er brukere av dette forumet! Snart er det jul! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Elmer Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Vet ikke helt om jeg har forstått din kretikken riktig her. Er din definasjon på alminnelig sjømannskikk å negligskjere i all fare for navigering og sammenstøt, drite i sikker fart, etc etc ettersom kompinasjonen min "alminnelig sjømaskikk" retter seg mot sjøveisreglene????I så fall er det akkurat denne ukkulturen jeg vil til livs, for da er man fare for seg selv, passajerer, fartøy og alle andre sjøfarere Kjære ubåtfender. Nå er det lillejulaften, og jeg må igjen få oppfordre til å følge mitt råd fra en tidligere kommentar: Sett deg godt til rette i en god stol, finn en hyggelig julefilm på TV, hent frem en to-tre pepperkaker, nyt et solid krus med velsmakende julebrygg og la julefreden synke dypt inn i deg. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Et ypperlig forslag fra Elmer som jeg støtter fullt og helt. Sitér dette innlegget Link to post
Balle Klorin Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 kretikken definasjon negligskjere i all fare for navigering kompinasjonen "alminnelig sjømaskikk" ukkulturen da er man fare for seg selv Jeg vet hva du burde ønske deg til jul... Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 (redigert) Selv om sjøveisregel nr. 2 b) med uthevinger av meg sier at "Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.", må jeg dessverre si at det ser ut til at du Ubåtfender har misforstått både intensjonen med og anvendelsen av "Internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen"(på engelsk: "International Regulations for Preventing Collisions at Sea"). Det er altså sammenstøt mellom fartøyer som skal forebygges ved bruk av disse reglene, og rev, grunner, skjær, holmer, øyer, fastland og sjømerker er ikke omfattet av definisjonen av hva som regnes som fartøy. For å unngå grunnstøtninger eller bunnberøringer har man ulike navigasjonsteknikker og -utstyr som anvendes for dette formål. Skipper Worse og Sydvesten har vært inne på dette allerede. Denne filmen her illustrerer ganske enkelt hva som er beskrevet ovenfor men villle havne i fjæresteinen men det var ikke Ubåtfender som hadde blitt degradert fordi han har misforstått både intensjonen med og anvendelsen av "Internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen"(på engelsk: "International Regulations for Preventing Collisions at Sea") og dermed ikke ført noe fartøy på denne måten. Jeg vet hva du burde ønske deg til jul... Denne filmen er en rikdom av kompinasjon av ”dårlig sjømannskap” og sjøveisreglene gaver man ikke får til jul, men bygger på missforstått ”alminnelig sjømannskap” om du klarer å se feilene, så du får se dette som min nyttårsgave til deg ”Balle Klorin” og riktig godt nyttår til alle dere andre som ser kompinasjonen mellom alminnelig sjømannskikk og sjøveisreglene. Redigert 27.Desember.2009 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Hansi Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Holder vi på enda. Trodde denne tråden hadde tatt juleferie for godt. Det hadde den fortjent. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Den holder sikkert frem neste mann som er uheldig skal du se Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Enig med Hansi, nå må denne tråden legges død. Sikkert "hyggelig" lesestoff for han stakkaren som mistet den nyinnkjøpte båte sin i jula. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Capitaine Svart 27.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Jeg registrerer at flere ønsker å legge denne tråden død. Det er jeg ikke enig i. Det er flere lange tråder på foraet om grunnstøtte handelsskip, og jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke skal kunne diskuteres rundt årsaker til grunnstøtte fritidsfartøy da dette i utgangspunktet vel er debattforum for lystbåter. Vi kan vel lære fra slike hendelser? Læring og tilegning av kunnskap er en kontinuerlig prosess. Og de færreste hoverer vel over de uheldige om bord i den grunnstøtte Princess'en? Men en del av synsingen kan vel kanskje grense til det usaklige. Men sånn er det i flere andre tråder på foraet også slik jeg ser det med mine øyne. Det hadde likevel vært kjekt om noen kunne poste noe konkret om årsaken til denne omtalte grunnstøtningen, gjerne i form av linker til aviser og lignende, om man da innehar eller får tilgang til slik informasjon. Og ja, jeg vet at informasjon i media heller ikke trenger være riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 ......Det hadde likevel vært kjekt om noen kunne poste noe konkret om årsaken til denne omtalte grunnstøtningen, gjerne i form av linker til aviser og lignende, om man da innehar eller får tilgang til slik informasjon. ...... Nettopp det har jeg også ventet på. Absolutt ikke for å hverken henge ut eller latterliggjøre noen, men for om mulig å fange opp en "feilkilde" som det går an å høste lærdom av . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hansi Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Jeg registrerer at flere ønsker å legge denne tråden død. Pga alle usaklighetene håpet jeg tråden hadde tatt kvelden. Mulig det har kommet en usaklighet eller to fra meg også men er ikke gjort bevisst. Selvfølgelig hadde det vært fint om årsaksforholdene til grunnstøting hadde kommet frem i dagslyset. Svært sjelden at slikt skjer med mindre det er snakk om alvorlige personskader eller det som er verre. En grunnstøting i seg selv er neppe en stor nok nyhet til å fylle opp spaltene til avisene lang tid i etterkant av selve hendelse med mindre det er snakk om noe kriminelt. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 (redigert) Tråden har vel gått over til en diskusjon om sjøveisreglene nå og slike tråder behøver ikke for min del ikke legges døde selv om utgangspunktet er en trist grunnstøting. Har aldri tenkt over at sjøveisreglene kun gjelder mellom fartøy før det ble tatt opp i denne tråden. Når det er slik så kunne de kanskje hete: Internasjonale regler til forebygging av sammenstøt MELLOM TO ELLER FLERE FARTØY på sjøen Jeg trodde også at regel 2 ville kunne komme til anvendelse hvis jeg var uheldig og kværnet opp en badeturist med propellen. -Red for skrivefeil Redigert 28.Desember.2009 av lnjk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 Monsterkran henter båten i dette øyeblikk, bilder kommer senere. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 (redigert) Her er link til monsterkrana: http://www.google.no/imgres?imgurl=http://...ved=0CBsQ9QEwBA Princessen blir fraktet til Skjerkøya i Bamble. Båten har kjørt på land utenfor 5 knopssonen! Redigert 28.Desember.2009 av Fjordutsikt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 Reskapen er det ikke noe å si på! Krana har en løftekapasitet på opptil 400 tonn i 45 meters høyde og på 14 meters utlegg. Bommen kan forlenges, slik at flytekrana kan løfte 200 tonn i opptil 75 meters høyde.Dette er den største flytekrana i Sør Norge og på østkysten av Sverige. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
heff Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 Dæven! må jo ha kosta mer å leige denne enn å kjøpe ny båt jo Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 I denne kulda blir det vel takk & farvel til varmeveksler og sjøvannsfilter. Men det er sikert bare bagateller i forhold til alt annet som må utbedres på denne båten. Og hva koster det å bli hentet av en slik kran mon tro? Noen som tør å gjette på timepris her? Sitér dette innlegget Link to post
sarni Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 Hei Prisen ligger på 10.000,- pr time. Dette er da sikkert uten moms som da tilkommer. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 Hele oppdraget fra start til slutt er ihvertfall 5 timer. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 Uavhengig om dette er økonomiskt forsvarlig eller ikke måtte vel båten uannsett fjernes, og om det antydes bergningspris rundt 100.000,- er vel det også som å anse som forsvarligt i dette tilfellet skulle en tro.... Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 28.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 Jeg vil takke "Fjordutsikt" for meget god oppdatering av denne tråden. Du skulle ikke tilfeldigvis også inneha viten om hvorfor båten grunnstøtte, "Fjordutsikt"? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 Jeg vil takke "Fjordutsikt" for meget god oppdatering av denne tråden. Du skulle ikke tilfeldigvis også inneha viten om hvorfor båten grunnstøtte, "Fjordutsikt"? Aner jeg en antydning av at du tror jeg kjenner til båtens eier? :nonod: Det er ikke min båt - ei heller noen jeg kjenner, men jeg bor tilfeldigvis rett over for stedet båten gikk på land. Jeg visste ikke eksakt hvor båten gikk på land før jeg i dag fikk se monsterkrana. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 28.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 Aner jeg en antydning av at du tror jeg kjenner til båtens eier? :nonod: Nei, men jeg håpte du var i besittelse av "inside information" som du ville dele med oss. Sitér dette innlegget Link to post
Power by Yanmar Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 En kamerat av meg var å så på båten i dag. Der sa de at båten fått problemer med styringen. Og det var forbausende lite skader. Så da blir det nok båttur på eieren til sommeren:-) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 29.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2009 det er ikke hull i båten, slik jeg forstår dette fra bekjente, samt at det er røket styring på den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.