Thomza Startet 20.Desember.2009 Del på Facebook Startet 20.Desember.2009 Hei! Jeg har en Rinker Captiva 232 96mod. med akterlanterne, sidelanterner på hver side av "cockpit", feste til en avtakbar stangmontert lanterne ca. en meter bak sidelanternene (hele stanga er forsvunnet), samt et ødelagt feste til en lanterne helt foran i baugen. Lanterna helt foran vet jeg ikke om har vært hvit eller rød/grønn. Vet dere? Virker for meg som det er litt merkelig oppsett av lanterner på båten. Hva mener dere er riktig? Takk for alle tilbakemeldinger! Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Hallo På min 04 captiva har jeg en rød/grønn lanterne foran. og en rundt lysende, bak på en avtagbar stang. Denne når over oppstått kalersje. Den avtagbare sitter montert under solsenga når den ikke er i bruk Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Sjøtunga Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Jeg tipper at den lanterna som har vært i baugen var en kombi rød/grønn som er blitt erstattet av de to du nå har på siden av cockpit Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
ray Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Enig med deg ja, Det er kombi lanterne jeg har foran også.. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Poseidon Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 ...... Hva mener dere er riktig? .... Hva noen "mener" er kanskje ikke det viktigste? Men sjøveisreglene er rimelig klare. Denne båten skal i utgangspunktet ha topplanterne, akterlanterne og begge sidelanterer hvis du ferdes i mørke eller usiktbart vær. Men siden den er såvidt liten gir reglene rom for et par små forenklinger. Da ender du opp med en hvit rundtlysende lanterne som dekker funksjonen til både topp- og akterlanterne. Denne skal være plassert minimum 0,5 meter over sidelanternene; f.eks på en slik stang som du nevner. I steden for de to sidelanternene plassert adskilt kan du eventuelt ha en kombinert lanterne, dvs med grønn og rød, plassert noenlunde midt forut. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Thomza Svart 20.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 Kan jeg ha topplanterna montert foran i baugen og bruke lanterna på stang (om jeg anskaffer dette igjen) som evt. ankerlanterne? Jeg vil gjerne montere noe foran i baugen igjen pga. eksisterende feste- og gjennomføringshull, og så vil jeg ikke demontere sidelanternene pga. at de er store og vi etterlate seg en del merker og hull. Jeg kan vel ikke ha kombilantere foran i tillegg til sidelanternene, det blir jo bare rot? Jeg tenkte på i forhold til sjøveisreglene med "mener" ja. Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 20.Desember.2009 Del på Facebook Svart 20.Desember.2009 du kan jo også kjøpe en ny kombilanterne i baugen og ha en separat bryter til sidelanternene, så kan du ha begge deler og bruke den som passer deg best. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 Kan jeg ha topplanterna montert foran i baugen og bruke lanterna på stang (om jeg anskaffer dette igjen) som evt. ankerlanterne? Du kan gjerne ha topplanterne, dvs en lanterne som lyser med hvitt lys over en bue på 225 grader, rett forover, på baugen. Men da må akterlanternen ikke lyse mer enn den resterende buen, dvs 135 grader rett akterover. Dermed blir ikke akterlanternen en korrekt ankerlanterne.... Jeg vil gjerne montere noe foran i baugen igjen pga. eksisterende feste- og gjennomføringshull, og så vil jeg ikke demontere sidelanternene pga. at de er store og vi etterlate seg en del merker og hull. Hvis du ikke vil demontere sidelanternene så kan du jo bare bruke dem som de er. Det er ofte en bedre løsning enn en kombinert lanterne, av den enkle grunn at de da er bedre skjermet mot å vise over til motsatt side av det de skal. Jeg kan vel ikke ha kombilantere foran i tillegg til sidelanternene, det blir jo bare rot? Det er riktig, du kan ikke ha dobbelt sett med sidelanterner. Jeg tenkte på i forhold til sjøveisreglene med "mener" ja. Godt tenkt, du finner alt dette nøye beskrevet i sjøveisreglene. Bare spør igjen hvis du er usikker på noe om lanterner, så skal vi nok finne utav det Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtunga Svart 21.Desember.2009 Del på Facebook Svart 21.Desember.2009 (redigert) Du kan gjerne ha topplanterne, dvs en lanterne som lyser med hvitt lys over en bue på 225 grader, rett forover, på baugen. Men da må akterlanternen ikke lyse mer enn den resterende buen, dvs 135 grader rett akterover. Dermed blir ikke akterlanternen en korrekt ankerlanterne.... Han sier da faktisk at han har en akterlanterne, og spør om han kan bruke den rundtlysende lanterna på stang som ankerlanterne. Så hvis han ordner seg med topplanterne i baugen så skulle det vel være ok i følge det du skriver. Men skal ikke topplanterna være i en viss høyde over sidelanternene da? Redigert 21.Desember.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Thomza Svart 22.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Ja, hvis den skal være i en spesifikk høyde eller minimum høyde over sidelanternene, så kan jeg få et lite problem. Tror nok de vil havne i rimelig samme høyde. Et annet alternativ jeg har er å demontere festet i baugen, og erstatte det med en fjernstyrt lyskaster. Ulempen med det er at den vil stå i veien ved ombord- og ilandstigning. Da må jeg også bruke den fordømte stanglanterna som topplanterne, i stedet for noe fastmontert. Vil gjerne ha det der når jeg trenger det... Noen av dere som har sett noen monteringer av topplanterne i vindskjermen (midterste vindu er til å åpne) på daycruisere og kan komme med noen tips? En annen ting som jeg blir usikker på om jeg har rundtlysende topplanterne; kan da akterlanterna brukes samtidig? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 ... Så hvis han ordner seg med topplanterne i baugen så skulle det vel være ok i følge det du skriver. Ja, det stemmer. Men skal ikke topplanterna være i en viss høyde over sidelanternene da? Jo, men det er nok med 0,5 m så lenge man holder seg her på kysten. Ja, hvis den skal være i en spesifikk høyde eller minimum høyde over sidelanternene, så kan jeg få et lite problem. Tror nok de vil havne i rimelig samme høyde. Ja, det skal som sagt "etter boken" være 0,5 meter, men det farter mange rundt omkring som har lanternen i samme høyde - og det absolutt viktigste er at du HAR lanternen og at de virker... Et annet alternativ jeg har er å demontere festet i baugen, og erstatte det med en fjernstyrt lyskaster. Ulempen med det er at den vil stå i veien ved ombord- og ilandstigning. En lyskaster kan du selvfølgelig gjerne montere; om den behøver å være fjernstyrt er det ikke godt for andre å ha noen mening om. Men en lyskaster er selvfølgelig ingen del av lanterneføringen En annen ting som jeg blir usikker på om jeg har rundtlysende topplanterne; kan da akterlanterna brukes samtidig? Nei, da vil du få to hvite lanterner som lyser akterover og det blir nesten for mye av det gode . . . Det er kjekt å se at du er så opptatt av å få lanterneføringen riktig; jeg skulle virkelig ønske at mange flere var opptatt av det samme; spesielt de som reker rundt i mørke uten lanterner! Jeg møtte et skrekkeksempel sist helg. Det var en skjærgårdsjeep som kom imot oss, i mørke og uten lanterner. Grunnen til at vi i det hele tatt så ham var at plotterskjermen hans gav så kraftig lys at refleksstripene på dressen hans lyste opp. Selv kunne han garantert ikke se noe som helst i stup mørke og med den kraftige lyskilden mitt i ansiktet. Denslags karakteriserer jeg som "ren galskap" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Thomza Svart 23.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 (redigert) Ja, det skal som sagt "etter boken" være 0,5 meter, men det farter mange rundt omkring som har lanternen i samme høyde - og det absolutt viktigste er at du HAR lanternen og at de virker... Jeg får holde meg til å kjøre i halvplan og grave meg avgårde i mørket, da burde den havne over minimumshøyden! Nei, lyskasteren har ikke noe med lanternene å gjøre, men kan dekke hullet etter lanterna. Men tror du en lyskaster der vil gjøre noen nytte? Ja, jeg liker å ha tinga i orden og mest mulig etter boka. Men ser jo ut til at jeg kan få en liten utfordring med den båten her og lanternene... Ser vel kanskje i første omgang ut til at jeg ender med 225 grader foran i baugen, hvis ikke så blir jo akterlanterna til overs også. Ingen som har sett noen løsning med lanterne i vindskjermen på daycruiser? Kan det forresten være nyttig i noen anledning å kunne slå av instrumentbelysningen? Bryteren til lanternene mine styrer også instrumentbelysningen, men husker ikke hva den slår på først. Enten er det: AV - Lanterner PÅ - Lanterner og instrumentbelysning PÅ eller: AV - Instrumentbelysning PÅ - Lanterner og instrumentbelysning PÅ Skal bytte ut bryterpanelet etterhvert, og da hadde det vært nyttig å vite hva som er mest normalt eller praktisk. Folk har ikke så mye vett når det gjelder mørket... Se bare på de på veien uten refleks. Da setter du ikke mye pris på livet etter min mening! Redigert 23.Desember.2009 av Thomza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 På min båt har forrige eier fjernet lanternemasta til topplanterne og ankerlanterne. Jeg har da satt opp en rundtlysende lanterne på taket med en LED pære av ukjent styrke. Jeg har koblet fra akterlanterna, men det jeg lurer på er 2 ting: 1. hvilken lysstyrke trenger jeg på den rundtlysende lanterna på taket ? Siden jeg også bruker denne som ankerlanterne vil jeg ha så lavt strømforbruk som mulig. 2. Er den løsningen med rundtlysende topplanterne og separat grønn og rød lanterne på siden av båten også godkjent for bruk i sverige. Båten er en snekke på 25 fot og maks hastighet 7 knop Sitér dette innlegget Link to post
Thomza Svart 3.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2010 Sånn, nå tegnet jeg inn hvordan det mest sannsynlig har vært. Den fremste lanterna er ødelagt. Er båten forskriftsmessig selv uten denne lanterna? Den bakre rundtlysende er ankerlanterna. Pathfinder: En lanterne som er bygget til ordinære glødepærer, er ikke godkjent av en eller annen grunn med ettermontert lysdiodepære. Lysstyrken vet jeg ikke. Lysdioder kan ikke måles i Watt, da de har alt mulig av forskjellige spredninger og fargetemperaturer. Svenske regler kjenner jeg ikke, men regner med at de på det området er like de norske reglene. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 ...... Den fremste lanterna er ødelagt. Er båten forskriftsmessig selv uten denne lanterna? Den bakre rundtlysende er ankerlanterna. ....... Hvis det betyr at du blir gående med sidelanterner og akterlanterne, dvs uten topplanterne forut siden den er ødelagt og uten den rundtlysende "ankerlanternen" - da har du lanterneføring som en seilbåt og det vil som du sikkert forstår virke forvirrende på andre Det ville bli mer korrekt hvis du slukket akterlanternen og beholdt den rundtlysende i kombinasjon med sidelanternene. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bearded Beast Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 bortsett fra at en sånn rundtlysende i åpen båt er en uting da den lyser oppi båten noe som gir redusert nattsyn samt blender om en snur seg. Ikkje heilt heldig om det er mørkt. Så sånn sett er det bedre å ha den foran og bak og bruke den på stang kun som ankerlanterne Sitér dette innlegget Link to post
Thomza Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 Jeg kommer nok til å gå for å montere inn en ny type lanterne i baugen, men jeg er nødt til å finne meg noe som har en forholdsvis lav profil, da det er dårlig plassering av lanterna ifht. pullertene som sikkert har tatt kverken på den lanterna tidligere. Så jeg får finne en som tauet ikke "får tak i"! Er det noen som kjenner til noen bra og "lave" lanterner i LED-utførelse? Helt enig med deg også Korsnes, så jeg går nok til innskaffelse av en ny stangmontert rundtlysende LED-lanterne som kun har som oppgave å være ankerlanterne. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Lysdioder kan ikke måles i Watt, Reglene sier ikke noe om effektopptak. De sier noe om synlighet: c) På fartøy på mindre enn 12 meters lengde: - en topplanterne, 2 mil, - en sidelanterne, 1 mil, - en akterlanterne, 2 mil LED pæra tillates ikke brukt som erstatning for godkjent pære da overgangen mellom sektorer blir diffus. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.