Jump to content

Skipsur, vedlikehold/rep.

giver

Recommended Posts

Hei

Jeg har et ur ombord som er mekanisk og slår glass.

Hva jeg er på jakt etter er en urmaker som kan vedlikeholde/reparere det.

Dette er ikke lett i dagens marked hvor "urmakerne" stort sett selger og bytter batteri på digitale klokker. Jeg har prøvd en som utbrøt: Oi, her var det mange tannhjul. :rolleyes:

Denne kan jeg smøre opp, men ikke reparere.

Noen som vet om en URMAKER, ikke batteriskifter.

mvh

giver

Er urmaker selv. Ekte sådan, ikke bare "urselger", som man møter i diverse kjedebutikker som renner over av billige smykker.... :crazy:

Lervik i Haugesund er flinke til det meste, Ødegård har jeg også bare hørt bra om.

Wempe- importøren kan sikkert også ta dette.

Et tips fra meg: Skal ting sendes i posten, bør det pakkes alvorlig godt inn. Har selv fått brukket balansevellen på et lommeur i posten. Gikk bra neste gang, dobbelt så mye polstring!

Det er forresten ikke så mye digitale klokker, mest analoge, men quartz, og drevet av batteri, ja. :wink:

Er urmaker selv. Ekte sådan, ikke bare "urselger", som man møter i diverse kjedebutikker som renner over av billige smykker....

Lervik i Haugesund er flinke til det meste, ...

Beklager å bryte inn i tråden, men tror du en urmaker kanskje kunne reparere slepeloggen vår?

Bildelink: (Ikke vår slepelogg som er til salgs, bare for å vise hvordan den ser ut.)

http://www.qxl.no/pris/samleobj-antikv-kun.../v/an580374106/

Skjælø: Det kan sikkert repareres, men en ting jeg har lært, når jeg holder på med andre ting enn armbåndsur og veggur: Det hjelper mye å vite hvordan ting skal virke når det er i orden! Derfor sliter jeg litt med sånt, spesielt første gangen, for det går med mye tid, bare å resonnere..

Går og an å prøve en instrumentmaker, om det finnes noen...

Tilbake til tråden:

Kom på at storurmakeren i Moss, Sverre Dahl Storurmakeri (,tror det er riktig), muligens jobber i litt for stor skala til å fikse skipsur, vi har brukt dem noen ganger, i forbindelse med helt ødelagte fjærhus eller tannhjul på veggurverk.De hadde litt problemer hvis det ble litt mindre enn rundt 10mm diameter på drevene, om jeg husker rett..

Leverer utsøkt arbeid, det skal dem ha!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...