Jump to content

Groe på trimplan


SRA

Recommended Posts

Jeg har bare hørt bra kommentarer til Sea Jet. Det du kanskje burde vurdere er hvordan ligger båten i forhold til sola. Bakgrunnen er: I havna hvor jeg ligger er det ikke likegyldig hvilken vei båten ligger i båsen. To ellers like båter med likt bunnstoff er forskjellig grodd på høsten og dette er avhengig av om båten ligger med hekken mot sør eller nord.

Ellers har jeg lest om drevhetten uten at jeg har sett eller hørt om noen som har brukt den. Hvis båten ligger ute nå, tror jeg at jeg hadde prøvd å bruke en stiv børste og forsøkt å børste det av.

Link to post
Share on other sites

For et par år siden fortalte en kar som driver en slipp meg at noe av det viktigste med

bunnstoffet var fargen.  Han så helt tydelg at jo mørkere bunnstoff, jo mindre groing.

 

Jeg hadde da en forholdsvis lys blåfarge og var veldig plaget med groe, da båten

ligger ute hele året.  Etter at jeg byttet til sort, har jeg ikke noe særlig problem lenger.

Link to post
Share on other sites

Min forrige båt hadde store problemer med groing på trimplan. Sist brukte stoff var "Non Stop" farge svart.

 

Nye båt = Samme bunnstoff og niks problem. Ligger på samme plass (solforhold). Så langt jeg skjønnner må det ha noe med materialet i planene? (begge typer var i rustfritt,  men det kan kanskje være legeringsforskjeller?)

 

Pussig at flyndrejern på forrige båt grodde som fy, men på den nye gjør det ikke det!

 

Kan ellers nevne at jeg er meget fornøyd med bunnstoffet som jeg har brukt i 10 år nå. Smører veeeeldig tynt på, klarer meg med underkant av 2 bokser på en 30 ft. båt. Aldri problem med groing (bortsett på nevnte steder)

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites


BEG: Min forrige båt hadde store problemer med groing på trimplan. Sist brukte stoff var "Non Stop" farge svart.

 

Nye båt = Samme bunnstoff og niks problem. Ligger på samme plass (solforhold). Så langt jeg skjønnner må det ha noe med materialet i planene? (begge typer var i rustfritt,  men det kan kanskje være legeringsforskjeller?)

 

Pussig at flyndrejern på forrige båt grodde som fy, men på den nye gjør det ikke det!

 

Kan ellers nevne at jeg er meget fornøyd med bunnstoffet som jeg har brukt i 10 år nå. Smører veeeeldig tynt på, klarer meg med underkant av 2 bokser på en 30 ft. båt. Aldri problem med groing (bortsett på nevnte steder)

 

Mvh. BEG


 

Har hørt rykter om at det med groing på metaller kan variere etter galvaniske strømninger  :nono:

 

Vet ikke serlig mere om saken, men det er sikkert noen andre (Ex: Havgapet....) som har en del viten angående dette.

 

Selv har jeg ikke antydning på bunnstoffet, men proellen er full av Rur ??

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Vel - er litt usikker på om jeg skal  dra igjen snøret på kunnskapssekken og flagge ut herfra.

Det har vært utrolig mye negative tilbakemeldinger til meg, selv om jeg har bidratt positivt etter beste evne her.  

Alt på grunn av et navn som assosieres negativt, og kanskje littt på grunn av at jeg ikke nikker med hodet til whiplash'n tar meg så snart det ytres en eller annen mening her i dette forumet.

 

Men får gi det en liten sjangse til.

 

Alt som ligger i sjøen gror, i større eller mindre grad. Faktorer som får en ting til å gro er matriale, lysforhold og hvor du ligger, temperatur og bruk.

Hvis jobben som er gjort før, priming etc. er utført mangelfullt eller ikke i det hele tatt har du et problem.

Det som er vanlig blandt byfolk ag andre amatører er at de gnur og gnikker på skroget til senebetenelsen tar dem, og deretter blir det bare slurvet med hekkaggregat og trimplan. Liksom ikke så nøye, for det er jo skroget som er viktig - mener de....

Kanskje noe sånt du er offer for nå.

 

Siden man ikke vet så mye om noe av ovennevnte faktorer, anbefaler jeg deg å leve med groingen til du får skuta på land.

Deretter sliper du trimplanene helt rene, vasker med det sterkeste du finner (skal ikke nevne navn på middel for da får jeg smekk på lanken)

Deretter kjøre på med en 2 komp. primer og deretter bunnstoff, fortrinnsvis selvpolerende hvis skuta går fortere enn man kan løpe...

 

Til informasjon så er det ganske normalt at alt under vannflaten  som utsettes for lys og blir lite eller ikke brukt gror.  Sånn er det bare.

Link to post
Share on other sites

Havgapet: ... skal ikke nevne navn på middel for da får jeg smekk på lanken...

 

Her kan du trygt nevne navn på produkter som duger, ja gjerne på dem som ikke duger også.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Trimplanene var rene skjellfarmen ved opptak. Ruer overalt, selv om bunnstoff var påført. Planene er utført i rustfritt stål.

 

Ser at det i et innlegg i tråden om "Electrolyse-blocker" hevdes at groe kan oppstå fordi båten er overbeskyttet med zink. Mine plan er utstyrt med zink. Vil problemet bli mindre/bort om zinken fjernes? Vil dette ha negative effekter på annet utstyr som drev etc.?

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

jeg hadde en båt med trimplan engang og disse grodde fort, tror det har litt med at de ligger helt oppe i vannflata, mye lys etc. Er det noen få plasser det mangler bunnstoff, på skarpe kanter og lignende gror det med en gang.

 

Ha litt ekstra på kanter og lignende. Spesielt på oversiden. Det hjelper litt.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at sinken blir borte er at rustfritt stål og sink ligger langt fra hverandre i spenningsrekka. Det er en helt naturlig reaksjon. Anbefalingen er: Forsett å bruke sink. Ved strømlekkasje, den mest sannsynlige lekkasjen ville komme fra båtens eget lavspente el.anlegg, vil være at sinken er borte i løpet av noen uker.

Link to post
Share on other sites

En god ide kan og være å bruke sort bunnstoff på platene da det gir mindre lys

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...