sydspissen Startet 22.Desember.2009 Del på Facebook Startet 22.Desember.2009 (redigert) http://www.havna.com/wip4/detail.epl?id=452762&cat=5863 Bredden er 3,81 Er ikke det veldig mye på en 38 foter ? ( Litt ulikt Hr-Jeppesen ) Redigert 22.Desember.2009 av sydspissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Ser fin ut den .....lurer om man kan få den med en ratt, kansje mot ett mindre tillegg Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
sydspissen Svart 22.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Likte spesielt at kjøleboksen er såpass nærme sofaen, at man slipper å reise seg for å ta til seg viktig næring. Det vel også 2 motorer, siden det er 2 ratt ? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 .lurer om man kan få den med en ratt, kansje mot ett mindre tillegg De mest moderne cruiserne har 2 ratt . Cruisere med et ratt har gjerne 1 lite ratt. Og vanskelig å sitte helt ut på halsen å holde i rattet. Men selvfølgelig fikser en trådløs pilot det. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Onkel Roger Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Bredden er innen for "normalen" på X yacht. X442 har en bredde på 4,15 Til sammenligning har Sweden yacht 38 har en bredde på 3.86. Gammel konstruksjon som er sterkt innspirert av IOR regelen. Men ja de siste i X sin perfomance klassen har hvert smalere Båten ser lekker ut. To ratt er valgt for å både kunne sitte langt ute til borde og samtidig sikre fri flyt til badeplattform mm. Tror dette er den minste jeg har sett med to ratt. Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
sydspissen Svart 22.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 (redigert) X442: 4,15 / 13,50 = 0,30 Xc-38: 3,81 / 11,58 = 0,33 Det ER stor forskjell på Xc-38 og X442 ang. bredde, i forhold til lengde ! Redigert 22.Desember.2009 av sydspissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Tror ikke bredden er noe å bekymre seg for. Den har fine linjer likevel. Båten har tre klare minus, 1. To ratt på en så liten båt gjør at man ikke har liggelengde på cockpitbenkene. 2. Ingen treslugarsversjon utelukker en del barnefamilier. Så stor dass er uansett oppskrytt... 3. Den er dritdyr. Forøvrig veldig fin.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Onkel Roger Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Tja stor forskjell er vell å ta i, men forholdet er 0.31 for x-442 og 0.33 for xc-38. Det er trenden ved nyere konstruksjoner. Mere plass Man har funnet løsningen på å kombinere skarpt forskip med maksimal bredde som holdes neste helt ut til hekken. Uten å ødelegge bidevindsegenskapene. Ser ut som en harmonisk skrog fasong. Gutta på X-Yacht kan sakene sine og det er ingen grunn til å tro at ikke Xc 38 også vil bli vellseilende. Har hørt at Xc-45 seiler bedre enn x- 46 på de fleste halser. Så Xc serien er på ingen måte noen dårlige seilere. Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
sydspissen Svart 22.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Xc 45 DIMENSIONS Preliminary Hull length 13.86 B. MAX 4.32 Gir 0,31 Så båtene ER forskjellige, selv om de bygges i samme serie... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Her har X-yachts hentet mye inspirasjon hos Dufour GL385.... Sikkert en mye hvassere seilbåt, men jeg vet ikke om det forsvarer prisforskjellen (2x). Båten har tre klare minus, 1. To ratt på en så liten båt gjør at man ikke har liggelengde på cockpitbenkene. 2. Ingen treslugarsversjon utelukker en del barnefamilier. Så stor dass er uansett oppskrytt... 1. Uenig. Jeg har aldri savnet lengre benker i min, det er greit å strekke beina forbi rattet. Mye viktigere at det er rette hjørner og høy sarg for å sitte godt både underveis og i havn. 2. Helt enig. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
avmønstret5 Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Fin båt men lite nytt Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Blir visst høyere forholdstall bredde/lengde enn kona sin Bavaria dette. Hva kalles en sjøgående skapning som er drygere enn en kampingvogn? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Her har X-yachts hentet mye inspirasjon hos Dufour GL385.... Sikkert en mye hvassere seilbåt, men jeg vet ikke om det forsvarer prisforskjellen (2x). Det er vel neppe kun seilegenskapene som koster her... 1. Uenig. Jeg har aldri savnet lengre benker i min, det er greit å strekke beina forbi rattet. Mye viktigere at det er rette hjørner og høy sarg for å sitte godt både underveis og i havn. Delvis enig. På min forrige båt (jeanneau 40) var benkene for korte uten at jeg reflekterte stort over det. Men det var deilig å få lange nok benker, da. Brukte den til å sole meg den ene dagen i juli med pent vær i sommer... En annen ting er jo at sitteplassene rundt bordet ute blir begrenset med så korte benker. Men så er jo ikke Xc-38 beregnet på mer enn 4 personer, da... Fin båt men lite nytt Det er jeg helt enig i. Men for å ikke bli skuffet kan man se det i lys av båtens målgruppe som er godt voksne par (50 år+) uten barn. Denne gruppen er nok relativt konservative. Nyskapende, utradisjonelle løsninger ville nok skremt disse over til hallberg rassy. Vi som jakter på rask seilbåt, med senkekjøl og to ror kombinert med maksimal komfort og kanskje dekkshus til en rimelig penge må nok droppe X-yachts i denne (og kanskje også neste) omgang. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 (redigert) Båten har tre klare minus, 1. To ratt på en så liten båt gjør at man ikke har liggelengde på cockpitbenkene. 2. Ingen treslugarsversjon utelukker en del barnefamilier. Så stor dass er uansett oppskrytt... 3. Den er dritdyr. Kommer jo helt an på hvordan man ser det. 1. To ratt kan ha sine fordeler , skulle den blir riktig bra med ett ratt så måtte det ha vært rundt 160cm og da stjeler det mye plass i cocpit samt under dekk da det da må ha en brønn som halve rattet kan være nedi. 2. De skal konkurrere med HR , Najad og den ligaen , ikke chartercruiserne og da tror jeg ikke dette betyr så mye , de har vært dristige å satt en mal for hvordan de vil ha båten , her skal de selge båter til de som har lyst på en HR/najad , har pengene til en HR/najad men kvier seg da de kanskje er redd seilegenskapene vil bli kjedelige. Voila og her har du båten. 3. Den er ikke dritdyr , den koster mye penger men det er forskjell på dyr og kostbar Tenk deg en svoren X-yachtseiler som har gått gradene fra x-79 via x-332 til x-40 og nå har kommet over middagshøyden og innser at han ikke kommer til å seile så mye regatta lenger , men han vil fortsatt ha en skikkelig X-yacht selv om han bare skal seile tur. Dette er båten Redigert 22.Desember.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Tenk deg en svoren X-yachtseiler som har gått gradene fra x-79 via x-332 til x-40 og nå har kommet over middagshøyden og innser at han ikke kommer til å seile så mye regatta lenger , men han vil fortsatt ha en skikkelig X-yacht selv om han bare skal seile tur.Dette er båten enig med deg Enzo...tror det er den kundekategorin, man vender seg til........ før denne kategorin er ikke 3 lugarer viktigt..........muligens 2 ratter. noen riktig cruiser er det ikke...too much racing, i denne båden Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 tror denne nye båten appellerer mer til de som vill ha en mer reindyrket 38' cruiser http://www.nickybomby.co.uk/photo_4670839.html http://www.batliv.com/wip4/nyheter/detail....95&cat=4914 bygges på Najad 380 skroget, halvlang kjöl, annen roderinfestning (og så slipper man panserkrysser-fören fra I Verdenskriget)..... hade jeg fått önsket så skulle hun hatt positiv/classic akter og vekk med en del 'skutedetaljer' i inredningen... etter min syn..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Nydelig og konservativ båt. Den er nok rettet mot det tyske markedet, de elsker de dyre vestkystbåtene. Jeg er enig i at den rette baugen er egentlig en nokså upraktisk motesak på en cruiser. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 23.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 noen riktig cruiser er det ikke...too much racing, i denne båden Jeg ble litt usikker på det med racing. Vanligvis på båtmesser, så gleder jeg meg alltid til å komme ombord i nye X-Yachts modeller. De ser lekre ut utvendig, men opplevelsen etter en titt er at de er alt for mye racing, for smale og trange etter min cruisng-smak. Xc-38 ser litt anderledes ut. Den er bredere enn gjennomsnittet, men har beholdt noe av det skarpe forskipet. Montro om den seiler med samme stabilitet som en "ekte" X-Yacht ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 noen riktig cruiser er det ikke...too much racing, i denne båden Kommer anpå øynene som ser. Selv har jeg problemer med å finne en eneste racingdetalj på denne båten.. For meg blir det absurd å kalle en 38-foter med fast cockpitbord, løygang foran sprayhood og som i tillegg veier hele 8,5 tonn for en racingbåt. Den veier altså bare 700 kg mindre enn min 43 foter. Og jeg mener at min båt er en rask turbåt. Jeg er enig i at den rette baugen er egentlig en nokså upraktisk motesak på en cruiser. Tja, Det er en måte å øke vannlinjelengde og volumet. I tillegg gir det mykere gange i motsjø. Ulempen er at baugen inn i fjærestenene blir mer klønete hvis man ikke monterer en stige der framme. Og baugen blir lett oppskrapet når man hever ankeret. Men det har de løst ved å montere ankeret på en baugspyd. Her er det helt sikkert også muligheter for stige. Montro om den seiler med samme stabilitet som en "ekte" X-Yacht ? Helt sikkert. Mye stabilitet i en kjøl på 3,7 tonn, kombinert med skrogstabilitet av bredden. Vil nok føles trygg i mye vind. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Blanco Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Båten har tre klare minus, 1. To ratt på en så liten båt gjør at man ikke har liggelengde på cockpitbenkene. 2. Ingen treslugarsversjon utelukker en del barnefamilier. Så stor dass er uansett oppskrytt... 3. Den er dritdyr. Forøvrig veldig fin.. Ett eller to ratt, det viktige er at man kan sitte i lo og kjøre på lusene. Som du er en stor talsmann for: det er en grunn til at den er dyr. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Mulligan Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 løygang foran sprayhood Det sto en interessant artikkel om dette i siste Seilmagasinet. Birger Kullmans mening: "Jeg setter ikke en løygang på hyttedekket. Jeg tegner seilbåter". Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Skrå baug gir gunstig reservdepl. som gir fordelaktige sjøegenskaper. Generelt er de kileformede "racing" skrogene ikke alltid like hyggelig i dårlig vær. Slike båter må seiles for max. pinne for å få opp baugen, er det stor gammel sjø og lite vind vil en kanskje sette spørsmålstegn ved cruiser/turbåt-egenskapen. Men smaker er som kjent som..osv Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Birger Kullmans mening:"Jeg setter ikke en løygang på hyttedekket. Jeg tegner seilbåter". Kombinasjonen stort storseil og løygang på hyttetak er full av mulige problemer. Jeanneau lagde tidligere sun fast modellene med løygang i cockpit. Men det ble vanskelig å selge til "den nye typen seilere". Resultatet er at de nå tilbyr sun odyssey med høy rigg men løygang på hyttetaket. En sun od 49 jeg kjenner til knakk bommen to ganger i løpet av en langtur. Kunne dette vært unngått med Kullmans filosofi? Vil jo tro at X har regnet på dette og har dimensjonert bommen og løygangen tyngre for å kompensere. En av grunnene til den høye prisen? Skrå baug gir gunstig reservdepl. som gir fordelaktige sjøegenskaper. Generelt er de kileformede "racing" skrogene ikke alltid like hyggelig i dårlig vær. Slike båter må seiles for max. pinne for å få opp baugen, er det stor gammel sjø og lite vind vil en kanskje sette spørsmålstegn ved cruiser/turbåt-egenskapen. Men smaker er som kjent som..osv Forstår ikke helt hva du mener med å "få opp baugen"? Det kan diskuteres diskuteres om x'en har rett baug eller ikke. Syns det ser ut som et relativt konservativt design der de har valgt litt av begge deler. Riktignok ikke som på 80tallsbåter, men det finnes definitivt mange moderne turbåter med rettere baug. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
sydspissen Svart 23.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 (redigert) Jo, jeg forstår det med baugen. Stort volum i baugen pluss en mindre bratt stevn gir god oppdrift i sjøen, selv om Xc-38 ikke er blant de værste i klassen. Læreboka sier jo: bulb-baug, på større skip en vanlig utforming av baugen slik at stevnen bøyer av forover under vannlinjen og ender i en fyldig torpedolignende spiss. Hensikten er å skape et bølgesystem i motsatt fase av det som dannes av skroget for øvrig og derved redusere bølgemotstanden. En vellykket bulb-baug kan redusere effektbehovet med ca. 20 prosent, hvilket er mer enn teorien skulle tilsi. Redigert 23.Desember.2009 av sydspissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Kommer anpå øynene som ser. Selv har jeg problemer med å finne en eneste racingdetalj på denne båten.. For meg blir det absurd å kalle en 38-foter med fast cockpitbord, løygang foran sprayhood og som i tillegg veier hele 8,5 tonn for en racingbåt. Den veier altså bare 700 kg mindre enn min 43 foter. Og jeg mener at min båt er en rask turbåt. Vår båt, som er ein turbåt, er på 38 fot og veg 5,9 tonn "tørr", 6,9 tonn i turmodus. Når det gjeld det med lange vs korte cockpitbenkar, så meinar eg at det er viktig at eit par kan sova samstundes på cockpitdørken. Dette utan å bli genert av løygangar, pidestallar eller anna. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.