Jump to content

Ny seilbåt: Xc-38 fra X-Yachts i Danmark

sydspissen

Recommended Posts

Har du ikke køyer i båten da Ask? Selv foretrekker jeg og sove i en god køye, og ikke på cockpitdørken, men alle er forskjellige her..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kommer anpå øynene som ser. Selv har jeg problemer med å finne en eneste racingdetalj på denne båten.. For meg blir det absurd å kalle en 38-foter med fast cockpitbord, løygang foran sprayhood og som i tillegg veier hele 8,5 tonn for en racingbåt. Den veier altså bare 700 kg mindre enn min 43 foter. Og jeg mener at min båt er en rask turbåt.

rod rig o dobble ratter det var vad jeg såg vid en hastig blikk, som er racing i mine øyen.........

hun har V-formet forskip og inredningen giller jeg...tykker att dette er en fin båd.....men ingen riktig cruiser....snarare en performance-cruiser (dvs verken fugl eller fisk!) :smiley:

men tror enda att det kommer att bli en suksess..før mange litt eldre X-yacht eier..akk det som Enzo skrev

S/Y Gunga Din

Tror dette er den minste jeg har sett med to ratt. :cool:

Hanse 375 har mulighet for to ratt så det er ikke minste, men antakelig er det ingen mindre "normal" turbåt som er mindre enn 37 fot som har to ratt. På Hansen har dette medført lite stuveplass ute, men passasje i midten og mulighet for å sitte helt ute på relingen uten å strekke seg etter rattet høres digg ut. Studerte Hanse 400 med to ratt og likte ikke lydene i systemet, mulig det var nødvendig med stramming av kjeden... Liker godt at det ikke er annet en stag på min styring, det gir null slakk og null vedlikehold...

Det sto en interessant artikkel om dette i siste Seilmagasinet.

Birger Kullmans mening:

"Jeg setter ikke en løygang på hyttedekket. Jeg tegner seilbåter".

Dette er interessant, når vi kjøpte båten vår syns vi det var flott at den hadde skjøte på hyttetaket. Dette i kombinasjon med selvslående fokk gjorde det lett mulig å seile alle kurser uten tau i cockpit. Det er flott for lett familieseilas, men i regatta og spesielt når vi har vært doubelhanded (som det blir mer og mer av, orker ikke alt styret med å innkalle fult mannskap) så har dette vært et stort problem. Vel, jeg har gjort noe med det som en kan lese om på bloggen min... som en ser ble det krok i dørken og ikke løygang, da mor nektet på dette. Kompromisset gjør at vi fortsatt ha båten som før på familieseilas uten annet enn en krok som kan felles falt i dørken, jeg syns derfor dette ble en veldig grei løsning, men vi vil selvsagt ikke få så mye mer ut av trimmen enn før, det er jo ulempen. Men det ble fort klart at seilet kommer mye lengre inn i båten nå enn før, det forteller jo litt om skjøte på hyttetaket når festepunktet kommer midt på bommen... Poenget for oss har ikke vært å få bedre trimmemuligheter, men lettere håndtering med èn eller to ombord...

Skjøte i cockpit

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Skjøte på hyttetaket synes jeg er greit om man seiler regatta og har mye mannskap så det er mulig å ha en mann på skjøtet hele tiden , men til sikker turseilas så synes jeg det er lite hensiktsmessig og virker temmelig utrygt.

Dessuten så blir det veldig tung belastning på bommen med skjøtefestet så langt framme på bommen.

Alikevel så kjøper de fleste av oss denne løsningen , det er kanskje fordi det er det som leveres på båtene som er bestselgere

Hele poenget er jo å kunne trimme storseilt på en lett og effektiv måte. Det er etter min mening like viktig i en turbåt som i en regattatrimmet båt. På en moderne rigg (ikke seil i masta, det er helt bak masta!) er storseilet en viktig "motor" og må kunne reguleres ordentlig. Det kan man ikke etter min mening med et tyskerskjøte som sitter midt på bommen og slett ikke med kun ett skjøtepunkt, noe som er fullstendig seinalder. Storseilskjøtet må gå på en skjøteskinne som er så lang som mulig, og med litt fint-tenkning ang. plassering behøver den slett ikke i veien for noe. I havn kan en f.eks. ta løs skjøtet og flytte det ut i skutesiden. da er det helt ut av veien.

Jeg nesten det er på tide å danne en aksjonsgruppe mot seil i mast, fysh, og dårlige skjøteløsninger . :sailing::santcheers:

Synes båten ser hel greit ut den, dog er jeg litt usikker på denne luken akterut som etter min forståelse er meget farlig løsning om den er brukt på andre billige båter..

hekk.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Ja selvsagt, slik er det.... :headbang:

Det sto en interessant artikkel om dette i siste Seilmagasinet.

Birger Kullmans mening:

"Jeg setter ikke en løygang på hyttedekket. Jeg tegner seilbåter".

-Er båten stor nok kan man ha en targabøyle hvor løygangen er montert, da får man det opp og vekk, men det er bare tull på

små båter, fortsetter Birger Kullmann

en smart løsning! :smiley:

men det kræver en stark infestning.

Enig med Sydvesten att ferjerampen i aktern kunde vart borttagen eller att man hade en nødstige, som man kommer åt fra vannet!

S/Y Gunga Din

Synes båten ser hel greit ut den, dog er jeg litt usikker på denne luken akterut som etter min forståelse er meget farlig løsning om den er brukt på andre billige båter..

Hva er grunnen til at løsningen er farligere når den brukes på andre båter enn X-yachten ? forsto deg nok ikke helt her.

Personlig synes jeg det er en sikkerhetsrisiko uansett hvilken båt den løsningen brukes på , farlig selv om den er brukt på dyre båter også (bavaria)

Har ingen aning Enzo, men jeg er ikke ekspert her... jeg bare minnes at dett ble slaktet fullstendig når den kom på Bavaria, men nevnes ikke med en bisetning når feilen kopieres av X-yacht.. så dermed formoder jeg at denne løsningen er for "god fisk" å regne blant de lærde innen seilverden... men at jeg som amatør fortsatt er opptatt av sikkerheten.

Jeg synes X-båtene er veldig elegante, seiler godt men har en dårlig faktor mellom pris/opplevd kvalitet.

Jeg var meget hyppen på en tidlig i år. Men ble visket i ørene, "dette er det ikke verdt". Men de har ikke blitt mindre fine.

XC-serien er en båt som er absolutt flott, men det gjelder også de andre -båtene. Er på båtjakt og vi får se hva vi ender med. Resten av fam. er mer på utskikk etter "ikke- pinnebåt". Uansett det viktigste er å være på sjøen.

Vi sees!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...