Sydvesten Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Har du ikke køyer i båten da Ask? Selv foretrekker jeg og sove i en god køye, og ikke på cockpitdørken, men alle er forskjellige her.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ask Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Joda me har køyer ombord:-) 4 dobbeltkøyer og eit par barnekøyer. Men når det er varmt og fint så er det deiligt å sova ute. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Kommer anpå øynene som ser. Selv har jeg problemer med å finne en eneste racingdetalj på denne båten.. For meg blir det absurd å kalle en 38-foter med fast cockpitbord, løygang foran sprayhood og som i tillegg veier hele 8,5 tonn for en racingbåt. Den veier altså bare 700 kg mindre enn min 43 foter. Og jeg mener at min båt er en rask turbåt. rod rig o dobble ratter det var vad jeg såg vid en hastig blikk, som er racing i mine øyen......... hun har V-formet forskip og inredningen giller jeg...tykker att dette er en fin båd.....men ingen riktig cruiser....snarare en performance-cruiser (dvs verken fugl eller fisk!) men tror enda att det kommer att bli en suksess..før mange litt eldre X-yacht eier..akk det som Enzo skrev Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Ja jeg er enig, Xen blir et litt tradisjonelt blandingsprodukt hvor tanken sikkert er at ta størst mulig markedsandel..en tar ikke skrittet fult ut .en racer eller cruiser og havner i den litt forelda cruiser/racer klassen, men som sikkert markedspotensialet. Men en fin båt er det. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 24.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2009 (redigert) Tror dette er den minste jeg har sett med to ratt. Hanse 375 har mulighet for to ratt så det er ikke minste, men antakelig er det ingen mindre "normal" turbåt som er mindre enn 37 fot som har to ratt. På Hansen har dette medført lite stuveplass ute, men passasje i midten og mulighet for å sitte helt ute på relingen uten å strekke seg etter rattet høres digg ut. Studerte Hanse 400 med to ratt og likte ikke lydene i systemet, mulig det var nødvendig med stramming av kjeden... Liker godt at det ikke er annet en stag på min styring, det gir null slakk og null vedlikehold... Det sto en interessant artikkel om dette i siste Seilmagasinet.Birger Kullmans mening: "Jeg setter ikke en løygang på hyttedekket. Jeg tegner seilbåter". Dette er interessant, når vi kjøpte båten vår syns vi det var flott at den hadde skjøte på hyttetaket. Dette i kombinasjon med selvslående fokk gjorde det lett mulig å seile alle kurser uten tau i cockpit. Det er flott for lett familieseilas, men i regatta og spesielt når vi har vært doubelhanded (som det blir mer og mer av, orker ikke alt styret med å innkalle fult mannskap) så har dette vært et stort problem. Vel, jeg har gjort noe med det som en kan lese om på bloggen min... som en ser ble det krok i dørken og ikke løygang, da mor nektet på dette. Kompromisset gjør at vi fortsatt ha båten som før på familieseilas uten annet enn en krok som kan felles falt i dørken, jeg syns derfor dette ble en veldig grei løsning, men vi vil selvsagt ikke få så mye mer ut av trimmen enn før, det er jo ulempen. Men det ble fort klart at seilet kommer mye lengre inn i båten nå enn før, det forteller jo litt om skjøte på hyttetaket når festepunktet kommer midt på bommen... Poenget for oss har ikke vært å få bedre trimmemuligheter, men lettere håndtering med èn eller to ombord... Skjøte i cockpit Redigert 24.Desember.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Enzo Svart 24.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2009 Skjøte på hyttetaket synes jeg er greit om man seiler regatta og har mye mannskap så det er mulig å ha en mann på skjøtet hele tiden , men til sikker turseilas så synes jeg det er lite hensiktsmessig og virker temmelig utrygt. Dessuten så blir det veldig tung belastning på bommen med skjøtefestet så langt framme på bommen. Alikevel så kjøper de fleste av oss denne løsningen , det er kanskje fordi det er det som leveres på båtene som er bestselgere Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Hele poenget er jo å kunne trimme storseilt på en lett og effektiv måte. Det er etter min mening like viktig i en turbåt som i en regattatrimmet båt. På en moderne rigg (ikke seil i masta, det er helt bak masta!) er storseilet en viktig "motor" og må kunne reguleres ordentlig. Det kan man ikke etter min mening med et tyskerskjøte som sitter midt på bommen og slett ikke med kun ett skjøtepunkt, noe som er fullstendig seinalder. Storseilskjøtet må gå på en skjøteskinne som er så lang som mulig, og med litt fint-tenkning ang. plassering behøver den slett ikke i veien for noe. I havn kan en f.eks. ta løs skjøtet og flytte det ut i skutesiden. da er det helt ut av veien. Jeg nesten det er på tide å danne en aksjonsgruppe mot seil i mast, fysh, og dårlige skjøteløsninger . Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Synes båten ser hel greit ut den, dog er jeg litt usikker på denne luken akterut som etter min forståelse er meget farlig løsning om den er brukt på andre billige båter.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
sydspissen Svart 26.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Luken akterut er en meget farlig løsning om den er brukt i en Bavaria. Xc derimot... Helt ufarlig, siden Xc-kjøpere så og si alltid bare ligger i havn. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Ja selvsagt, slik er det.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
sydspissen Svart 26.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 (redigert) Hysj...ikke si det til noen, men en kompis har hatt Lunde båt på besøk 2 ganger nå. 2 ganger har de skiftet luke, (plast)hengsler og luke-motor i den nye Bav-38 ... Motoren bråker mer enn en baugthruster når luka skal opp/ned... Redigert 26.Desember.2009 av sydspissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Jeg nesten det er på tide å danne en aksjonsgruppe mot seil i mast, fysh, og dårlige skjøteløsninger . Enig, men badebåten er kommet for å bli... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Det sto en interessant artikkel om dette i siste Seilmagasinet.Birger Kullmans mening: "Jeg setter ikke en løygang på hyttedekket. Jeg tegner seilbåter". -Er båten stor nok kan man ha en targabøyle hvor løygangen er montert, da får man det opp og vekk, men det er bare tull på små båter, fortsetter Birger Kullmann en smart løsning! men det kræver en stark infestning. Enig med Sydvesten att ferjerampen i aktern kunde vart borttagen eller att man hade en nødstige, som man kommer åt fra vannet! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
sydspissen Svart 26.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Liker forresten heller ikke pidestallen i midten. Hva er vitsen med 2 ratt når man likvel tettter igjen med en pidestall i midten ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 De fleste turbåter har jo et cockpitbord her uansett, så jeg syns ikke det er så dumt med pidestallen. Hvorfor vil du ikke ha den, da? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Synes båten ser hel greit ut den, dog er jeg litt usikker på denne luken akterut som etter min forståelse er meget farlig løsning om den er brukt på andre billige båter.. Hva er grunnen til at løsningen er farligere når den brukes på andre båter enn X-yachten ? forsto deg nok ikke helt her. Personlig synes jeg det er en sikkerhetsrisiko uansett hvilken båt den løsningen brukes på , farlig selv om den er brukt på dyre båter også (bavaria) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Har ingen aning Enzo, men jeg er ikke ekspert her... jeg bare minnes at dett ble slaktet fullstendig når den kom på Bavaria, men nevnes ikke med en bisetning når feilen kopieres av X-yacht.. så dermed formoder jeg at denne løsningen er for "god fisk" å regne blant de lærde innen seilverden... men at jeg som amatør fortsatt er opptatt av sikkerheten. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Det er ikke nødvendig å kommentere luken for andre. Sydvesten vil garantert gjøre det. Det er godt han kjemper for sikkerheten. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Det ble nevnt når bavaria viste den løsningen ja, men hvorfor skal det nevnes om og om igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Jeg synes X-båtene er veldig elegante, seiler godt men har en dårlig faktor mellom pris/opplevd kvalitet. Jeg var meget hyppen på en tidlig i år. Men ble visket i ørene, "dette er det ikke verdt". Men de har ikke blitt mindre fine. XC-serien er en båt som er absolutt flott, men det gjelder også de andre -båtene. Er på båtjakt og vi får se hva vi ender med. Resten av fam. er mer på utskikk etter "ikke- pinnebåt". Uansett det viktigste er å være på sjøen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Har du lagt ut din 42CR til salgs baatsmann ? ser det er 2-3 på finn Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Den ligger til salgs, har fått flere bud. Men ikke akseptert. Ikke så langt unna. Har fått ny seil-dress så den må benyttes. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 26.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 (redigert) Edit. Da vet jeg hvilken det er , fin båt Redigert 26.Desember.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.