Jump to content

Engbo vinsj ?


Tine IV

Recommended Posts

Heisan .Har problemer med Engbovinsjen min så kansje noen her har vært borti samme problem ? Nesten altid nå så funker ikke vinsjen når jeg skal kjøre den opp ,værken med trådløs fjernkontroll eller fra panelet .Men vis jeg slipper ut litt først så kommer'n .Har gått over alle ledninger / kontakter osv ,men alt ser ok ut .Noen forslag ?

 

Kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har du kontrollboks inne i båten(den er hvit) eller har du alt ute under dekslet bak på selve vinsjen? Hadde samme problemet,og det var elektronikken som var gåen. oppgraderte til ny elektronikk-kostet rundt 1000 lappen tror jeg. Masse god råd fra Engbo + håndtegnet koblings skjema. Og vips så var vinsjen som ny.

Nå valgte jeg å sette den nye kontrollboksen under dekslet på vinsjen selv om den er beregnet på inne montering.Syntes båten er sveitser ost nok,og ønsket ikke flere hull. Selve opp/om koblingen var veldig lett til og med for meg som er noe tilnærmet som sementblokk i hue når det gjelder elektrisk. Til og med vinsjkontrollen på dashbordet klarte jeg å bytte selv,og den virket også tilogmed.

Det er en bragd å bytte sikringer i heimen syntes jeg :lol:

Link to post
Share on other sites

Kontrollboksen er inne i båten  og radiosender/motaker er også inne . Vis den er gåen etter 5 år med svært lite bruk ,da er vel ikke kvaliteten helt på topp vel ?

 

Har ikke slått av strømmen  ,desuten har den vært helt ok fram til nå .Har som sagt gått over alle ledninger og bokser , spraya på overalt men den er like gal . Er det ikke det ene som er galt så er det 100% noe anna som dukker opp .

 

Tine  II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Sjekk om du har elektronikken i egen hvit boks inne i båten. Har du ikke har det så ta av dekslet over vinsjen ut og sjekk der. Du ser det med engang hvis elektronikken er gåen. I såfall så kjøper du en ny modifisert boks. Du kan jo også ringe og snakke med Morten Engbo som er veldig,veldig hjelpsom.

Link to post
Share on other sites

Heisan!kommer bare med en liten ide,har selv en ilas vinsj..som også krangla for ei tid tilbake..saken var at jeg ikke fikk kjørt vinsjen inn igjen..slippe den ut gikk bra..men som alle skjønner det er jo ikke holbart i lengden :wink:..men på min var det ett reele som hadde tatt kvelden..er 2 reeler ett for oppkjøring og ett for ned/ut..Egentlig greit å å finne ut,sjekker bare om du har 12volt inn på reelet trykker så på fjernstyringa,og ser om du får 12volt ut igjen..Men nå vet ikke jeg om disse vinsjene har likhetstrekk,når det gjelder de reelene :smiley:

 

jan

Link to post
Share on other sites

Støtter forslaget fra thor: Ta kontakt med Engbö!

 

Min er faring er at de er meget hjelpsomme! Ring de med en gang, det sparer du mye tid på.

 

:-) fredriksen

som har en Engbo 40 som var montert av en som ikke hadde hørt "fremmedordet" monteringsanvisning.... (og det var faktisk ikke meg!)

Link to post
Share on other sites

Engbo er ekstremt hjelpsomme syntes jeg. Hadde samme problemet på min vinsj,ut fikk jeg den alltids men det var adskillig værre å få klumpen inn. Noe som førte til berikelse av det norske språk i avdelingen for ilter banning og åpenlyse trussler.

I mitt tilfelle var ikke problemet bare brent elektronikk. Krontroll panelet på dashbordet var også trykket i stykker. Fjernet pilen på trykknappene,så virket det igjen. Pilene sitter på et slags klistremerke på frontpanelet og koster en slikk og ingenting.Fjern hele det gamle merket før nytt  limes på.

I tillegg så var kabelfjernkontrollen ødelagt av vann,og ene pinnen i kontakten var brukket(det var i hun-delen som er felt inn i skottet). Litt lodding,fjerning av klistremerke og ny elektronikk boks gav en total kostnad på 1600 kr tror jeg det var.Arbeidet gjorde jeg selv.

I tillegg så ble det litt ringing fra mobil og kjøring fram og tilbake til Engbo for å hente deler.

 

Jeg trodde før jeg begynte å skru på vinsjen at det var superduper high tech på alle måter,både elektronisk og mekanisk. Det er det slettes ikke.Veldig enkelt oppbygd.Og til din info,det er veldig sjelden at releene går i stykker. Kan du tvangskjøre vinsjen ved å slå de inn med en skrutrekker så er det bare å strømmen fram til releene så er den i orden igjen.

Link to post
Share on other sites

Hei TineII

På Heira er det slik at når vi slår av strømmen så er hele anlegget dødt :sleep:.(Bryter hovedstrøm)

For å få dette igang må strømmen på og vinsjen må aktiveres med GRØNN knapp :seeya:, deretter trykke RØD for å vinsje deggen opp :seeya:. Detetter trykke GUL og GRØNN samtidig for å deaktivere vinsjen :confused:. For hver gang den blir deaktivert må den aktiveres med GRØNN for deretter å trykke RØD for at det skal skje noe :flag:. Det stå i the book. :confused:

Mvh Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...