Patton Startet 22.Desember.2009 Del på Facebook Startet 22.Desember.2009 (redigert) Jeg har nettopp kjøpt en gammel (84 modell) Scand Baltic. Jeg er nå i ferd meg å se over hva som må gjøres før sesongen 2010 starter. Bla skal jeg få lagt opp kabler med riktig tverrsnitt mellom og fra/til batteriene, herunder en ny hovedbryter. Før jeg begynner å rive ut alt gammelt lurer jeg på hva den elektriske "saken" på bildet er for noe og om dette er noe jeg kan (bør) bruke videre. Jeg skal legge opp slik at jeg har ett startbatteri og en forbruksbank med 2 batterier. Det er duppeditten med kjøleribber jeg mener... Mvh Patton - som har mange prosjekter på gang utover vinter/vår.... :santch eers: Redigert 22.Desember.2009 av Patton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Hvilket bilde Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Brizo Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Det er litt vanskelig å se duppeditten! Mulig jeg må ha sterkere briller!? Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 22.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 (redigert) Lenge siden sist jeg var særlig aktiv her, tok bare litt tid før jeg fant ut hvordan jeg la inn bildet. Patton Redigert 22.Desember.2009 av Patton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Hvis det er den kjøleribben du refererer til så kommer det jo an på hva som er montert på den..... Det kan være nærliggende å tenke seg at det er en diode som brukes i forbindelse med f.eks lading av to batterier, men dette blir bare gjetning inntil du har litt info om hva som er skrudd fast i kjøleribben Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bartesam Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Jepp, ser ut som en skillediode Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Skipper Worse Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Yep, , vanlig renslig god gammeldags skillediode. Ut med den, og inn med et BEP-relé, så blir tilværelsen akk så meget bedre. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Servicemannen Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 ...inn med et BEP-relé... Rart hvad verden er liten hos noen. Polyurathan fugemasse heter SIKA og spenningstyrt laderelè heter BEP. I sortiment hos Maritim finnes kun SIKA fugemasse og BEP spenningstyrt laderelè. Forslag: Seilbåt skal her etter nevnes Bavaria og motorbåt Princess. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Bildet viser med stor sannsynlighet et batteriskille (gjerne hjemmelaget) med bare en diode. Jeg har selv bygget flere anlegg som dette og synes løsningen er helt grei i mange båter. Som dere fagfolk ser så er dioden og kjøleribbene uisolert, og derfor er den sannsynligvis også montert i minuskretsen. Forskjellige innretninger har forskjellige egenskaper og det hadde kanskje vært på sin plass å fortelle trådstarteren om fordelene med løsningen før man anbefaler en ny løsning som kanskje er dårligere. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Som dere fagfolk ser så er dioden og kjøleribbene uisolert Ikke uten videre. Ei glimskive og litt kjølepasta er ikke lett å se på et sånt bilde. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Erfaring Mulligan, erfaring. Hvis du studerer bilde så er det ikke umulig at du ser en kraftig ledning som er koblet til kjøleribben med en gjennomgående bolt. Det hjelper av og til å vite hva man bør se etter når man studerer bilder som dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Det har du helt sikkert rett i Ole Petter. Men når du ser hvordan resten av installasjonen er utført med ei kjøleribbe som er skrudd fast på skjeve i ei finerplate som igjen er skrudd fast i no treverk samt en hovedbryter som ser ut til å henge i løse lufta ville jeg ikke tatt noe for gitt. Det er fullt mulig å montere en sånn diode elektrisk isolert fra ribba men med full termisk kontakt uten at det er synlig på et sånt bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Det er fullt mulig å montere en sånn diode elektrisk isolert fra ribba men med full termisk kontakt uten at det er synlig på et sånt bilde. Mon det For å vera meir presis, Javisst er det mulig, men so skal der koblast ein kraftig ledning til huset på dioden, og det kan ikkje gjerast uten at det blir synlig på eit slikt bilde. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Deet er fullt mulig å montere en sånn ledning på mutteren på baksida uten at det blir synlig. Men jeg deler Ole Petter sitt syn om at det er koble på ribba. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Det burde være en forklaring på hvordan dette systemet er tiltenkt å virke, for tross alt ble denne løsningen ofte benyttet for å unngå et problem som gjerne oppsto hvis et skillerele ble benyttet når man ønsket ordentlig ladning. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Og hvilket problem skulle det være? Sitér dette innlegget Link to post
Elektro Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Hadde en gang en slik "diodeskiller" på en tidligere båt. Fungerte helt greit. +ledning fra dynamo gikk til "senterkobling" på dioden. Start- og forbruksbatteri var tilkoblet på hvert sitt uttak på diode. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.