Jump to content

Hva er denne elektriske "duppeditten"?

Patton

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt en gammel (84 modell) Scand Baltic. Jeg er nå i ferd meg å se over hva som må gjøres før sesongen 2010 starter. Bla skal jeg få lagt opp kabler med riktig tverrsnitt mellom og fra/til batteriene, herunder en ny hovedbryter. Før jeg begynner å rive ut alt gammelt lurer jeg på hva den elektriske "saken" på bildet er for noe og om dette er noe jeg kan (bør) bruke videre. Jeg skal legge opp slik at jeg har ett startbatteri og en forbruksbank med 2 batterier.

Det er duppeditten med kjøleribber jeg mener...

Mvh Patton - som har mange prosjekter på gang utover vinter/vår....

:santch

002.jpgeers:

Redigert av Patton (see edit history)

Bildet viser med stor sannsynlighet et batteriskille (gjerne hjemmelaget) med bare en diode. Jeg har selv bygget flere anlegg som dette og synes løsningen er helt grei i mange båter. Som dere fagfolk ser så er dioden og kjøleribbene uisolert, og derfor er den sannsynligvis også montert i minuskretsen.

Forskjellige innretninger har forskjellige egenskaper og det hadde kanskje vært på sin plass å fortelle trådstarteren om fordelene med løsningen før man anbefaler en ny løsning som kanskje er dårligere.

Det har du helt sikkert rett i Ole Petter.

Men når du ser hvordan resten av installasjonen er utført med ei kjøleribbe som er skrudd fast på skjeve i ei finerplate som igjen er skrudd fast i no treverk samt en hovedbryter som ser ut til å henge i løse lufta ville jeg ikke tatt noe for gitt.

Det er fullt mulig å montere en sånn diode elektrisk isolert fra ribba men med full termisk kontakt uten at det er synlig på et sånt bilde.

Det er fullt mulig å montere en sånn diode elektrisk isolert fra ribba men med full termisk kontakt uten at det er synlig på et sånt bilde.

Mon det :confused: For å vera meir presis, Javisst er det mulig, men so skal der koblast ein kraftig ledning til huset på dioden, og det kan ikkje gjerast uten at det blir synlig på eit slikt bilde.

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...