Jump to content

Backslagsproblem, Volvo MS


I.E

Recommended Posts

Hej alla,

 

Har ett Volvo penta MS backslag. Idag hände det konstiga saker, när jag slår fram går den bara i växel första gången, stannar jag motorn och startar igen går framväxeln in igen, bara en gång o.s.v.

 

Back funkar hur bra somhelst. Oljan ser svart ut och luktar lite brännt. Är det någon som har erfarenhet av detta fenomen ? Otroligt nog vet jag inte om ett MS drev är mekaniskt eller hydraliskt ? Förra ägaren sa att det gick bra med vanlig motorolja i backslaget. Hur ser man fysiskt skillnad på ett mekaniskt eller ett hydraliskt backslag ?

 

Tacksam för svar / Dan

Link to post
Share on other sites

Har jeg forstått deg rett når du sier at du må stoppe motoren for å få giret til å ta fremover igjen. Når giret er satt i fri, etter å ha stått i posisjon fremover, så får du ikke giret til å ta fremover får motoren er stanset, og startet igjen :flag: :flag:. Men at det ikke er noe problem første gang etter oppstart av motoren. Pussig.

 

Jeg har selv hatt problemer med mitt MS3 gir. Det har enkelte ganger ikke tatt tak når jeg har koplet det inn bakover. Det har gått 2-3 sekunder før giret tar. Fremover er det aldri problemer. Dette har Ingar tidligere beskrevet en løsning på.

 

Hvis det er noen her som kan hjelpe deg, så må du kanskje si hva slags MS gir du har. Det finnes i alle fall både MS2 og MS3. Men dette har jeg svært lite greie på  :flag:

Link to post
Share on other sites

Tack för svaret !

 

Håller med dig, det är ett konstigt problem.Provade idag igen efter att ha bytt olja. Samma resultat. Oljan blev svart direkt och framväxeln gick bara i en gång, sedan var man tvungen att stanna motorn och då gick den i en gång igen ??!! Backen funkar perfekt.

 

Tyvärr står det bara Volvo Penta MS och sedan ett X ??? Vet därför inte vad för drev jag har. Det ser inte ut att vara ett MS2 eftersom jag sett bilder på detta. Mitt är mer slimmat och har växelaxelns ingång ovanpå.

 

mvh / Dan

Link to post
Share on other sites

MS gear'ene er mekaniske.

Som det allerede er nevnt er konen (som griper tak når man setter i gear) en kjent kilde til problemer.

Det er en "messing-klump" som er konisk i hver ende, en for forover og en for revers.

Derfor er det normalt at bare den ene "kjøreretningen" feiler.

(Søk på "kon" gir mange treff.)

 

At oljen blir svart er definitivt ikke normalt, den skal se ut "som ny" selv etter flere 100 timers drift.

Høres jo ut som et friksjonsbelegg, men på de MS gear jeg har sett har ikke konen hatt noe belegg.

Imidlertid var det noen som nevnte tidligere her at noen av gearene har friksjonsbelegg på konen.

 

(Servicemanual for MS3B ligger i arkivet)

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...