Jump to content

Forslag til 25-30ft halvplaner/snekke, maks 200k?

:båt1

Recommended Posts

Hei å god jul

Er på utkikk etter ny båt 25 til 30 fot, halvplaner eller snekke

Jeg lurer på om noen av dere har noen forslag til Ossen båt jeg bør kjøpe.

Dette må være en turbåt som skal brukes til lengere turer

Har satt max-prisen på 200 000 kr

Er taknemelig for alle innlegg og all info

Takk :sailing:

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig på utkikk etter ny båt . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Dersom du ikke har gjort det allerede, kan du jo ta et søk på finn.no, spesifiser søket ditt så vil du få opp noen treff. Nå er jo ikke tiden inne for å kjøpe båt ennå, men uti mars legges nok mange båter ut igjen på nettet.

Så du finner nok ikke alle båttypene på nettet nå.

En eldre Nidelv 26 får du kanskje for den prisen...fin båt, med fartspotesiale opp til 20 knop, og halvplaner.

Ellers er det som nevnt Saga 27 som deplacementbåt/snekke med fart opp til 8 knop.

...ossen båt jeg bør kjøpe?
... er en perfekt turbåt

Alle som stiller spørsmålet "hva slags båt bør jeg kjøpe?" her på BP får flest svar av typen "kjøp samme type båt som jeg har for den er best/perfekt".

Det finnes selvfølgelig ingen "perfekte" båter. Alle båteiere har nemlig forskjellige behov, ønsker og interesser. I valget av båttype bør man være oppmerksom på den store variasjonen av innredning som finnes og vurdere eget behov deretter. Er man en familie med stort behov for soveplass? Delt soveplass foran og bak? Brukes båten hovedsakelig som en solseng på varme sommerdager? Eller er man ute i all slags vær og til alle årstider? Brukes uteplassen til å sløye fisk eller er det viktig at de hvite putene ligger pent over blankpolert mahogny? Det finnes mange ulike vurderinger.

Merke? Velkjente, fabrikkproduserte merker har høy pris, men lette å selge. Ukjente selvbyggere er billige, men vanskeligere å selge. Er det viktigere å få en stor båt eller en pen båt for pengene?

Min eneste anbefaling er å vurdere eget bruk av båten opp mot de ulike kontruksjonene som finnes. Nedenfor er noen løsninger skisssert for vanlige kalesjebåter. Hvilke typer rom prioriteres høyest?

baatformer.jpg

Sikkert morsomt for mange å studere Kjeles morsomme tegninger/skisser!

Men, det jeg tror ":båt1" er på jakt etter er å få tips om eventuelle båter som han kan studerer nærmere ved selvsyn.

Når mange karakteriserer sine egne båter som nærmeste"perfekte". så er det for at det er mange båtfolk der ute som har prøvet mange båter, og kommet fram til at dette fungerer perfekt for deres behov.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...