Jump to content

Bytte registerreim på Yamaha F80 2000mod


-Luna-

Recommended Posts

Som tittelen sier skal jeg bytte registerreim på min Yamaha F80 2000mod. Trodde dette skulle være en enkel sak, men etter å ha lest manualen er jeg ikke helt sikker lengre.

 

Der henvises det til noe spesial verktøy for å demontere "svinghjulet" på toppen av motoren. Må man ha dette verktøyet for å utføre jobben? Motoren min har også en låse skrue som er vist på bildet under som ikke er beskrevet i manualen. Noen som vet hva denne er til?

 

Har ikke for mange tommeltotter, men er det noen som vil fraråde meg fra å begi meg ut på denne jobben selv?

 

Slenger ved noen bilder for å vise toppen av motoren og denne mystiske låseskruen:

reg_reim.jpg

laasing.jpg

 

Håper at båtfolket kjeder seg nok nå på vinteren til å kunne hjelpe!

 

:santa: God Jul! :santa:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Sikkert greit å bytte, men neppe noe du må gjøre. Har du sjekket om reima er slitt? Når jeg har diskutert skifte av registerreim på min -99 Honda 115 så har de fleste verkstedfolk med kjennskap til merket sagt at det ikke er nødvendig, reima varer motorens levetid. Men forstår at det er en viss usikkerhet rundt dette, motoren er tross alt 10 år. Så mulig jeg skifter selv neste år, men som sagt - er neppe nødvendig.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Reimen ser ikke slitt ut. Det er litt vandring på den, men ikke mer enn den 1cm tillatte vandringen. Intervallet sier 500timer eller 5 år. Siden den er 10 år og forrige eiere ikke kjenner til at den har vært byttet tenker jeg at det er på tide. Jeg hadde en telefon til Yamaha verksted som fortalte at hvis den røk var motoren skrap. Antar den lar seg fikse, men ikke for en billig penge.

 

Reimen koster ikke mye og klarer jeg dette selv går jeg i gang. Har ikke hørt før at den varer ut moterens levetid. Hadde selv en BMW(bil) der reimen røk og det var ikke hyggelig for å si det slik.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Gjorde dette på min 2000mod F100 for 2år siden, veldig grei jobb. Måtte ha en avdrager for å få av svinghjulet, og lage en egenkomponert løsning for å holde igjen svinghjul når mutteren på veiva skulle av.

 

Bare være forsiktig at du ikke forflytter noen av dreva. Greit å ta en spritusj å tegne en strek på hvert drev og ned til blokka.Da er du helt sikret hvertfall.

 

Hvis strammeren skal byttes er denne ganske dyr, kun en komplett enhet å få kjøpt.

Snakket med Yamaha og de sa at hvis den ikke hadde gått mer enn 300timer(mitt tilfelle) var det sansynligvis ikke nødvendig å bytte den selv om manualen sa så.(skal byttes etter 5 år eller 1000timer mener jeg å huske)

 

Strammere hjulet skal være litt "seigt" å dra rundt, ruller den veldig lett bør den kanskje byttes (eller hvis det er slakk i den selvfølgelig.)

Redigert av zacroa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at strammeren lett kan byttes etter at alle delene er på plass igjen. Skal huske å kontrollere denne når jeg bytter reim. Bytter den kun hvis det er nødvendig. Forklar gjerne hvordan dette egenkomponerte verktyøet ditt så ut. Ser for meg et flatt jern med bolt på enden som passer i hullet for å holde igjen. Jeg har en avdrager, men ser ikke helt for meg hvor du festet denne for å få av hjulet. I så tilfellet en ganske stor en som kan festes helt utenfor hjulet?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Hei! du bør IKKE bruke en stor avdrager og ta tak i ytterkant på svinghjulet det er stor fare for at du drar det skeivt da. kikk i noen av hullene på hjulet om det er gjenger (pleier å være det på en del motorer). Da kan du enkelt ta ett litt tykt flatjern å bore hull i som passer med de yttre hullene så lager du et litt sørre hull på midten og sveiser på en mutter. Da har du en enkel svinghjulsavdrager. Mutter på svinghjul pleier å løsne uten mothold hvis du har tilgang på en muttertrekker. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at strammeren lett kan byttes etter at alle delene er på plass igjen. Skal huske å kontrollere denne når jeg bytter reim. Bytter den kun hvis det er nødvendig. Forklar gjerne hvordan dette egenkomponerte verktyøet ditt så ut. Ser for meg et flatt jern med bolt på enden som passer i hullet for å holde igjen. Jeg har en avdrager, men ser ikke helt for meg hvor du festet denne for å få av hjulet. I så tilfellet en ganske stor en som kan festes helt utenfor hjulet?

 

Brukte bare to flatjern ,som ble montert sammen som en Y . Satte inn en bolt i hver topp av Y`n som du kan sette i to hull i svinghjulet.

 

Jeg brukte en biltema avdrager:http://www.biltema.no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker2/

 

så gjenget jeg opp to av hullene som er på toppen av svinghjulet og satte en bolt gjennom avdrageren og ned i svinghjulet.Tror jeg måtte modifisere avdrageren litt for å få de hullene til å matche, men noe stor jobb var det ikke.

 

Anbefaler nok ikke å bruke avdager med armer nei,den kan som nevnt bøye hele svinghjulet.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldingen!

 

Glad jeg ikke bare gikk i gang uten å spørre noen først. Ser for meg hvordan jeg skal lage dette verktøyet før jeg går i gang nå. En stor skive med tre gjennomgående bolter som passer i de gjengede hullene på svinghjulet. Og så med den store bolten i midten til å tvinge den av.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Så mellom 3 og 4 lapper med deler tenker jeg hvis ikke delene koster flere tusen da, akkurat det vet jeg ikke

"Rana2008" her inn har nettopp fått denne jobben utført hos forhandler, og jeg lurer på om ikke den posten kom på ca 3.700 da jeg snek meg til å se på regninga. Muligens dette var pluss moms.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Som tittelen sier skal jeg bytte registerreim på min Yamaha F80 2000mod. Trodde dette skulle være en enkel sak, men etter å ha lest manualen er jeg ikke helt sikker lengre.

 

Der henvises det til noe spesial verktøy for å demontere "svinghjulet" på toppen av motoren. Må man ha dette verktøyet for å utføre jobben? Motoren min har også en låse skrue som er vist på bildet under som ikke er beskrevet i manualen. Noen som vet hva denne er til?

 

Har ikke for mange tommeltotter, men er det noen som vil fraråde meg fra å begi meg ut på denne jobben selv?

 

 

 

Håper at båtfolket kjeder seg nok nå på vinteren til å kunne hjelpe!

 

:santa: God Jul! :santa:

 

 

Undres litt over rådene her....virkes som gode råd her kan bli svært dyre!

 

Slik jeg tolker dette er det null fagkunskap å stole på i denne tråden,om en ikke har kunskap om deler under motodekslet bør en sette vekk jobben og se på det som en forsikkring,du får tross alt garanti på jobb og deler.

Om du delv bytter reim og skal delereklamere reima pga. eventuelt brudd/havari som kan skyldes reima får du dekket ny reim men ikke havari på motor......

 

Reim er "ferskvare" og foringes med tidens tann og den blir hard og slitt/rundet på tuppen av tenene noe som i værstefall kan føre til at reima hopper over ei tann på drev eller ryker. (det er en grunn til intervall på bytte)

 

Det er ikke godt å se tilstand på reima før den er demontert, da "vrenger"du den og se mellom tennene,der er det ofte sprekker som kan gå inn til korden i reima,men på utsiden ser den fin ut.

 

 

 

Om en koster på seg å bytte reg.reim skal etter mitt syn bytte strammehjul og eventuelt løpehjul. Grunnen til at nytt strammehjul/løpehjul går tregt rundt er pga. tettningene på lageret kniper litt.

Eneste måte å kontrolere et slikt lager uten å demontere tettningene for å se inn på kuler/bane etter pittings er å spinne det opp og høre etter lyd og kjenne etter slakk.

 

 

Etter mitt syn velger jeg å tro at "gode"råd fort kan bli dyre for Fluor, trådstarter viser en tydelig usikkerhet på området,så i steden for å gi flere oppskrifter på dårlig kvalifiserte arb.manualer som i værste fall kunne påført eier stort økonomisk tap om han er uheldig med jobben kunne dere kansje bekreftet ovenfor Fluor at ja det kan være vanskelig å bytte reg.reim og bedømme tilstand på reimstrammer selv spesielt om en ikke er 100% sikker

Det er fristende å spare noen kroner og ikke minst stolthetet av å ha gjort jobben selv,men jeg tror ikke det er her du skal spare pengende.

Mitt tips til Fluor er: om du ønsker og har interesse for å skru selv så gjør jobben først sammen med mekanikker,da lærer du det riktig fra starten av.

 

Grunnen til jeg er så krass i innlegget er pga. jeg ser av og til slike tråder sporer helt av her på BP. nettopp grunnet mangel på fagkunskap.

Da jeg har jobbet tidligere som tungbilmekanikker i mange år og har fagbrev på lastebil,marinemotor og industrimotor kjenner jeg meg trygg på kompetansen min,men en må også kjenne siden begrensinger,og vise faglig nyskjerrighet for å henge med på morgendagens nyheter.

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

Mange kloke ord her Nautofil.

 

Når det skal sies bytter jeg ikke reimen alene. Jeg har med meg en bil mekaniker med 30års erfaring på bil. Han ønsket derimot at jeg skaffet manual og informasjon siden dette er noe han ikke har utført før på denne type motor.

 

Jeg er egentilg ikke bekymret for at vi ikke skal få det til, men godt å høre andres erfaringer på samme type jobb. Når det gjelder reklamasjon er det et godt poeng du har angående havari. Ville et verksted virkelig ha dekket alt hvis reimen hadde røket i ettertid? Og hvor langt etterpå i så tilfelle?

 

Vi får si det som vi pleier å si på jobb(offshore). Det er ikke akkurat "Rocket sience", men det er viktig å gjøre det korrekt første gang. En feil kan fort bli kostbar (det har jeg selv god erfaring med).

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Ja ja ,alle har sine meninger og noen overkompliserer ting.

 

Selvfølgelig er det viktig at dette blir gjort riktig, men vansklig er det ikke.

 

Når det gjelder bytte av strammehjul var det Yamaha Motor Norge som sa dette, så det får de stå for.

Manualen som det er vist til her, er orginale Yamaha Service manualen, så vil tro den holder mål.

 

Blir litt oppgitt andre veien jeg, er enig at man ikke skal stole på alt som blir sagt på slike forum.

Men hvis vi skal følge anvisningene til skeptikerne her, så må vi vell på verksted for å bytte batteri også.

 

Mye på bil-båt-motor er kurrante ting når man har en manual å forholde seg til.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Ja ja ,alle har sine meninger og noen overkompliserer ting.

 

Ja, jeg sitter igjen med dette inntrykket selv også. Jeg har skiftet registerreim på en del motorer, både i bil og båt. Og jeg har klart meg helt greit uten å ha en spesialutdannet mekaniker ved min side for å fortelle meg hva som skal til. En manual på den aktuelle motoren er til stor hjelp, så derfor pleier jeg å koste på meg en Haynes manual til den aktuelle motoren. Strammehjul har jeg ikke pleid å skifte hvis det kjennes OK ut ved demontering. Som du selv sier, det er ikke Rocket Science vi snakker om her....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Neida, dette går sikkert helt bra.

Det er nok fordi en kan gå på en slikkelig smell hvis reima monteres feil at folk er engstelige, ikke noen volvo dette med god ventilklaring :lol:

Det er så forskjellig hvordan slike registerreimer skal monteres, har selv erfaring fra diverse biler og her er det snakk om alt fra enkel vridning av reimen til måleklokke for å teste spenningen i reimen.

Men du har jo en god mekaniker med deg, så dette går sikkert fint.

Lykke til og godt nyttår :fireworks3:

 

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir ikke fattig av å bytte dette nei. Bestiller på boats.net:

-Strammehjul ca 500,-

-Reim ca 200,-

 

Sammen med resten av service delene inklusiv ny termostat kommer det på ca 1400Kr. Ikke så gale det!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Blir ikke fattig av å bytte dette nei. Bestiller på boats.net:

-Strammehjul ca 500,-

-Reim ca 200,-

 

Sammen med resten av service delene inklusiv ny termostat kommer det på ca 1400Kr. Ikke så gale det!

 

 

Det var jo kraftig gode priser,Reima betalte jeg 800,- for på RavnsGarage (fantastisk service hos de) De hadde ikke strammehjul og mente at det ikke var serviceinterval på hjulet.. men orginalt kostet dette 3500,- tror jeg(hvertfall flere tusen kr).

var kun solgt som ett "assy" med braketter o.l

 

Greit å bestille fra utlandet da ja.

Link to post
Share on other sites

Skiftet reim på min F100 i fjor jul, og arbeidet gjekk utulig lett etter og fått laget nokre spesial verktøy for og få av svinghjulet.

Laget meg både svinghjulters og den armen som holder igjen svinghjulet når du drar til momentet.

 

Reimen som eg tok av såg ut til og vere like fin som ny, men den reimstrammerhjulet var godt slitt.

Trur nok at det lageret ikkje hadde holdt ein sesong til....

Går det lageret så er det stor fare for at reimen ryker etter kort tid om ein får stoppet motoren raskt nok, så eg anbefaler og få skiftet dette.

Den strammeren kostet over 1000kr med ein lokal forhandler, men eg skiftet lageret skjølv som står inne i strammehjulet, noko som kostet meg under 50kr, og strammeren er like god som ny :-)

Har faktisk liggende eit ekstra slikt lager heime om det skulle vere av interesse.

Om eg husker rett så er F100 og F80 samme motor.

Reperasjonsmanualen finner du her på båtplassen, og kan vere greit og ha til veiledning.

 

Om du ønsker og låne svinghjulsverktøyet kan du få låne dette med meg om du holder porto.

Har og laget meg spesialverktøy for og løyse mutteren innenfor propellen på undervannshuset for og skifte lager/propellaksel tetninger.

 

 

Terje

Redigert av Terje338 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...