Jump to content

To-komponent over en-komponent..


js

Recommended Posts

Jeg må holder på å reparere en skade på kjølen. Jeg har pusset ned til glassfiberen, og håper jeg får begynt å støpe i dag.

Men hvordan bør jeg gjøre det etter det? Jeg må vel ha på vantett primer el.l, men den er to-komponent.

Hvordan gjør jeg det da rundt skadestedet med tanke på at bunnstoffet osv. ikke skal begynne å boble. Jeg håper ikke jeg må pusse ned alt?!

Er det noe annet jeg kan bruke/gjøre for å få det vanntett? Primeren (en-komponent) til Biltema f.eks?

 

Håper noen har en god løsning på dette.

Link to post
Share on other sites

To komponent over enkomponent er en dårlig løsning. Enkomponent vil begynne å koke.

Slip eller skrap rent for bunnsmøring i et område rundt skadestedet, forsøk å unngå å komme igjennom den gamle primeren. Smør på primer, helst tokomponent, les bruksanvisningen med tanke på herdetid før neste strøk. Etter siste strøk med primer kan du ha på bunnsmøring før primer er helt tørr, da setter denne seg bedre. Eller du kan vente til den er ferdigherdet for så å mattslipe lett før bunnsmøning legges på.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Greit nok det med å pusse litt utover skadestedet. Men ett sted må man jo stoppe, og hvordan/hva gjør jeg da ved skille mellom gammelt bunnstoff og ny primer, uten å få primeren oppå bunnstoffet.

Er det bare til å male pent inntil eller evt. la det være en liten glippe på et par mm? Blir det i såfall vanntett nok?

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke har ødelagt den gamle primeren i området du utvider rundt skadestedet er det bare å legge på så nær opp til bunnsmøringen. Skulle du få kanter i overgangen kan dette glattes ut med å vannslipe til slutt.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...