Jump to content

Autopilot for seilbåt


anton

Recommended Posts

:smiley:

Jeg har erfaring med to autopiloter så langt, begge på seilbåter. Den første var en helt ny for rorkult som jeg kjøpte for ca. 6 år siden. Den jeg har nå er montert på rattet med reim, og er sikkert mer enn 6 år gammel. Begge er av et kjent merke, og fungerer veldig bra for motor når det er flatt vann. Men under seil blir de for trege, og er nærmest ubrukelig.

Er det noe som har erfaring med nyere autopiloter, og om de er blitt bedre tilpasset seiling?

Jeg snakker nå om piloter for seilbåter på 33-35 fot og omkring 5 tonn.

Link to post
Share on other sites

Hei Anton*

 

Hvilken rorkultpilot var det Du hadde? Selv har jeg nettopp bestilt meg en Autohelm ST 2000, jeg kunne strengt tatt klart meg med ST 1000 i min 26 foter, men valgte ST 2000 nettopp fordi jeg så at den var dobbelt så rask som ST 1000, pluss at den jo var en del kraftigere og.

 

Jeg bestilte forøvrig denne av Malfix, som nå har KJEMPEGODE TILBUD!!!!! her på Baatplassen nå.

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

har hørt an del er misfornøyd med slike autopiloter fordi de rett og slett velger en for svak pilot i forhold til båten. Tror derfor Jonny har gjort et lurt valg ved å gå for ST2000 i forhold til ST1000.

 

Noen som har erfaring med å koble til "vindfløy" til autopiloten? Dette skal jo gi bedre egenskaper under seil, selv om det ikke kan måle seg med vindror.

 

De fleste langturseilere bruker jo vindror under seil og har autopiloten mest for motorkjøring.

Link to post
Share on other sites

Rorkultpiloten var en Autohelm 1000. Båten var 28 fot.

Jeg er usikker på om den seine reaksjonen bare skyldes liten pilot i forhold til båtens størrelse.

Det jeg egentlig lurer på er om det har skjedd en utvikling de siste årene som gjør pilotene mer egnet for seilbåter ? Antagelig får man det man betaler for. Er andre merker kjappere enn Autohelm?

Link to post
Share on other sites

Mener jeg leste noe om en ny teknologi utviklet av raymarine på deres nettsted. En slags "tenkende pilot" eller styrecomputer. Sikkert svindyrt. Ellers er jo autohelm 4000 en god del raskere og kraftigere enn de mindre modellene da.

 

Jeg har en autohelm 2000 av den gamle typen, og denne tilsvarer dagens 4000. Synes den fungerer bra både under seil og ved motor, men har ikke testet i hard vind. Denne piloten kan jeg også sette opp til å styre etter vindreting istedenfor kompass. Har heller aldri fått testet ut dette.

Link to post
Share on other sites


anton: Jeg er usikker på om den seine reaksjonen bare skyldes liten pilot i forhold til båtens størrelse. Er andre merker kjappere enn Autohelm?
Nei, hvis Du ser på de tekniske dataene for de to autopilotene, vil Du se at ST 2000, er omtrent dobbelt så rask som ST 1000. Jeg sjekket det opp i mot Simrad sine autopiloter, de var enda tregere. Autohelm hadde en periode hvor de hadde problemer med vannintrengning eneste, men det og skal være kraftig forbedret nå.

 

Jeg gleder meg i en hel haug til jeg får montert min. Da har man i hvert fall mulighet til å få begge henda fri i ny og ne. Med de muligheter det åpner for  :confused:

Link to post
Share on other sites

Supert Lasse. Helst Poste Restante ja, så slipper kona sjokk når hun henter posten  :cheers: Har jo nettopp fått rekorhøy strømregning og så........

 

For de som ikke vet hva dette dreier seg om, har jeg altså bestilt meg autopilot i fra Malfix. Jeg kan anbefale alle som skal ha noe båtutstyr å handle nå, og gjøre det hos Malfix. Sjekk Leverandørtilbuda på sida her. Malfix sine tilbud er kanongode  :confused:

Link to post
Share on other sites


anton: Rorkultpiloten var en Autohelm 1000. Båten var 28 fot.

Jeg er usikker på om den seine reaksjonen bare skyldes liten pilot i forhold til båtens størrelse.

Det jeg egentlig lurer på er om det har skjedd en utvikling de siste årene som gjør pilotene mer egnet for seilbåter ? Antagelig får man det man betaler for. Er andre merker kjappere enn Autohelm?


 

Hei Anton

Kjøpte selv en Autohelm ST 2000, årgang 1998. Valgte også en størrelse større nettopp pga reaksjonstiden og styrken. Føler jeg har tjent på det.

 

For de uten "knottofobi" er det mulig å gå inn i menyen å stille inn to parametre:

- Følsomhet = Hvor langt ut av kurs båten skal være før piloten korrigerer

- Utslag = Hvor stort rorutslag piloten skal gi

 

Har selv en Fenix 28 fot, 3,5 tonn (med ferieustyr). Den har kort kjøl, digert spaderor og er skikkelig overstyrt og vanskelig å holde på rett kurs. Ved å stille _Følsomheten_ slik at piloten reagerer umiddelbart og med minimalt _Utslag_ har jeg oppnådd at piloten greier å styre på platt lens med spinnaker. Men til gjengjeld står den å jobber kontinuerlig både for motor og seil.

Tipper det er enklere med langkjølede båter (?).

 

Ekstra morro blir det når du kopler Autopiloten sammen med GPS. Bare to (tre) tynne ledninger skal til. Da er det bare å strekke ut hengekøya. Men det er kanskje diskutert på forumet tidligere.

 

Mvh Sven

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat kjøpt en ST2000 fra Malfiks til min 26 fots seilbåt. Valgte denne nettopp på grunn av hastigheten og at ST 1000 ville blitt fro marginal. Deplasementet på min båt (tom) er 2500 kg, tilsvarende maks deplasement for ST1000. Nå har jeg litt å gå på!

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Hei.

Prøvde et spørsmål om vindror - men lite svar på dette. Et alternativ til vindror er autopilot tilkoblet en vindfløy, slik at båten styres i forhold til vinden. Naturligvis en stor fordel mens man seiler. Er det noen som har erfaring med dette? Ser at det er gode tilbud på autopilot - kan desse kobles mot vindfløy??

Link to post
Share on other sites

Guest elvira


sailor: Hei.

Prøvde et spørsmål om vindror - men lite svar på dette. Et alternativ til vindror er autopilot tilkoblet en vindfløy, slik at båten styres i forhold til vinden. Naturligvis en stor fordel mens man seiler. Er det noen som har erfaring med dette? Ser at det er gode tilbud på autopilot - kan desse kobles mot vindfløy??


 

 

Hei.

Har du en nyere type st 2000 / 4000 er løsningen  st40 vindinstrument. Dette kan styre båten etter vindretningen, samt at du har vindstyrken på kjøpet.  Pris ca kr 4000,-

 

Elvira

Link to post
Share on other sites


sailor: Hei.

Prøvde et spørsmål om vindror - men lite svar på dette. Et alternativ til vindror er autopilot tilkoblet en vindfløy, slik at båten styres i forhold til vinden. Naturligvis en stor fordel mens man seiler. Er det noen som har erfaring med dette? Ser at det er gode tilbud på autopilot - kan desse kobles mot vindfløy??


 

Hei Sailor

 

Vi har Raymarin 5000 montert på rorkvadrant på vår Comfortina 35.  Dette er luksus, men fungerer utrolig bra og den reagerer veldig raskt. Rorkulten står nå bare og  peker rett opp når vi seiler langt.

 

Vår erfaring med å la autopiloten være koblet mot vindinstrumentet er veldig god på kryss. Vi seiler mye smidigere og kan gå litt høyere en ved å gå på kompass.  Ved vinddreininger følger du da vinden hele tiden og holder høyden bra.

 

På mer romslig seilas seiler vi helst på waypoints da vi har opplevd sidestrøm, fast kompasskurs og litt dårlig årvåkenhet som en svært farlig kombinasjon.

 

Når det gjelder størrelsen på autopiloten så er det etter min mening lurt å gå opp en størrelse utfra minste anbefalte størrelse.  På vår gamle båt, en Comfort 30 hadde vi Autohelm 2000+ som ikke var sterkere enn den måtte være.

 

knut

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har i dag testet min Autohelm ST1000 som fulgte med båten. Det var jammen meg kjekkt å ha når jeg seilte alene.

 

Problemet er at jeg ikke har noen manual til saken. Skjønner jo forsåvidt de ulike knappene, men har likevel et spørsmål:

-finnes det ikke en spesiell tastekombinasjon som kan brukes i forbindelse med slag? Noe slags autotack? Mener å ha lest om et slikt triks en eller annen plass.

 

 

Var så fornøyd med min første autopiloterfaring at jeg like godt legger ut et bilde av saken:

Link to post
Share on other sites

...-finnes det ikke en spesiell tastekombinasjon som kan brukes i forbindelse med slag? Noe slags autotack? Mener å ha lest om et slikt triks en eller annen plass.

Mener at hvis du presser bb +10 og bb +1 knappene ned samtidig, da vil den slå ca. 100o til babord. Tilsvarende ss knappene til styrbord. :cool:

 

Ja, en edruelig autopilot er god å ha!

Link to post
Share on other sites

Har i dag testet min Autohelm ST1000 som fulgte med båten. Det var jammen meg kjekkt å ha når jeg seilte alene.

 

Problemet er at jeg ikke har noen manual til saken. Skjønner jo forsåvidt de ulike knappene, men har likevel et spørsmål:

-finnes det ikke en spesiell tastekombinasjon som kan brukes i forbindelse med slag? Noe slags autotack? Mener å ha lest om et slikt triks en eller annen plass.

Hei.

 

Manual? - Slikt finnes da på nettet! Gå bare til Autohelm (nå Ramarine) og let litt der. Regner med at det er denne du er på jakt etter? "Internett er din venn!"

 

http://www.raymarine.com/raymarine/Submitt...ilot/st1000.pdf

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Anton.

 

Dersom du ønsker autopilot som er sterk og rask nok til å håndtere din båt på ca 5 tonn. Bør du droppe remdrift via rattt og gå for en med montering direkte på rorkvadrant.

 

Har selv hydraulisk autopilot fra B&G  montert på rorkvadrant og er kjempe fornøyd. Er koppllet opp mot vindfløy noe som gir økt sikkerhet ved vindkantringer (kjekkt å ha spesielt ved nattseilas) Den fungerer også mot GPS og kartplotter. Forrie eier har seilt over til Karibien og tilbake med dette oppsette, det fungere utmerket også ved langtidsbelastning.

 

Vår båt veier gode 11 tonn fullt ferie utrustet.  Autopiloten har ingen problem med å håntere dette. uansett vær og vind. Dette er noe av det "viktigste"  utstyret du har ombord og verdt å investere noe kroner ekstra for å få ett system som fungerer.

 

Lykke til

:headbang:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...