Finn Erik Startet 28.Desember.2009 Del på Facebook Startet 28.Desember.2009 Som jeg nevnte i tråden om speilreflekskamera i båt, savner jeg et kamera til å hoppe i vannet med. Jeg har funnet fram til disse to og lurer på om det er noen her inne som har noe erfaring med noen av dem. Panasonic sitt tåler dybde på 3m mens Olympus hele 10 m. Testside fra Lyd og bilde av de to aktuelle samt et par til Link til Kelkoo sammenligningside med de to aktuelle kameraene Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 28.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Her var det stille gitt.....kansje jeg også må spørre om det er flere enn meg som går med slike planer/ønsker eller så forsvinner vel tråden ut i intet. Dette må jo være et ideelt kamera for båtbruk.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Du kan også få UV-hus til mange vanlige kameraer, og det er etter min mening en bedre løsning av flere årsaker, men totalprisen blir nok litt høyere. Canon, Olympus, Pentax m fl lager UV-hus til egne kameraer. Bl a Ikelite lager hus til andres kameraer, men disse er gjerne nokså dyre. En grei oversikt over fabrikanter finner du her Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
steelcontax2 Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Hei, kan anbefale Olympusen, har brukt både større og mindre søsken av den i en årrekke. Utmerkede produkter, så lenge de blir brukt etter forutsetningene. Et tips er å være svært grundig med renhold av kort/batteriluke.... kjøp stort nok minnekort, så har du god plass til både bilder og video. Formater det i kameraet før du benytter det 1.gang, deretter en gang innimellom slik at du ikke får trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Har noe erfaring med Olympus, ikke denne modellen du viser til, men en eldre en. Den tar bilder som bare det i vannet! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
alfb Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Jeg har et Olympus 770 SW Shock+waterproff som vi har hatt i et par år og sikkert er forgjengeren til det du linker til. Ungene, el rettere sagt, ungdommene har vel brukt det mer under vann enn over. Jeg selv hadde god nytte av det på båttur i sommer da jeg fikk tau i propellen Ok kamera som jeg kan anbefale Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 29.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 (redigert) Du kan også få UV-hus til mange vanlige kameraer, og det er etter min mening en bedre løsning av flere årsaker, men totalprisen blir nok litt høyere. En grei oversikt over fabrikanter finner du her Jeg har en Nikon D 80 med flere objktiver, som jeg er meget fornøyd med. Jeg fant ikke noe undevannshus til Nikon D 80 i den overskten du linket til. Som du selv skriver så blir nok det også en dyrere løsning, særlig om mann også må kjøpe et nytt kamera. Jeg ser også for meg at det blir en relativt klumpete løsning...ikke så greit å putte i lomma på badesjortsen.. Blei litt nyskjærrig på de flere årsakene som gjør at du mener det er en bedre løsning med undevannshus...... Redigert 29.Desember.2009 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Å fotografere under vann stiller store krav (hvilket bildet beviser) ikke bare til vanntetthet. Et "vanntett kamera" er kjekt å ha i et maritimt miljø men ønsker du å fotografere under vann, trengs noe helt annet. Sitér dette innlegget Link to post
SeaGirl Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 (redigert) Hei! Olympus sine kompaktmodeller er ikke kjent for å gi så veldig gode bilder. Objektivene har også dårligere lysstyrke enn mange andre kompakter, noe som kan gi dårlige resultater i dårlig lys. Hvis du sjekker akam.no er det noen tester av vanntette kompaktkameraer, hvor Canon D10 kommer bra ut: http://produkt.akam.no/product.php?productId=108483 Jeg pusler litt med fotografering selv, og har forsøkt dette (men da over vann) og det var et veldig ok kamera å bruke, samt at det gav veldig bra bildekvalitet sammenlignet med andre kompakter jeg har forsøkt. Hilsen Cathrine Redigert 29.Desember.2009 av SeaGirl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 Kjøpte olympus 700 for tre år siden. Bra kamera når jeg lærte å bruke det, men det tok kvelden etter å ha ligget i vann et døgn. (en av guttene glemte det i fjæra) Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Sjøtunga Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 (redigert) Jeg har en Nikon D 80 med flere objktiver, som jeg er meget fornøyd med. Jeg fant ikke noe undevannshus til Nikon D 80 i den overskten du linket til. UV-hus til D80 finner du f eks her, men dette er hus som er vanntett ned til 70m eller deromkring, og prisen er deretter. Det jeg hadde i tankene er UV-hus til kompaktkameraer som tåler 5-10-20m. Disse koster gjerne i området 1000 - 3000 kr. Jeg ser også for meg at det blir en relativt klumpete løsning...ikke så greit å putte i lomma på badesjortsen.. Det er korrrekt, og dette er ulempen med eget UV-hus. Blei litt nyskjærrig på de flere årsakene som gjør at du mener det er en bedre løsning med undevannshus...... Jeg er skeptisk til "billige" vanntette kamerahus først og fremst fordi vanntettheten er helt avhengig av vedlikehold når det brukes i saltvann. Det må skylles grundig i ferskvann etter hvert dykk, ellers vil saltkrystallene fort ødelegge o-ringene slik at de begynner å lekke. O-ringene må også smøres jevnlig, og huset bør en gang i blant bades i svak eddiksyre for å løse opp saltavleiringer. Med et separat UV-hus vil du oppdage begynnende lekkasjer hvis du er litt oppmerksom, og kan handle før katastrofen er et faktum. Med et vanntett kamerahus vil du ikke oppdage lekkasjene før det er for seint. Vedlikeholdet mistenker jeg også er betydelig vanskeligere, men det har jeg ingen førstehånds erfaringer med. Redigert 29.Desember.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
tuffff Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 Har en sånn Fuji WP. Kun 1400,- kr på Colorline i sommer. Hendig litet kamera som får plass i brystlomma. Tar helt fine bilder og har mye bedre skjerm enn f.eks Exlim. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 og har mye bedre skjerm enn f.eks Exlim. nå exlim en serie kamera og ikke et enkelt, og noen av de har veldig god skjerm. Casio har blant de billigste undervannshus, til 40m for ca 1500,- og til 3m for 600,- Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 Jeg har Rollei X-8 sports, men kan ennå ikke fortelle så mye om det, siden jeg kjøpte det for 3 uker siden og så langt var det ikke høyt prioritert å ta bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 Jeg kan anbefale Canon kamera med canon undervannshus. Har selv et ixus 950 med undervannshus tilpasset denne modellen. Kameraet kostet ca 2500 for noen år siden og undervannshuset ca 1500. Kameraet tar bra bilder over og under vann. Undervannshuset kan brukes ned til 40m, er solid, gir tilgang til alle funsjoner på kameraet og det har ikke sluppet inn en dråpe vann. Jeg bruker undervannshuset til dykking og på kajakkturer. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 29.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 Takk for linker til tester.....mye interesnat lesing...for mitt vedkommende er det viktig å kunne putte kamera i lomma og svømme til land, sannsynligvis så holder det da med å kunne ta bilder ned til 3 m selv om det er en klar fordel at det tåler 10 m. Jeg er fasinert av zoomen på Panasonic 28 - 135 mm .. en klar fordel. Dette er vel stort sett 1. generasjon av denne type kamera? Det er vel ikke umulig at det dukker opp noen som er bedre allerede til sommeren? Sannsynlgvis lurt å smøre seg med litt tolmodighet....ut fra det jeg har lest av testene som det er linket til, er det nok foreløpig Panasonic sitt som dekker flest av mine ønsker. Jeg har ikke tenkt å bruke kamera til dykking, det blei jeg stort sett ferdig med på froskemannskolen i marinen. Det blir mest i vannskorpa og litt snorkling, da holder det sikkert greit med disse kameraene. Skylling i ferskvann etter bruk er intet problem. Hadde jeg fortsatt drevet med dykking hadde nok saken vært en annen, da hadde jeg nok allerede hatt et undervanshus. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 (redigert) Jeg er fasinert av zoomen på Panasonic 28 - 135 mm .. en klar fordel. Under vann er det størst mulig vidvinkel som gjelder, eventuelt også makromuligheter om du vil fotografere detaljer. Lang tele er helt uinteressant fordi 1. pga brtyningsindeksen i vann får du en "innebygget" telekonverter på alle bildene du tar 2. pga sikten i vann blir bilder av fjerne gjenstander bokstavelig talt "grumsete" 3. i vann er det dårligere lys enn over vann 4. i vann er det enda vanskeligere enn i luft å holde kameraet rolig Redigert 29.Desember.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Seasu Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 (redigert) Har et pentax optio wp som jeg bruker som båtkamera. Dette har kommet i en oppgradert versjon som sikkert også fungerer utmerket. Pentax Redigert 29.Desember.2009 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zonker Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 Har hatt 2 eksemplar av forløperen (Olympus 10 meter). Begge tok inn vann til slutt, men fikk byttet på garanti. Det er moro med et slikt kamera, og deilig å ha et "overvannskamera" som tåler så og si alt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 Jeg har et kamerahus tilpasset fotoapparat som kan brukes under vann. Kameraet jeg er godt fornoeyd med over vann er Canon EOS 450D. Jeg har to linser, bl.a. EF-S 55 - 250 mm (1:4 - 5.6 IS) med innebygd stabilisator. Bildene jeg faar naa er av en helt annen klasse enn tidligere med mitt "dyre" Nikon. Men det er hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.Desember.2009 Del på Facebook Svart 31.Desember.2009 Jeg har lyst til aa fortelle at kamerahuset her om dagen ble "overislet" med saltvan fra Stillehavet. Fantastisk: kamerahuset virker fremdeles, det er Canon EOS 450D. Beste huset jeg har hatt de siste 20 aarene. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 31.Desember.2009 Del på Facebook Svart 31.Desember.2009 Jeg har et Olympus MJU 1030 SW og er veldig fornøyd med det. Får knallskarpe bilder både over og under vann, i tillegg til at undervannsfilm også blir veldig bra. Kameraet er støtsikkert og vanntett til 10 meter. Jeg dykker kun uten utstyr, dvs. fridykker, og har derfor ikke alltid full kontroll på nøyaktig hvor dypt jeg er. Vurderer hvor dypt jeg kan gå ut fra hvor mye CO2 jeg kjenner at jeg har i systemet, og hvor langt unna overflaten er i forhold til dette. Ser altså ikke så mye på dybdemåleren jeg har rundt håndleddet, og har derfor prestert å ta kameraet ned til minst 15 meter ved et par anledninger, uten at det har gått lekk av den grunn. Har oppdaget at jeg er for dypt for kameraet fordi beskyttelsesglasset over LCD-skjermen har buet innover pga. trykket, noe som resulterer i en mørk flekk midt på skjermen. Akkurat som hvis man trykker en finger mot en flatskjerm til PC. Da har jeg tittet på dybdemålere og oppdaget at jeg har vært 5-6 meter dypere enn kameraet skal tåle. Men det har altså gått bra! Et par bilder fra Rødehavet tatt i mars-09: Fra 5-6 meters dyp (Keiserfisk, Pomacanthus imperator): Fra 10-11 meters dyp (Sommerfuglfisk Chaetodon fasciatus og liten stim med Anthias): Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.