Jump to content

Trebåt og fuktighet!!!

jorhei

Recommended Posts

I helga overnattet jeg i Gamla fo første gang og det var herlig. På morgenen når jeg våknet var klær og håndklær ganske fuktige, selv om de lå inne i kabinen. Er det noen mulighet til å unngå fuktighet i en trebåt eller er det bare sånn det er? (er ikke noe stort problem, men luksusproblem)

Kan det forresten ha noe med at det regnet litt på natta, eller vil det være fuktighet i klær og sånt uansett?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Lufting, lufting, lufting........ :smash:  ......ikke steng inn kondens ! Du puster ut fuktig-varm luft som kjøles av mot kaldt skrog = gir kondens........ :nonod:(tror jeg.....)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Treverk suger til seg fuktighet- og avgir fuktighet, alt etter luftfuktighet og temperatur. I et treskrog kan det være mange liter vann!

Når noe av dette fordamper-vil du få det litt klamt. Lufting og atter lufting er stikkord- samt at det også vil hjelpe litt med en fuktoppsamler.  Når båten ligger i bøya kan det være greit med en vifteovn- UTEN VARME- slik at du får god sirkulasjon på lufta i båten. Men for all del- IKKE VARME- det setter fart i muggsopp og det som værre er!

En kar ga et tips i fjor, uten at jeg har vært interessert i å teste dette på min 40 fots sjekte. Han hadde trukket plast (bygningsplast) under dørkene og oppover skottene, da med åpning øverst. Om dette har noe for seg eller ikke er jeg usikker på, men han var svært godt fornøyd. For øvrig sørger jeg for mye lufting i båten, og sliter ikke med fukt innvendig.

det viktigeste er å holde åpen en utluftingsventil så langt fremme i båten,og så langt bak i båten som mulig.Ellers vil luften sirkulere i båten og kondensen vil samle seg fremst i baugen,hvor de fleste jo har lugarene. leste dette i praktisk båtliv for noen år siden,laget selv en utlufting helt forrest og dette gav virkelig resultater i min 30´tre båt. :smash:

det viktigeste er å holde åpen en utluftingsventil så langt fremme i båten,og så langt bak i båten som mulig.Ellers vil luften sirkulere i båten og kondensen vil samle seg fremst i baugen,hvor de fleste jo har lugarene. leste dette i praktisk båtliv for noen år siden,laget selv en utlufting helt forrest og dette gav virkelig resultater i min 30´tre båt. :smash:

Det var ikke noen dum idè nei..... Skal jeg nok absolutt vurdere.

Takker for svar

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

Inge krise nei - men et komfortproblem - og med bedre komfort blir det mer hygge er min erfaring. hyggelig at dere kom dere på overnattingstur. Ser jo ut til at det falt i smak ettersom dere skal på ny tur allerede i helga. :yesnod:

Stemmer det. Var deilig og avslappende, i tillegg til mye morro...... Gleder med veldig til jeg er ferdig på jobb i morgen, da er det rett på sjøen :cool:

Selv om ikke helga ble helt som planlagt ( se her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...num=1091270754), så ble det en overnatting ved båtplassen våres og fikk denne gangen luftet godt på natta, og ingen problem med fuktighet :smiley:

Så takk for hjelpen!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...