Jump to content

liten seiljolle til ungene - tips og råd mottas med takk

Bitteliten

Recommended Posts

Har en tanke om å skaffe enten en liten seiljolle eller et seilbrett til ungene. Lengden må ikke være større enn at vi enkelt får greiene om bord på båten. Vil vel si at maks lengde da er ca 3 meter. Er vi heldige kan vi kanske få lagt jolla/skroget oppå RIB'en vi har på badeplatformen. Også må det være enkelt og raskt å rigge opp og ned. Det kan ikke være slik at vi må på land for å gjøre klart da vi ofte ligger på svai.

Jeg har sett litt på Open Bic. Noen som har erfaring med den? Ungene kan ikke seile så mye i dag - men jeg kan nok ganske raskt lære de det viktigste

Tips og råd mottas med takk

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har ingen erfaring med Open Bic.

Men erfaringsmessig er optimistjollen den båten det er lettest for et barn å lære å seile i. Den er stødig og lett å seile. Lett og rask og rigge opp. En rutinert person som vet hvordan en skal bære klarer å løfte den alene. det er også mulig å få tak i eldre billige båter som er mer en gode nok.

Men alderen på barnene er veldig avgjørende her..

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Ungene er for store for Optimist. Jeg har selv seilt det i noen år og hadde min egen tre Optimist som jeg pusset opp. Hadde mye moro med den :smiley: Etter det gikk jeg over på brett.

Det fine med BICen er at det kan se ut som om jeg også kan lure meg en tur utpå.

Det ideelle hadde kanskje vært å tatt med Ynglingen vår - men jeg ser ikke helt for meg den på slep i 25 knop :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ahh... Ungene er større. Da kan det godt hende Open bic er bedre. Det ser ut som en båt som er mye sjappere og som kan reagere raskt på vinden og dermed lettere kullseile. Men det er jo halve gleden dersom barnene takler det..

Så for meg at du ville putte en 8 åring ombord i denne båten... :lol:

Kansje noen på forumet har erfaringer med Open Bic..?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jeg bedriver periodevis seilopplæring for barn fra 8-14 år.

Optimist er for de minste. Kan seiles av voksne liggende på rygg. Skikkelig balje etter mitt syn.

Walker Bay er en trygg og kjedelig "seiljolle" som også kan roes og kjøres med liten motor. Om ambisjonene ikke er for store (les: lekebåt) er dette et alternativ. Litt for tung og uhåndterlig i denne sammenhengen også kanskje.

Skal det seiles med noe underholdningsfaktor samtidig som redskapen skal være uproblematisk vil jeg anbefale a-jollen. Kjempe båt som går fort og er lett og solid. Litt liten for voksne. Med det går fint det også. Skikkelig underholdning om det blåser litt. :yesnod: Eventuellt så finnes den også i en litt større versjon som 2 kronan :flag_sw:

Produseres og selges her:

http://www.kronaboats.com/

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Laser er 4,23m, så den blir kanskje for stor. Det er plass til to personer ombord. Finnes tre rigger: Liten barnerigg, Radial (dameklasse) og Standard (krever litt kroppsvekt). Det finnes mange gamle Lasere rundt på hytter. Jeg ga kr 6000 for min i sommer. Med nytt seil, ny rorkult og nytt tauverk kom den på under kr 10 000.

Den Bic-jolla ser veldig morsom ut. RS-båtene har noe lignende. Men A-jolla (Enkronan) og Zoom 8 er vanlige i seilforeninger, noe som er en fordel hvis barna ønsker å gå litt videre med seiling. Alle disse båtene koster kr 20 000 +. A-jolle bør man kunne finne brukt.

Det har alltid vært et problem med båt for barn/ungdom som har vokst fra Optimist. Et av problemene er at det har vært lansert mange båter som ikke har tatt av. Så det blir aldri noen store klasser.

Laser er også en enkel jolle som kan brukes til voksen alder. Finnes flere seilalternativer.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Vil anbefalle brett. Lett å pakke ned og mye morro, krever heller ikke så fryktelig mye teknikk før du får det til, og er god trening. Kjøp et brukt starboard start eller fanatic viper brett. Disse flyter godt, har kjøl og er "polstra" litt så de tåler slag og man ikke sklir/slår seg på brettet.

Starboard er kommet opp med en ny slags base til mastefoten som heter iDo, som gjør at seilet ikke faller ned i vannet om du mister det, og du slipper derfor å hale det opp hele tida. Da blir det enda lettere å lære, det er kanskje litt unødvendig, men da blir brettet nesten som en båt, i og med at du slipper å hale opp seilet hele tida.

http://www.star-board.com/2010/products/products_ido.php

Tror seilbrett kan være en kul og "ungdommelig" løsning, håper dere prøver det og at ungene blir hekta, det er en fantastisk sport!

Hva med en vg-jolle?

Den jeg har prøvd hadde ingen rorkultforlenger og ingen ristropper, altså umulig å krysse med om det blåser endel. I tillegg, for tung og for lite og grunt rorblad. Ingen heldig konstruksjon etter min mening. A-jollen virker som et fullt ut faglig forsvarlig alternativ, tror muligens Zoom-8 og O'pen Bic blir for lite allsidig (selv om Bic-en så endel artigere ut).

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...