Jump to content

Erfaringer med Glembring-kaminer?


Kaftein ØL

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med dieselkaminene fra Glembring? Jeg har et komplett vannvarmesystem i båten nå, men er drittlei av vannvarmere som stopper i tide og utide, og ønsker derfor å benytte en gammel og god mekanisk løsning istedet.

 

Siden jeg har et komplett varmesystem i dag er det viktig at vannet blir varmet mest mulig opp, helst rundt 85 grader. Utifra det jeg har klart å lese meg til så er det ikke alle kaminene som har såpass stor sløye at mer en omtrent halvparten av varmen går ut i vannet, mens resten blir strålevarme, men jeg forstår det slik at glembring sine gir inntil 80% varme i vannsystemet istedet, noe som er ideelt i min situasjon.

 

Jeg har forsøkt å søke litt info og ikke minst bilder av kaminer av forskjellige varianter, og må bare si at jeg synes nettsidene og infoen som både dickinson, refleks og glembring er utrolig dårlige.

 

Jeg vil gjerne høre andre sine erfaringer med denne type kaminer

-er det et stort problem med nedslag fra pipe? Kan dette evt. ordnes på noen måte?

-blir det mye lukt i båten?

-andre ovner jeg bør vurdere når jeg ønsker mest mulig varme i vannsløyfe, vindu og ikke minst en pålitelig brenner?

Link to post

Hei.

 

I Casa har jeg et tilsvarende system som du ønsker.

Jeg kjøpte en 5Kw isolert Glembring. og også med isolerte pipe rør. (sortlakkert)

jeg har ca 1,8m pipe totalt inkludert den slanke pipehatten (har ikke hatt behov for den H-typen)

Jeg har noen små radiatorer og 2 varmeapparater til å fordele varmen samt at jeg lar sløyfa starte i varmtvannstanken først. da har jeg alltid skikkelig med varmtvann.

(og hvis en ligger til landstrøm og kun trenger litt lunk i systemet, kan en bruke 220V kolba i varmtvannstanken til å varme opp vannsløyfa isteden..)

 

 

Det er vel ca 8 runder med 15mm kopperspiral i brennkammeret for vannvarmen.

På utgående side av vannsløyfa står det en termostat som man kan regulere maxtemp på vannet.

Dette er viktig siden vannet ikke må koke ut i sløyfa. Denne termostaten bare presser med en liten "pinne" på regulatoren nok til å holde tempen nede.

Jeg laget et mulig scenario hvor sirkulasjonspumpen stoppet mens jeg hadde full effekt på ovnen.

Tok sikringen til pumpen, etter litt begynte termostaten og dempe regulatoren, så begynte det å smelle ( koke ) litt i rørene. (Det tar jo litt tid å brenne opp den dieselen som er i brenneren)så brant den ut helt ned til pilotflamme. Så startet jeg pumpen på nytt og termostaten åpnet opp til fult igjen.:-) kjempedeilig å kunne stole på at det ikke går i stykker hvis det går noe galt med det elektriske.

 

Min erfaring:

Veldig driftsikkert og trygt!!

Jeg bodde i båten forrige vinter og startet fyren på høsten, og slukket på våren... aldri nedslag eller blåst ut selv i høststormene..selv om båten kaster på seg i fortøyningene . Den står å brenner også denne vinteren.

 

Jeg opplever mitt 5Kw system som i grenseland til min båt (43 fot med mye vinduer) ville nok valgt en større hvis jeg skulle velge på nytt.

Det er nok kun disse isolerte som har så mye som 80%( tviler litt) ut i slyøfa og jeg mistenker at det blir mye varme med ut pipa.. ( derfor modifiserer jeg det ene piperøret til få ut en del varme derfra)

Ovnen brenner med usynlig og nesten luktfri røyk, men man kan se etter en vinter at det må vaskes litt rundt pipa, det blir litt sot prikker.

avhengig av dieselkvalitet vil det det kokse i brennerkammeret, nå har jeg fyringsolje på tankene og det gjør at jeg må rense oftere ( ca hver 3 uke eller noe?) da slukker jeg fyren, venter til den ar kald og skraper løst det fastbrente i bunnen og støvsuger dette opp.. så er det å fye opp igjen. ( brukte også noen slike puter som skal rense litt når da blir lagt i brenneren, vet ikke hvor mye dette virker.. )

 

Sum: kjempefornøyd, men tviler litt på at jeg får ut 5KW med varme ut av den 5Kw ovnen...

Så velg en litt større en du tror du trenger...

 

Red:

Blir ikke fukt og du får ikke kombinasjonen; isolert/vannsløyfe og vindu dessverre.

Redigert av MY Casa (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Har hatt en 4kW Glembring i noen år men uten varmesløyfe. Rikelig varme til min så som så isolerte 44 fot seilbåt. Har hatt noe problemer med nedslag men jeg har en langt fra ideell plassering av pipehatten. Problemet er sterk vind i ugunstig retning men problemet er ikke større enn at jeg ikke har gjort noe med det men vurderer om jeg skal flytte pipehatten noe (liten jobb). Har brent opp noen hundre liter diesel men har enda ikke rengjort brenneren. Ser nok at det er på tide da der ligger noe koks i bunnen. Brenner med gul flamme og ingen synlig røyk

BO443-Varme6.jpg

Soter litt under oppfyring men brenner seg ren igjen om den får stå på mer enn halv effekt en stund.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hvis det er vindu og vannsløyfer vil det vel si at det ikke kan være mange rundene med rør??

 

i Glemringen dekker rørerne ganske mye av arealet i ovnen for å få mest mulig varme ut i vannet.

Så et vindu i denne konstruksjonen måtte i så fall stått veldig lavt nede i brennkammeret.

Dessverre, for det hadde vært veldig fint å se flammene samtidig.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Vindu er opsjon. Glembring kan leveres i en haug varianter, bl.a. fullisolert med varmesløyfe. Kan da monteres i lukket rom/kott med 100% av varmen i vannsløyfen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Kan da monteres i lukket rom/kott med 100% av varmen i vannsløyfen.

Kabola er med mer avansert overvåking av brensel og soter seg mindre. Den er betre egnet til helårsbruk og kan kjøres på sommertid kontunerlig til oppvarming av forbruksvann.

Hvis man ønsker seg flamme i vindu kan man fire opp i en Dickinson gassovn eller spille en DVD :wink:

Link to post
Vindu er opsjon. Glembring kan leveres i en haug varianter, bl.a. fullisolert med varmesløyfe. Kan da monteres i lukket rom/kott med 100% av varmen i vannsløyfen.

Vel, jeg bestilte iallefall ovnen med både vindu og vannrør. Men fikk beskjed fra produsent om at det ikke lot seg gjøre, nettopp fordi at rørene dekker glasset og dermed var det ikke så mye spennende og se på...

Min ovn er fullisolert og jeg kan ta på utsiden på full styrke. Men det er en "kokeplate" på toppen så det kommer en del varme opp der.

Men det kan jo være modeller som har gått meg hus forbi.. Trodde jeg hadde snoket frem det meste de lagde.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Den fullisolerte var ikke aktuell for meg men det ble enten sagt eller jeg leste det på www.glembring.se at fullisolert kunne "gjemmes vekk" i lukket rom.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

takk for hjelpen! Skal forhøre meg litt mer leverandørene og se hva som finnes. Dersom det ikke er muligheter for vindu og vannsløyfe må jeg revurdere saken en gang til eller se etter alternativer. Synes dessverre at det hjalp lite å skifte varmer. På den nye røyk både styringsenhet og glødeplugg etter kun 100 timers drift. Nå har den brent ca. 50 liter siden forrige reparasjon, og nå må jeg ut i kulda og ta den ut igjen. Nå er det KALDT på østlandet, og jeg må frostsikre båten når jeg reiser bort rundt nyttår hvis jeg ikke kan stole på at varmeapparatet trår til dersom strømmen går eller det blir veldig kaldt. Det synes jeg er altfor dårlig og vanvittig irriterende. Kabolaen ser fin ut den og er mest sannsynlig et godt alternativ, men også den bruker strøm, og såvidt jeg har forstått er den også elektronisk styrt. Noe jeg ikke ønsker da jeg har fått nok driftstanser pga elektronikktrøbbel. Dessuten blir strømforbruket forholdsvis høyt når inverteren må gå for at fyren skal fungere da kabola kjører på 220v.

Link to post

det finnes jo så mange muligheter, hvis du er i nærheten av Sandefjord og vil se på det som står ombord hos meg, er det bare å si fra.

PS: hvis man har en radiator montert på samme nivå som ovnen og fall fra dieseltanken og ned til regulatoren, kan slike pottebrennere gå kontinuerlig uten strøm :yesnod:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
det finnes jo så mange muligheter, hvis du er i nærheten av Sandefjord og vil se på det som står ombord hos meg, er det bare å si fra.

PS: hvis man har en radiator montert på samme nivå som ovnen og fall fra dieseltanken og ned til regulatoren, kan slike pottebrennere gå kontinuerlig uten strøm :yesnod:

 

Det hadde vært helt supert! Jeg begynner å jobbe i Larvik fra nyttår, så da kunne jeg absolutt tenke meg å ta en titt på brenneren din og se hvordan det fungerer. Takk skal du ha! Nå må jeg ut i kulda og demontere varmer. Dette kan jeg gjøre med bind for øya da jeg har gjort det så mange ganger :puke: . ER jeg heldig får jeg de til å reparere den ila kort tid (verkstedet kjenner meg fordi det aldri er lang tid mellom hvert besøk, så de pleier å være kjappa å reparere den siden jeg bor i båten :headbang: ) hvis ikke må jeg frostsikre båten for første gang i historien :puke::puke::puke: .

 

Hvis jeg har nok flaks har sikkert verkstedet stengt i romjula også. Det hadde virkelig gjort seg :newyearcheers:

Link to post
Noe jeg ikke ønsker da jeg har fått nok driftstanser pga elektronikktrøbbel. Dessuten blir strømforbruket forholdsvis høyt når inverteren må gå for at fyren skal fungere da kabola kjører på 220v.

Kabola har helt anderless elektronikk en hobby-dieselvarmere har. Den elektronikken styrer hvilken varme vannet skal ha ut av varmeren, du programmerer den på digital display. Den samme elektronikk har vært brukt til oppvarming av hus i flere tiår og har ikke hatt dem problemene som skremmer deg. Jeg veit ikke hvad den bruker i watt men 230v øker ikke strømforbruk på en dieselvarmer.

Link to post
Du som bor i båten hele året og ønsker minimal med dieselforbruk bør vurdere varmer som ikke tar oppvarmet luft inne fra båten til brensel og kaster den ut!

 

Disse ovnene fra Glembring har stuss for å ta forbrennings luften fra utsiden. Dette for at disse også blir brukt til hus og hytter. ( som det stedvis kan være krav til å ikke bruke inneluft til forbrenning...) Så det skulle være vel ivaretatt..

 

i mitt hode da jeg skulle bygge et varmeanlegg i en båt jeg skulle bo i, måtte det jo kunne gå hele døgnet i flere mnd (også lenge uten tilsyn). dermed falt eber osv ut. Dernest ville jeg at det iallefall ikke var avhengig av at jeg hadde nok strøm og en inverter som virket for å gi varme.. da falt dessverre kabolavarmeren ut. ( synd for det er den jeg tolket den mest effektive og beste av de alle) Er elektronikken i kabolavarmeren avhengig av ren sinus foresten??

til slutt kom prisen og avgjorde.

Glembring er billig, selv i isolert, syrefast, med sløyfer og termostater osv osv...

 

men igjen, kun mine personlige tanker..

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Heisann

 

Har 8 kw Glembring med vannsløyfe i 40 fot båt. Er i største laget. Har aldri hatt mer enn minimum effekt ut av ovnen. Har radiatorer i ytterkant av båten rundt helebåten. Opplevere at den gir ganske mye varme fra selve varmeren, men har åpen løsning rundt ovnen så det fungerer OK. Den er også ypperlig til å tørke klær rundt, når vi reiser på påsketur inn i Ryfylket. Fyrer den normalt med Parafin, da jeg opplever at den er "renere" da. Har hatt litt nedslag, men opplever nesten ikke problemet når jeg har på lang pipe. Mao er dette avhengig av båt form og plassering.

 

Fenris

Redigert av FENRIS (see edit history)
fenris111.jpg
Link to post
  • 2 uker senere...
Har hatt noe problemer med nedslag men jeg har en langt fra ideell plassering av pipehatten. Problemet er sterk vind i ugunstig retning men problemet er ikke større enn at jeg ikke har gjort noe med det men vurderer om jeg skal flytte pipehatten noe (liten jobb). 

Kan du være mer konkret på hva som er feil med plasseringen, og hva som er bra der du vurderer å flytte den?

 

Hva er begrensingene med slagside/slingring?

Link to post
kamin1.jpg Glembring med slöjfe og fönster. Själv har jag en refleks på 5 kW med slöjfe på 22 mm og 5 varv. Detta räcker mer än väl att värma min 40 fots stålbåt. Jag har aldrig träffat någon som inte har problem med nedslag i dylika kaminer vid segling, då blir det för mycket störda vindar. Det gäller att ha exosen sittande så högt och fritt som möjligt.
Link to post

Har ikke erfaring med vannvarme fra slike varmere, men har erfaring med Glembring(1), Refleks(2), Sigmar(1) og nå Dickinson Newport. Sistnevnte har fungert best med tanke på forbrenning og regulering, uten at det trenger bety at den er bedre en de andre. Dickinson har også en vifte på forbrenningsluft, som kan brukes bla under ugunstige trekkforhold. Dickinson har også en liten varmeveksler til røykrøret, som hos meg gir varme til akterkabin via slange og vifte.

Link to post

Fint med slikt vindu i kaminen...

jeg tok en tlf til Glemring og spurte om dette med isolasjon, vindu og rørslynge..

De har nok sagt feil til meg når jeg bestilte min :sad:

De har den muligheten. Jeg kan få få kjøpt deler til det og montere det selv. men det er ikke så lett da hele kaminene må i deler inkludert sløyfa før jeg kan kutte ut hull i både inner og ytterkappen.

 

Så hvis jeg jeg for for mye tid en sommer...

Skulle likt å hatt vindu :yesnod:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...