Jump to content

Erfaringer om Fjord Diplomat


ringvassøy

Recommended Posts

Jeg er en stolt eier av en Fjord Diplomat 30. Båten ble kjøpt på sensommeren 09. Jeg liker båten bedre og bedre og synes det er på sin plass og ha en tråd om denne båten der vi kan dele erfaringer på godt og ondt. Begynner med min egen båt: årsmodell 1973, lukket styrhus, motor: 180 hk ford m/stern power agregat, Kjøpt 09 og satt på land i oktober for utbedringer. Driver nå og isolerer i cabinen for å unngå kondens osv. Skal også utbedre styrhuset med nye sider og etterhvert ny bakvegg. Skal også etterhvert skifte motor. Har en volvo tamd 70c på 270 hk som jeg skal montere, men må ha et sterkere hekkakgregat først.

Bilder kommer :sailing:

 

Er det flere her med slik båt så skriv litt om din båt:)

Link to post
Share on other sites

Joda det stemmer at volvo sin 70 motor var levert som hekkagregat. Har selv aldrig sett det originalet 750 drevet i handel på bruktmarkedet..

Motoren har ca 950 nm og etter det kdtrading sier så er stern power sitt 113 drev som jeg har ikke sterkt nok til momentet. Vurderer og utfordre skjebnen og prøve likevel i påvente av nytt drev. Konrad sitt drev tåler 1000 nm, men det koster 120 tusen... Har tenkt på overflatedrev da jeg har flere gode erfaringer med dette, tenker da på ecodrive drevet som praktisk talt bare er en strak aksel..

Min båt var levert originalt med 2x200 hk bensinmotor og gjorde da over 30 knop..

Vekten på 70 motoren bekymrer meg ikke.. Har sett tilsvarende båt med samme motor. Har tenkt på å lage en forlengelse av bunnen av båten i kombinasjon med badeplattform. Vi har laget tilsvarende på en 26 fjord consul og den fløt 10 cm lettere i vannet etterpå og gikk rett opp i plan uten bruk av trimplan..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

030.jpg

 

031.jpg

 

På toalettet har jeg fjernet den gamle tapeten fra 70 tallet. Under den så fant jeg fin teak. Varmet med varmepistol og skrapet av. Har pusset over med sandpapir så nå er det klart til å behandles med teakolje. Taket skal også isoleres her.

 

I hovedsalongen har jeg skiftet ut skaien som var mellom vinduene fremme. Den gamle var revnet så jeg rev den av.

Taket er isolert og takplatene med trekk på er montert igjen.

 

Nå gjenstår behandling av listverk og skapfronter. har slipt ned alt dette så iløpet av uken så blir det vel montering av dette også.

 

Begynner å få skikkelig spreng og lengsel etter sommer og båt liv:)

Link to post
Share on other sites

030.jpg

 

031.jpg

 

På toalettet har jeg fjernet den gamle tapeten fra 70 tallet. Under den så fant jeg fin teak. Varmet med varmepistol og skrapet av. Har pusset over med sandpapir så nå er det klart til å behandles med teakolje. Taket skal også isoleres her.

 

I hovedsalongen har jeg skiftet ut skaien som var mellom vinduene fremme. Den gamle var revnet så jeg rev den av.

Taket er isolert og takplatene med trekk på er montert igjen.

 

Nå gjenstår behandling av listverk og skapfronter. har slipt ned alt dette så iløpet av uken så blir det vel montering av dette også.

 

Begynner å få skikkelig spreng og lengsel etter sommer og båt liv:)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

dsc00051.jpg

dsc00052.jpg

 

Her begynner toalettrommet å ta form. taket er på plass, veggene er oljet og vindusrammer er på plass samt nytrekt i bakkant av vinduet.

 

Fremme i salongen er jeg begynt å montere opp teakdetaljene igjen. Skuffefronter og skapfronter er behandlet og listverk er behandlet, men ikke montert enda.

 

Har gått litt tregt siste månedene pga at snøen kom plutselig og jeg har ikke orket å måke snø. Men nå starter jeg på igjen med friskt mot.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er arbeidet i styrhuset i gang igjen. Glemte å ta bilder når alt var revet men tok et par når de nye platene var oppstillt.

Styrhuset er nå klart til isolering og trekking.

Regner med og begynne nå i langhelgen med trekking og montering av benker og stoler.

Da er det stort sett bare utvendig finnish igjen..

Får ikke til å sette inn bilde her lenger.. så det kommer etterhvert.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Skal legge inn flere bilder. Har montert innredningen og ny styrestol.

Båten er bunnet og styrhuset samt taket over kabin er lakket. Skal skifte belg på agregatet så er det klart til sjøsetting så snart værgudene her nord lar oss få være ute.. Har hatt 2 uker med drittvær nå..

Har vært vanvittig masse arbeid og vårens arbeid ble mer intens enn hva jeg hadde regnet med. Hadde trodd at jeg skulle være klar til 1. juni, men der tok jeg kraftig feil :(

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tja har vært stillt her fra min side nå.. Årsaken til det er rett og slett at motoren havarerte allerede første båt turen :( så nå har jeg vært i tenkeboksen en stund og jeg ender vel opp med mercruiser 270 hk med bravo 3 drev.

Så var det bare å få tiden til å strekke til slik at man får montert motoren.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Blir ikke noe av den mercruisern. Sjekket litt rundt og fant ut at dette med at den fikk luft i kjølesystemet mest sannsynlig er en begynnende større feil.

Har bestilt deler til forden og for 5000 kroner får jeg reparert den.

Det var en bit av den fremste innsugsventilen som var ramlet ned på stemplet og hakket det opp. Berget toppen så det går greit å reparere motoren.

Årsaken til at ventilen mistet en del er sannsynligvis at det datt av en "blindplugg" på innsuget der det mest sannsynlig har stått en giver. Da mistet jeg turbotrykket og ventilen brant seg på fremste sylinder der giveren en gang i tiden har stått.

Blir spennende å starte opp igjen. Tar en liten opprydding i maskinrommet med det samme. Vasker og maler litt og lakkerer motoren.

 

 

Det sies at disse fordene er uslitelige.. ja den er ikke slitt. dette havariet var bare uflaks :(

Det finnes ikke slitekant i sylinderene og sylinderveggene ser kjempefine ut samt lager osv.

Timeteller står på ca 700 timer og jeg begynner å lure på om dette faktisk stemmer når jeg ser inni motoren.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

Jeg er også en lykkelig eier av Fjord Diplomat. 1972 modell kjøpt på impuls i 2004. Jeg ble så imponert over sjøegenskapene at jeg bestemte meg for fullrenovering.

Jeg har tatt ut to slitne VP AQ170(B30) og satt inn én 2005 MerCruiser 4.2 ES 300 (287 ahk) m/ bravo 2 drev. Kombinasjonen fungerer veldig bra. Økonomisk i drift. Jeg har ikke funnet rett propell enda, men har hatt den i 30 kt med 19x21" propell. - Dog med for høyt turtall, som indikerer at det er mer å hente. Jeg har ingen bilder for hånden, men legger ved tekniske spesifikasjonerfjord_diplomat_spec.jpg

 

Lykke til videre i prosjektet ditt. Jeg gleder meg til å se oppdateringer!

Redigert av diplomat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt å se at det er flere enn bare meg som liker disse båtene.

Har ikke vært inne her på lenge og har heller ikke gjort så mye i båten det siste halve året. Driver å bygger hus så båten har vært nedprioritert i år.

Til våren blir det kansje motorbytte igjen. Har fått tak i en iveco 220 hk som passer på agregatet jeg har. Kommer tilbake senere med flere bilder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...