Jump to content

"Men er det ikkje kaldt om bord?!"


S/Y Emma

Recommended Posts

Eg fekk meg ein god latter i dag då eg las TV2.no. Dei har intervjua nokre av båtbuarane på Aker Brygge, og spørsmålet kom heilt sjølvsagt der også: Er det ikkje kaldt om bord?

 

TV2.no: Bor i båt i 20 minus

 

Om eg hadde fått ei krone for kvar gong eg vert spurt om det ikkje er kaldt om bord, ville eg hatt råd til ny båt snart :giggle:

Er det slik at ingen trur det finst straum og varme om bord i båtar?

Link to post
Share on other sites

Hehehe... forstår den der selv om jeg ikke er båtboer. kanskje det har med å gjøre at en ikke ser på en båt som fullgod isolert på linje med ett hus, og at en da vel må ha uhorvelig stor varmeovn for å varme opp. På en annen side er det jo som regel langt mindre volum i en båt som skal varmes opp kontra bolig, så dette med hvor mye energi som kreves for å ha ett behagelig inneklima, tilfaller vel kanskje nøkternt båten alikevel.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uisolert 35 fots Jeanneau seilbåt: 20 minus ute - 20 pluss inne. Men det krevde webasto på 3500 watt på full guffe (ca 10 liter diesel i døgnet) og 2500 watt med elektriske ovner.

 

Nåja, 6kW på 35 fot er vel knapt nok nøkternt, med tanke på kW/m2,

sett på en annen side, en bolig er en bolig ?

 

:-)

Link to post
Share on other sites

No er det -3 grader ute og +21 inne. Har på ein 1500w elektrisk ovn. Vert det kaldare ute, må eg bruke ei 1800w vifte for å halde same temperaturen. Eksosrøret til dieselbrennaren er i ustand, men han ville gitt max 4000w, nok til å halde tropetemperatur inne. Varmar salong og forpigg no.

Link to post
Share on other sites

Hei Steinsvik. Er det nokon grunn til at du ikkje har på meir varme? Hamna i Ørsta har vel eit velfungerande elektrisk anlegg?

 

Jau, bryggjeanlegget toler det meste. Men landstraumsentralen har ein tendens til å kople ut når ein bikkar 2500w på ei kontakt. No skal eg prøve å kople ein ekstra ovn på andre kontakta.

Til no har alt som krev 230V i båten vore kopla på eine kontakta, medan varmtvasstanken har hatt den andre.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nåja, 6kW på 35 fot er vel knapt nok nøkternt,:-)

 

Vi har 4.5 kw på vår gamle 36 foter som i dag er nesten like lang som en ny 40 foter. (Føtter er ikke lenger hva det var.) Det er sjelden Eberen går for fullt når vi ligger mot kai. Det er når vi går vi trenger ekstra varme. Spesiellt når det blåser godt i mot og minusgradene har krøpet langt ned. Da sper vi på med tilleggsvarme, eller lukker døren ned til forlugaren for å holde våre 22 grader ombord. Det er vår erfaring.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører forstatt minn 2kw eber på ca 30% og lille Dickinson gasskaminen på minst mulig effekt. De er 20grader i hele båten, vurderer hvad blir når jeg starter nye sentralvarmeanlegget med sin 14kw :confused:

 

Hva slags sentralvarmesystem legger du opp til?

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i båten og har hatt et par driftsstans i varmeanlegget nå i vinter. Denne sesongen har det også vært problemer med strømanleggget på brygga slik at det sjeldent er noe mer enn 190-200 volt i kontaktene, selv om det er 16 amp. kurser. Dette gjør at jeg ikke kan bruke mer enn 1500 w til oppvarming, og det er for lite når det er så kaldt ute som det har vært i det siste. Hadde en dag hvor vannet faktisk hadde frosset på ett av badene selv om jeg hadde hatt på 1500w og alle dører i båten sto åpne. Nå er heldigvis varmen i gang igjen, men jeg må nok snart fylle litt diesel igjen hvis det skal fortsette å være så kaldt...

 

Uansett, så er det ikke noe stort problem å holde varmen så lenge man har varme som virker. Båten min er ganske stor og er derfor avhengig av litt mer enn kun el. oppvarming for å holde varmen på de kaldeste dagene. I min gamle 33 foter var det alltid nok med en panelovn og en vifteovn ved behov.

 

Servicemannen har revet ut absolutt alt av innredninger og vinterisolert med masse isoporplater, byggskum o.li. Båten har også blitt bygget om med helt annerledes innredning enn det som var tidligere. Et kjempestort prosjekt, men det blir ihvertfall godt og varmt.

Link to post
Share on other sites

img_0411.jpg

img_0410.jpg

 

Har idag testet den nye Webastoen på 5,5kw. Den fikk stå på hele natten igjennom til idag, og da jeg var nede i båten kl. 12, viste temp. 21gr. Da den ble startet igår kveld lå tempen på -5. Fugtigheten hadde også gått betraktelig ned. Det var like varmt i hele båten, og minimalt med kondens på vinduene. Ikke dårlig i en 36´ båt med 3 kabiner, synes jeg. Og hvis det skulle bli enda mer behov for varme, fyrer jeg opp min Dickinson Antarctic på 8kw.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Vi har flytta ut av leiligheten og ned i seilbåten. Enklere å holde varmen i seilbåten, enn i den trekkfulle leiligheten vi har.

Her i seilbåten passer eberen (D5) seg selv og holder 20 grader døgnet rundt.

Båten er en Gibsea 522. Den er uten spess isolasjon, men det virker bra likevell.

Tredje vinteren vi flytter ut av leiligheten og inn i båten og vi stortrives med det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi har flytta ut av leiligheten og ned i seilbåten.

 

Har dere kun ett varmeutløp i seilbåten, eller rør til alle lugarene? Vi har en GibSea 472, og vurderer samme varmekilde som dere, men er i stuss på om vi skal ha rør til alle lugarene. Forpiggen pleier å holde lavere temp enn i resten av båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...