Jump to content

GPS fra Clas Ohlson


enrico

Recommended Posts

  • 5 måneder senere...

http://www.clasohlson.no/images/products/N.../327384_Xw4.jpg

 

Kjøpte denn i sommer, kobles til usb port.

Når den først var oppe å gikk har denne fungert helt topp.

Rask oppstart.

Husk at når den er ferdig installert bør du bruke samme usb port på pc'en hver gang den kobles til.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Guest ajolla

Vurderer det derfor sterkt selv, må bare finne meg en billig laptop m/USB  først

 

Husk de billigste(Gamle) er det for dårlig skjerm i dagslys.Prøvde,men måtte bytte PC.Med god skjerm kan det ikke bli bedre enn den løsningen du har tenkt på etter min mening.Da får du jo internett,Tv,CD,DVD,spill og radio på kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Dykkerklubben kjøpte nye en slik.

Enkel å sette opp, men kommer av og til i konflikt med musa.

 

Vær oppmerksom på at den rimeligste typen ikke har Egnos.

Fant dog ingen innstillinger for dette på vår mod. 38-2001.

Merkelig, flere har skrevet at man ikke må slå på Egnos før systemet er i full drift.... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Dykkerklubben kjøpte nye en slik.

Enkel å sette opp, men kommer av og til i konflikt med musa.

 

Vær oppmerksom på at den rimeligste typen ikke har Egnos.

Fant dog ingen innstillinger for dette på vår mod. 38-2001.

Merkelig, flere har skrevet at man ikke må slå på Egnos før systemet er i full drift.... :headbang:

Hei Ingar

Husker dette tema har vært opp tidligere, men du mener at vi ikke burde "slå på" EGNOS/WAAS. Hvorfor? Mener du at de rutene vi lager på BlueChart blir mere unøyaktig med EGNOS/WAAS innkoblet?

 

Jeg kjører mye i urent farvann og kjører konsekvent etter opplagte ruter - oppdaget at EGNOS/WAAS var slått på (søker WAAS). :sleep:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar

Husker dette tema har vært opp tidligere, men du mener at vi ikke burde "slå på" EGNOS/WAAS. Hvorfor? Mener du at de rutene vi lager på BlueChart blir mere unøyaktig med EGNOS/WAAS innkoblet?

 

Jeg kjører mye i urent farvann og kjører konsekvent etter opplagte ruter - oppdaget at EGNOS/WAAS var slått på (søker WAAS). :headbang:

På din Garmin kan du velge frem visning av aviket på GPSen. Dette vil fortelle deg om du har for dårlig signal. Slå av og på Egnos/Waas og sjekk avviket. Som Kristian har skrevet tidligere i dag på BC gruppen, kan man også velge en alarm på avviket. han hadde satt denne til 15 meter mener jeg å huske.

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Mener du at de rutene vi lager på BlueChart blir mere unøyaktig med EGNOS/WAAS innkoblet?

Rutene dine er vel greie nok enten de lages i Garmin, C-map eller Navionics kartsystem, men posisjonen fra en GPS med EGNOS innkoblet før signalene er annet enn testsignaler kan forverre posisjonen din kraftig. EGNOS skulle egentlig være fullt operativ 3. kvartal 2004, men nå ser det ut til at det ikke blir før i 4 kvartal.

 

Slå EGNOS av inntil systemet er operativt!

 

Og her er siste tidsplan:

 

 Bilde

       (klikk på bildet for større versjon)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mener du at de rutene vi lager på BlueChart blir mere unøyaktig med EGNOS/WAAS innkoblet?

Nei, dette har jeg overhodet ikke peiling på..., har kun sett andre hevde det på forumet.  :headbang:

Ja, nå ser jeg at Lars H. bekrefter dette.

 

Da synes det merkelig at det ikke finnes noen innstilling for Egnos Av/på på den Ohlsson selger.

Kanksje det kommer ny driver når Egnos er i drift.

Link to post
Share on other sites

Rutene dine er vel greie nok enten de lages i Garmin, C-map eller Navionics kartsystem, men posisjonen fra en GPS med EGNOS innkoblet før signalene er annet enn testsignaler kan forverre posisjonen din kraftig. EGNOS skulle egentlig være fullt operativ 3. kvartal 2004, men nå ser det ut til at det ikke blir før i 4 kvartal.

 

Slå EGNOS av inntil systemet er operativt!

 

Lars H.

Jeg prøver å sette avviket til maks 15 meter, samt frakobler EGNOS/WAAS.

 

Takker. :headbang:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Husker dette tema har vært opp tidligere, men du mener at vi ikke burde "slå på" EGNOS/WAAS. Hvorfor? Mener du at de rutene vi lager på BlueChart blir mere unøyaktig med EGNOS/WAAS innkoblet?

GPS.no har de skrevet en del om dette . Her er det også en som har testet dette. Ser ut som jeg bør slå av dette på min plotter også foreløpig.

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Sitat fra GPS.NO :

 

"Jeg har hatt en mistanke om at GPSen er med nøyaktig når EGNOS er slått av.

For å verifisere dett målte i går nøyaktigheten med og uten EGNOS på et fastpunkt. Jeg valgte en måleperiode på 6 min med og 6 min uten EGNOS og logget dette hvert sek. Uten EGNOS var største posisjonsfeil 4 m og med EGNOS var den 8m. Konklusjonen er at EGNOS fortsatt er i test, og ikke bør brukes før det offisielt er i drift. "

 

Da gjentas spørsmålet som andre har stilt: Hvorfor bør man slå av EGNOS funksjonen?

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

:smash:

Er det noen som har erfaringer med GPS-mottakere fra Clas Ohlson?  Jeg tenker på de som kun er mottakere, som kan kobles til pc via USB porten.

Jeg har brukt en slik en men den kommer ikke fra nevnte butikk. Fungerer helt greit men går på serieporten på maskinen. Det er overganger å få kjøpt til de forskjellige typene.

Eneste ulempen er at uten PC`n er den ikke verdt noen ting i sammenlikning med en vanlig GPS. Ikke et eneste tall å se noen plass.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg "kjørte" nybåten til dykkerklubben i Søgne fra Harstad og ned. Har hatt en tur til Espevær etterpå, og drar til Bømlo igjen i helga.

Brukte PC og vanntett gps fra Clas Olson i tillegg til plotter.

Bare gode erfaringer med gps-en fra CO. Plukker ut plotteren og skrur fast PC før jeg drar på søndag ettermiddag da oppdatering av karter og kvalitet på visningen er vesentlig bedre på PC-kartet.

Hvis ikke en får fram tall ol på skjermen er det programvaren eller oppsettet av visningen på skjermen som er dårlig.

Vi kan hente fram alt vi ønsker på skjermen hvis vi ber programmet om det.

 

På turen fra Harstad brukte vi bærbar pc og 150 W inverter fra CO. Fungerte fint,

 

PS.

På turen fra Harstad hang etpar fendere ute i hekken for å få det mer ryddig ombord..

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg "kjørte" nybåten til dykkerklubben i Søgne fra Harstad og ned. .....

På turen fra Harstad hang etpar fendere ute i hekken for å få det mer ryddig ombord.....

Mons

Hei Mons,

 

Dette blir ganske grundig OT, men jeg kunne bare ikke dy meg siden du inviterte med å sette "kjørte" i anførselstegn  :smash:

 

Tingen er at jeg aldri har sett en Mørejet med "hekk", alle de som jeg har sett har hatt vanlig "speil"  :lol:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Strengt tatt heter det " alle DEM som jeg har sett...".

Hei igjen Nadheim,

 

nå kommer vi visst enda mer OT  :smash:

 

Jeg innrømmer gjerne at du et ganske lite øyeblikk gjorde meg usikker med din bastante korreksjon, men etter å ha sjekket med ekspertisen kan jeg dessverre ikke gi deg rett denne gangen.

 

Det heter nemlig "alle de som jeg har sett, har vanlig speil", for i den setningen er "alle de" subjekt til "har speil".

 

mvh

Poseidon

"Hobbyfilolog"

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Forsøkt firmaet InOut i Oslo som selger brukte pc'er??

 

mvh jan

 

Vurderer det derfor sterkt selv, må bare finne meg en billig laptop m/USB  først

 

Husk de billigste(Gamle) er det for dårlig skjerm i dagslys.Prøvde,men måtte bytte PC.Med god skjerm kan det ikke bli bedre enn den løsningen du har tenkt på etter min mening.Da får du jo internett,Tv,CD,DVD,spill og radio på kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...