topa Startet 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 30.Desember.2009 Jeg lager en ny tråd for å avklare et problemet som er tatt opp i flere andre tråder. Jeg har kjøpt et batt.meter NASA BM-1 som mange andre her på BP. Dette har en shunt på 100Ampere. Det som mange har vært redd for er at shunten ikke tåler strømmen ved start av motor. Selv om shunten bare skal få strømmen fra forbruksbatteriene så blir det et problem med skillereleer eller manuelle brytere som kopler sammen begge bankene . I mitt tilfelle har jeg et skillerele som kopler sammen forbruk og startbatteri når jeg lader med landstrøm . Dersom motor startes når begge bankene er koplet sammen så vil noe strøm gå over shunten. Spørmålet er hvor mange ampere går over shunten. Nå vil nok et startbatteri levere mer strøm enn et forbruksbatteri, men jeg antar i denne vurderinga at strømmen fordeler seg likt. Det som skaper problemet er at minuskabel fra motor må en forgrening til startbatteri og forbruksbatteri. Mellom dette forgreningspunktet og forbruksbanken skal shunten koples i serie. Så må jeg lage noen forutsetninger. 1. Vi antar at minuskabler fra motor til start og forbruksbatterier er like tykke og 70 kv. mm. 2. Vi antar at lengden på kabel fra forgreningspunktet til start og forbruk er på 1 meter hver. Spenningsfall i en kopperleder er 0,02v pr meter pr ampere pr kv.mm. En 70 kv.mm kabel får da 0,02 v spenningsfall ved 70 A. Motstand i 1 meter 70 kvmm kabel blir da R=0,02v/70A=0,0003 ohm. Shunten i BM-1 har et spenningsfall på 50mV ved 100A. Motstand i shunten blir da R=50mV/100A=0,0005 ohm. Motstand i kabel til forbruksbanken blir da (Shunt + 1 m kabel) R=0,0005 + 0,0003=0,0008 ohm. Dersom den totale strømmen er 100 A blir fordelinga : 1. Strøm over shunten 100A*(0,0003/(0,0008+0,0003)=27 A 2. Strøm over startkabel 100A*(0,0008/(0,0008+0,0003)=73 A Det vil si at 27 % av startstrømmen går over shunten. Det er først når startmotor trekker over 370 A at det går mer enn 100 A over shunten. Jeg har en startmotor på 2,5 kW og den trekker da 208 A og en del mer i startøyeblikket. I mitt tilfelle blir kabelen til forbruksbanken 2 meter og 1 meter til start . Da går 21% av startstrømmen over shunten og startmotor kan trekke 470 Ampere før det går mer enn 100 A i shunt. Konklusjon: I dette eksempelet skal shunten kunne tåle belastningen. Dette var teori så blir det artig å montere til våren og måle med tangamperemeter og se om det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Slå av laderen når du starter motoren, så er du sikker (dvs. batteriene blir vel atskilte) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 30.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Nå er jeg ikke sikker på om jeg har lest nøye nok gjennom hele innlegget ditt - det er for sent for dagen , for måneden og for året Jeg var selv i villrede om noe in denne retningen da vi overtok Xanadu. Det er 2 ting som må være forutsetning for at ingen startstrøm skal gå over shunten: 1) shunten er vel normalt (i alle fall hos meg) montert mot minus til forbruksbanken. Den andre enden av shunten er koblet til minus til startbatteri og dette er også felles-minus for hele systemet ellers. Pluss fra startbatteriet går da direkte til startmotoren. 2) Selvfølgelig skal ikke startbatteri og forbruksbanken være koblet sammen på pluss-siden under start. Dette skjer vel også bare når en bruker disse manuelle bryterne og de er i 1+2-posisjon. Bruk BEP- eller Ingar-rele isteden og dette er heller ikke et problem lenger. 3) Eller bruk Lotus-opplegg med en bank til alt og et reservebatteri for krisetilfeller som ikke er koblet til noe som helst under normale omstendigheter Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 30.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2009 Mitt skillerele funker slik at ved tilkoplet landstrøm så kopler skillereleet sammen begge bankene på pluss siden for å lade alle batterier. Dersom jeg da starter motor så vil det gå noe startstrøm over shunten og det er denne situasjonen som har vært en bekymring for mange. Dersom landstrøm ikke er tilkoplet så er bankene skilt og det går ikke strøm over shunt ved start. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Ser det, ja. Skulle absolutt ha brukt mer tid i går til å lese innlegg #1 Jeg ville ikke vært bekymret. Uansett er en start en kortvarig belastning og noen flere ampere i svært få sekunder burde ikke bety noe. I tillegg tok du ikke med all motstanden i overgangen mellom batteriene på plussiden som også reduserer strømmen fra forbruks- til startbatterien. Nå skriver du ikke hva slags rele du bruker, men i tillegg kan det være følgende: landstrømsladeren kan ha gått over i vedlikehold. Da bør releet ha fraskiltt batteriene allerede. 'Ingar-releet' ville i alle fall ikke ha koblet sammen batteriene i denne situasjonen. Vi har Ingar-rele på Xanadu og en av de billige nøkkelbryterne til å koble batteriene sammen manuelt i en krisesituasjon eller til topplading av startbatteri ved f eks vinterlagring. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Jeg ville da også være mer bekymret om nøyaktigheten av det hva instrumentet forteller etter hvert, topa. Nå vet ikke jeg hvor dårlig at NASA-shunten skal være, men selve shunten smelter sikkert heller ikke hvis den må takle hele starterbelastningen. Normalt er det bare for kort, går man ut i fra en vanlig startprosess med noe mellom 2 og 10 sekund. Man skulle heller være litt bekymret om reléet hvis den står åpent mens starteren slår inn og startbatteriet er litt slapp. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
topa Svart 31.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Jeg ville ikke vært bekymret. Uansett er en start en kortvarig belastning og noen flere ampere i svært få sekunder burde ikke bety noe. Hensikten med denne tråden var egentlig ikke min bekymring, men det var for å berolige andre som har vært bekymret i andre tråder. Dersom man har både start og forbruksbatteri og shunten bare står mot forbruk så mener jeg det ikke er noe problem dersom bankene tilfeldigvis er koplet sammen. Her er andre tråder der dette med belastning på shunt er tatt opp tråd1 tråd2 Man skulle heller være litt bekymret om reléet hvis den står åpent mens starteren slår inn og startbatteriet er litt slapp. Mitt skillerele tåler 100 A kontinuerlig og en peak på 400 A så det holder for mine forbruksbatterier . Det er Ladac som har dette releet som en del av strømforsyningen i båten. Dette har funket helt supert og jeg hører det kopler inn og ut etter hensikten. Jeg har også thrustere på 4 kW som trekker 330 A som er koplet mot startbatteriet . Når motor er startet, kan skillereleet ha koplet sammen begge bankene og samme problemstilling som startstrøm oppstår. Etter bergninga i #1 så vil heller ikke dette være noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Dette hadde jeg ikke vært redd for. I det du starter starmotoren synker spenningen på systemet med en gang pga belastningen. Skillereleet vil da koble ut og strøm går kun fra startbatt. Jeg har lik kobling og har fungert i 2 år uten problemer ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 31.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Dette hadde jeg ikke vært redd for. I det du starter starmotoren synker spenningen på systemet med en gang pga belastningen. Skillereleet vil da koble ut og strøm går kun fra startbatt. Jeg har lik kobling og har fungert i 2 år uten problemer ihvertfall. Ja, men når motor har ladet opp start så koples de sammen . Når man kommer fram til en havn og bruker thrustere så har man samme problemstilling. Men som sagt jeg er ikke bekymret, dette var mer til info for andre som har fundert på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Med et VSR rele (og det er det mange som har) som føler på startbatteriet: Koble baugpropellen til startbatteriet og dette vil ikke bli noe problem. Ei heller under start som nevnt av Toholthe. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2009 Mitt skillerele tåler 100 A kontinuerlig og en peak på 400 A så det holder for mine forbruksbatterier . .....Det er Ladac som har dette releet som en del av strømforsyningen i båten. .....Jeg har også thrustere på 4 kW som trekker 330 A som er koplet mot startbatteriet . .....Når motor er startet, kan skillereleet ha koplet sammen begge bankene og samme problemstilling som startstrøm oppstår. Jeg vill ikke mase, men de fleste andre reléer som brukes på båt er beregnet for peak-belastninger med 4-sifrete strømstyrker. Gode begynner med ca. 1100A, og siden du kan regne kan du også tenke deg hvorfor. Man skulle kanskje heller bry seg om et relé som er beregnet for 100A, hvis man allerede lurer om en shunt som er beregnet for kontinuerlig 100A kan være nok. En shunt takler i alle fall vesentlig mer siden det ikke finnes noe løse deler og kontaktflater som må bryte strøm. Med det er det bare temperaturen som blir interessant for den. Om det er Ladac, eller andre med god navn som ha brukt sånt tidligere, spiller ingen rolle. Med noe maksimalt peakbelastning av 400A (hvor lenge?) er dette relé på et ladesystem av en båt en klar feilkilde allerede, senest så snart man også snakker om forbrukere med så immens forbruk som 330A. Man regner heller ikke med peak, men med "maks, pluss peak.". Så kan 100A ikke være noe man skulle satse på, ideelt sett. How ever, lykke til. Ønsker mye gøy i kveld og Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.