Jump to content

Merc 1.7 dti max 2000 rpm


kristian

Recommended Posts

Er der noen gode råd om følgende problem:

 

Kjører vanlig på 3500 rpm, plutslig slakker motoren ned til 2000 rpm av seg selv. Ingen alarmer, normal temp, oljetrykk. Går som normalt opp til 2000 rpm, men vil ikke over dette når den står i gir. Men i fri kan jeg kjøre den til 4400 rpm som er maks turtall. Ergerlig med nesten ny motor,  180 timer gangtid.

 

Kjørte i snekke fart til verksted, så får jeg vente til Mandag hvis ikke det kommer noen gode forslag her. Merc. 1.7 dti har ikke elektronisk styring av drivstoffet, men mekanisk. Håper på litt hjelp.

Link to post
Share on other sites

Muligens, men er det ikke noen ulyder da? Og hvorfor går den glatt opp til maks turtall i fri, men i gir så stopper den på 2000 rpm. Jeg trodde kanskje det kunne ha noe med en akslerasjonpumpe å gjøre, men vet ikke hvordan den virker, hvis det finnes noe slik på motoren?

Har alle andre motorkyndige tatt ferie?? :puke:

Link to post
Share on other sites

Min kunne jeg også ruse til 4100 rpm,synes selv at motoren gikk fint,men under belastning stoppet den momentant på 2000 rpm+ at jeg røykla halve kragerø skjærgården.

Kan og nevne at det ble liggende en dieselfilm på vannet rundt båten.

 

mvh

 

Frank v.

Link to post
Share on other sites

Denne motoren er vel såpass ny at du kan reklamere på denne feilen hos forhandleren?

Det får jeg håpe på, men det er ingen spesiell røyk, ingen dieslfilm på vannet. Håper noen har tid til å se på den i ferien. Det er  :puke: utgjort at det skjer i ferien.

Link to post
Share on other sites

Reklamasjonsloven sier vel også noe om hvor raskt leverandøren har på seg til å rette eventuelle feil. Husker ikke eksakt hvor mange dager, men det var ikke så mange dagene før du hadde krav på kompensasjon, nytt produkt, låneprodukt o.l., selv om dette kanskje ikke lar seg ordne så lett praktisk når det gjelder feil på båt.

Link to post
Share on other sites

Skrudd i hele formiddag, da alle mercruiser mekaniker i Kristiansand har ferie. Skiftet grovfilter og finfilter, luftet og prøvekjørt. Samme resultat, fikk forhandler her til å ringe importør. Teknisk avdeling der ber meg skjekke turbo, av med luftfilter og slanger, og Turboen satt nesten helt fast. Feil funnet. Det finnes ny turbo på lager i Belgia, nå venter jeg bare på svar om det går på garanti, eller reklamasjonsrett, da turboen kostet nesten 18000+ mva og arbeid. Vet ikke om motoren må ut???

 

Uansett så går det tid å få dette i orden, men hva er årsak til turbohavari??

 

Gangtid 184 timer siden ny motor og båt, fulgt servicer og oljeskift etter spesifikasjoner fra mercruiser.

 

 

Bare en ting å si :lol: :lol: :flag: :flag:

Link to post
Share on other sites

Er motoren under 5 år så er vel saken klar. En turbo på en motor som er gått så lite skal vare lengre enn 5 år og følgelig kan du påberope deg 5 års reklamasjonsrett. Dette gjelder så frem motoren ikke har vært utsatt for uvettig bruk (full gass på kald motor/stopp av motor rett etter hard kjøring o.l.) og at service/vedlikehold har blitt fulgt, noe som det virker som du har oppfylt.

 

Var jeg deg ville jeg snarest orientert forhandleren skriftlig om krav om reparasjon innenfor reklamasjonsretten og vist til tidsfrister som reklamasjonsloven gir om reparasjoner.

Link to post
Share on other sites

Ser så langt ut til at det går greit, forhandler av mercruiser sier at han mener saken er soleklar. Så da håper jeg bare importøren er av samme oppfatning.

Båten er allerede på land, og ny turbo kommer onsdag eller torsdag. Så er det bare å håpe at det er i turboen feilen lå. Er man riktig uheldig kan det jo være et fremmedlegme som er kommet inn, og da er spørsmålet kommer det fra eksosen på motoren? Eller er det lageret på turboen som er gåen? Tiden vil vise det, og såga fortsetter.

 

Ellers har jeg turbo bil også, og kjører alltid forsiktig til tempraturen er tilnærmet driftstemp. Og lar den alltid gå noen minutter på tomgang etter vanlig bruk, slik at alt skal få kjølt seg ned igjen.

Link to post
Share on other sites

Hei Kristian,

Det var det uflaks dette her da. Har ikke hørt om turbohavari på denne motoren før, men det er jo ikke uvanlig at "turbinen havarerer" - desverre. Lykke til med reklamasjonen. Jeg tror ikke du må ha ut motoren. Om det er omtrent like god plass i motorrommet på 610 som på min 690 burde det går greit. Jeg mener å huske at Ole Iver på Nidelv fortalte at han hadde hatt ut motoren på sin 610 en gang - og det var visst ikke noe problem. I motetning til på 690 måtte de ikke kutte i skroget på 610'en.

 

Så lenge du har hatt servicer og fulgt manualen på vedlikehold burde dette være en reklamasjon, om ikke er det et stort varsko til alle med Mercruiser 1.7DTI

 

Når du snakker om bil og turbo. Jeg er på min 3. bil med turbo. Tar ikke slike hensyn som du tar - og har aldri hatt noe som helst problem. Opplevde på Audi 1.8T at det glødet under panseret etter et par litt " aktive" turer - da lot jeg den gå seg litt kald. På båten lar jeg motoren alltid gå noen minutter på tomgang når vi kommer inn til havn - nettopp for å sikre god nedkjøling. Årsaken er at jeg har stor respekt for et motorhavari på vannet ettersom man ikke bare kan "svinge inn til kanten og ringe Viking"

Link to post
Share on other sites

Guest kurtb

Hei

Jeg har nettopp kjøpt meg en ny Ibiza 21 touring med samme motor, Mercruiser 1,7 tdi.

Nydelig båt. Etter 35 timer skjedde samme problemene med min motor. Jeg lå på 3,800 omdr.

da motoren "døde". Går opp til 4,000 omdr. når motor er fri koblet, men klarer ikke mere en ca. 1800 omdr. innkoblet.  Importøren ordnet verkstedplass umidelbart, jeg satte båten inn på versted i går, håper dette gr greit. :confused:

Link to post
Share on other sites

Vel, var og så på turboen i dag, den sitter helt fast. Akslen roter ikke, og ett eller to blad på eksosiden har knekt. Det er ikke funnet fremmed elementer, så verkstedet vil montere inn den nye turboen, og ta ansvar for at det ikke er noe mere galt.

 

På min båt Nidelv 610 tok de ut hele motoren for å komme lettere til, en jobb som kun tok 1:30. MAO ganske fort gjort. Håper alt er på plass igjen på mandag.

 

 

Mercruiser importør sier man skal kunne klare å ruse motoren til maks turtall i fri, hvis du bare får 4000 rpm så har det nok noe med turboen å gjøre, sjekk også Wastegate ventil om denn kan stå oppe.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer -flott at du har båten på vannet igjen :wink:

 

Om importør krangler på dette er det jo såpass mye penger at det kan være verdt å krangle litt om. Regner med at du ikke må betale først - for så å få igjen penger fra importøren. Ikke betal noe før alt er avklart!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Nå er også min IBIZA på vannet igjen. Det var turboen som hadde gått til helv..

Reperatøren kunne ikke si noe om årsaken, men flere skovler i turboen var knekt.

Kjempe service av importør og ikke minst Morten på Snarøya Båtservice.

Link to post
Share on other sites

Det var jo bra, lurer på om det er flere som har dette problemet :smiley:

 

Har sett litt på internasjonale sider om mercruiser, og der finner jeg ikke mye om turboen, men om stempler. De første modellene :smiley: har hatt problemer med sprekker i stemplene. Så det har blitt modifisert sier ryktebørsen..

 

Trodde denne motoren bare gikk, og gikk............ med vanlig stell. Håper å slippe flere bekymringer. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Denne motoren er en Isuzu motor og er mye brukt i biler laget av GM, bla. Opel Vectra og Astra.

Har selv vært eier av en Astra 1,7TD, kjempemotor til denne bilen, lettstartet, feilfri og lavt forbruk er mine erfaringer med denne motoren.

Har flere kjente som har den som bilmotor og ingen av dem har opplevd problemer med den.

Kan ikke si noe om det er store forskjeller på den utgaven som Mercruiser lager og den som blir brukt som bilmotor, som bilmotor med turbo og intercooler yter den rundt 80hk slik at effektuttaket er et helt annet som båtmotor.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Når du snakker om bil og turbo. Jeg er på min 3. bil med turbo. Tar ikke slike hensyn som du tar - og har aldri hatt noe som helst problem. Opplevde på Audi 1.8T at det glødet under panseret etter et par litt " aktive" turer - da lot jeg den gå seg litt kald.

Snakk om sammentreff. I dag står bilen på verksted. Høres ut som om det er et sangkor av småfulger under panseret når jeg gir gass. Det hyler og piper - i samme takt som turbotrykket øker/minsker. Verkstedet har konstatert at det må byttes en hel del pakninger på turbopplegget. Dette er pakninger av metall som har sprekt - fordi det har blitt for varmt  :yesnod: Godt det fortsatt er garanti på bilen.

 

Hvordan har det gått med reklamasjonen på turboen Kristian?

 

Vedr. sammenligningen mellom bilmotoren og båtmotoren. SOm bilmotor mener jeg at den finnes med høyere effektuttak en 80 hk også. Båtmotoren har et mekanisk dieselsystem (dvs. uten chip), mens bilmotoren er elektronisk styrt (dvs. med chip - og da kan den enkelt trimmes)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...