Jump to content

Zink til BMW D190, hvor og hvor mange?


Førstefender

Recommended Posts

Hei, har kjøpt meg "ny" båt i høst med en BMW D190. Har begynt å planlegge sommeren og har pløyd igjennom instruksjonsboka uten å finne et ord om sink anoder på denne motoren :nonod:

Noen som kjenner til motoren som kan fortelle meg hvor mange anoder det er på denne motoren og hvor de sitter??

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet tror jeg ikke det er sink på D190.

Imidlertid kan det være montert nyere endelokk i fremkant på intercooleren. I så fall sitter det en bolt på 21 eller 22mm på topp av dette dekselet med en liten sinkanode montert under (del nr 26-28 på bildet i denne linken som viser hvordan det er på D636)

 

På D636 (som er etterfølgeren til D190) er dette eneste sinken på motoren.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tror ikke det finnes uoriginale sinker, selv om det er en helt vanlig Mercruiser del. Jeg har ikke funnet noen her i landet, men kanskje det kan skaffes fra USA??

 

Det jeg gjorde, var å modifisere pluggen slik at sinkstavene fra Volvo kan brukes. Disse sinkene er lett tilgjengelige fra Maritim, Biltema og sikkert mange andre steder.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Det jeg gjorde, var å bore og gjenge et hull i lokket og sette inn en pinneskrue med vanlige M-gjenger (M6 mener jeg å huske).

Deretter ble Volvo-sinken kappet i rett lengde (den er litt for lang), borret og gjenget.

Mitt tips er at du kjøper en Volvo-sink, og ser hvordan du best kan tilpasse den ditt lokk.

 

Har dessverre bare et dårlig bilde av de ulike sinkene.

 

Venstre: Modifisert lokk og ett år gammel sink

Midt: Volvo sink fra Maritim

Høyre: Originalt Mercruiser lokk og sink.

 

sink_bmw_volvo_merc.jpg

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Rart... Jeg har M10 gjenger i pluggen. Ikke noe å gjenge i der. Trenger jo ny impeller også tenkte jeg og bestilte fra BMW.

Anoden kom idag og kosta 350,- :nonod: Det blir for dumt!

VPs anoder er 7/16 på utvendige gjenger. Mao ca. 11,5mm og sikkert ca. 9,5mm når gjengene er borte. Burde bli bra hvis jeg gjenger anoden til M10 og kapper til den å passe på lengden. Vurderte også å slipe bort gjengene på en M10 bolt og gjenge M8 for å lage en overgang til å passe motsatt ende av VP anoden, men vurderer at det da blir mindre anodemateriale. Tror det blir å kjøpe fra maritim til kr. 29,- fra nå av. (fås også på BT)

 

Impelleren kosta forresten 320,-. Denne hadde Johnsson Pump delenummer 09-1028B. Dette er samme impeller som de fleste VP motorer (f.eks TAMD41) og kan fås på maritim for kr. 179,- og biltema for 109,- (BT#25205)

 

Sparer da ca. 700 kroner hver sesong. (BMW skulle ha 200,- for frakta)

Dermed kan jeg med god samvittighet fortære 45 ekstra øl i sommer! (eller 140 lettøl) :drink:

Link to post
Share on other sites

Snarøy Båtservice er Mercruiser forhandler og de skaffet ikke, de anbefalte bilrekvisita butikk, Får ta ut de i motoren til uke og se hva som er stemplet på dem.

 

Kommer tilbake med svar på hva det skal være, forhåpentlig, dersom ingen andre er før meg. Eller så blir det en tlf. forhandler i Sandefjord, husker ikke navnet, de har sikkert.

Link to post
Share on other sites

Eller så blir det en tlf. forhandler i Sandefjord, husker ikke navnet, de har sikkert.

Du tenker sikkert på Solberg Motors

 

Jeg har noen brukte termostater liggende i reservedelslageret, men jeg vet ikke om de er originale eller ikke.

Skal sjekke det i løpet av helgen, og gi tilbakemelding her hvis jeg finner noe informasjon av interesse.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Pluggen som sinken står i er sikkert en vanlig rørplugg som dere kan kjøpe der hvor rørdeler selges. Så kjøper dere en sinkstav i passende diameter og kapper denne opp i passelige lengder.

Mål invendig i pluggen og drei ned enden på sinkstaven til 0.2 mm større diameter enn innvendig i pluggen, press så sinken inn i pluggen med en skrustikke.

Når sinken er moden for bytte så varmer du pluggen med propan og tømmer ut resten av sinken som er inni hullet i pluggen, blir flytende som loddetinn. Så presser man inn ny sink i pluggen.

 

Dette fungerer helt utmerket og er garantert billigste måten å fornye sink. Har praktisert dette mye ombord på båtene hvor jeg har vært maskinist.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sjekket termostatene jeg hadde, men samtlige er "dessverre" originale BMW så jeg finner ingen uorginale delenr.

 

Merkelig at Snarøya Båtservice ikke fant termostater til deg AlfArie. Jeg sjekket litt på amerikanske nettsider (f.eks denne) og der ser det ut til at termostatene er kurant vare. Tror kanskje du bør prøve hos en annen forhandler

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...