Førstefender Startet 2.Januar.2010 Del på Facebook Startet 2.Januar.2010 Hei, har kjøpt meg "ny" båt i høst med en BMW D190. Har begynt å planlegge sommeren og har pløyd igjennom instruksjonsboka uten å finne et ord om sink anoder på denne motoren Noen som kjenner til motoren som kan fortelle meg hvor mange anoder det er på denne motoren og hvor de sitter?? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 (redigert) I utgangspunktet tror jeg ikke det er sink på D190. Imidlertid kan det være montert nyere endelokk i fremkant på intercooleren. I så fall sitter det en bolt på 21 eller 22mm på topp av dette dekselet med en liten sinkanode montert under (del nr 26-28 på bildet i denne linken som viser hvordan det er på D636) På D636 (som er etterfølgeren til D190) er dette eneste sinken på motoren. Redigert 2.Januar.2010 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
snod Svart 20.Mars.2010 Del på Facebook Svart 20.Mars.2010 Jeg kjøpte også båt med D636 motor forrige høst. Sjekket sinken i dag... Borte vekk Mener å huske at selger sa han hadde sjekket den på våren og at den var bra Jonnyboy, fins det uoriginale sinkinnsatser som passer, eller er det kun BMW som gjelder? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 (redigert) Tror ikke det finnes uoriginale sinker, selv om det er en helt vanlig Mercruiser del. Jeg har ikke funnet noen her i landet, men kanskje det kan skaffes fra USA?? Det jeg gjorde, var å modifisere pluggen slik at sinkstavene fra Volvo kan brukes. Disse sinkene er lett tilgjengelige fra Maritim, Biltema og sikkert mange andre steder. Redigert 21.Mars.2010 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
snod Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Hvordan gjorde du det? Borra du større hull og gjenga? Husker du hva slags gjenger det er? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 (redigert) Det jeg gjorde, var å bore og gjenge et hull i lokket og sette inn en pinneskrue med vanlige M-gjenger (M6 mener jeg å huske). Deretter ble Volvo-sinken kappet i rett lengde (den er litt for lang), borret og gjenget. Mitt tips er at du kjøper en Volvo-sink, og ser hvordan du best kan tilpasse den ditt lokk. Har dessverre bare et dårlig bilde av de ulike sinkene. Venstre: Modifisert lokk og ett år gammel sink Midt: Volvo sink fra Maritim Høyre: Originalt Mercruiser lokk og sink. Redigert 21.Mars.2010 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
snod Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Glimrende! Alt blir liksom enklere når man kan bruke deler fra Maritim og Biltema Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Rart... Jeg har M10 gjenger i pluggen. Ikke noe å gjenge i der. Trenger jo ny impeller også tenkte jeg og bestilte fra BMW. Anoden kom idag og kosta 350,- Det blir for dumt! VPs anoder er 7/16 på utvendige gjenger. Mao ca. 11,5mm og sikkert ca. 9,5mm når gjengene er borte. Burde bli bra hvis jeg gjenger anoden til M10 og kapper til den å passe på lengden. Vurderte også å slipe bort gjengene på en M10 bolt og gjenge M8 for å lage en overgang til å passe motsatt ende av VP anoden, men vurderer at det da blir mindre anodemateriale. Tror det blir å kjøpe fra maritim til kr. 29,- fra nå av. (fås også på BT) Impelleren kosta forresten 320,-. Denne hadde Johnsson Pump delenummer 09-1028B. Dette er samme impeller som de fleste VP motorer (f.eks TAMD41) og kan fås på maritim for kr. 179,- og biltema for 109,- (BT#25205) Sparer da ca. 700 kroner hver sesong. (BMW skulle ha 200,- for frakta) Dermed kan jeg med god samvittighet fortære 45 ekstra øl i sommer! (eller 140 lettøl) Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Har også en BMW D 636. Var i forrige uke hos Snarøya Båtservice ? for å kjøpe to termostater (vann), det var ikke lenger katalogførte deler opplyste dem. Er det noen av dere, snod eller JonnyBoy, som har navn og nummer på noe "uorginalt"? Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Nei har ikke det enda ihvertfall, men et tips or jo å kjøpe til Mercruiser 3,6D. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Snarøy Båtservice er Mercruiser forhandler og de skaffet ikke, de anbefalte bilrekvisita butikk, Får ta ut de i motoren til uke og se hva som er stemplet på dem. Kommer tilbake med svar på hva det skal være, forhåpentlig, dersom ingen andre er før meg. Eller så blir det en tlf. forhandler i Sandefjord, husker ikke navnet, de har sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Eller så blir det en tlf. forhandler i Sandefjord, husker ikke navnet, de har sikkert. Du tenker sikkert på Solberg Motors Jeg har noen brukte termostater liggende i reservedelslageret, men jeg vet ikke om de er originale eller ikke. Skal sjekke det i løpet av helgen, og gi tilbakemelding her hvis jeg finner noe informasjon av interesse. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Hydrox Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Pluggen som sinken står i er sikkert en vanlig rørplugg som dere kan kjøpe der hvor rørdeler selges. Så kjøper dere en sinkstav i passende diameter og kapper denne opp i passelige lengder. Mål invendig i pluggen og drei ned enden på sinkstaven til 0.2 mm større diameter enn innvendig i pluggen, press så sinken inn i pluggen med en skrustikke. Når sinken er moden for bytte så varmer du pluggen med propan og tømmer ut resten av sinken som er inni hullet i pluggen, blir flytende som loddetinn. Så presser man inn ny sink i pluggen. Dette fungerer helt utmerket og er garantert billigste måten å fornye sink. Har praktisert dette mye ombord på båtene hvor jeg har vært maskinist. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 (redigert) Nå har jeg sjekket termostatene jeg hadde, men samtlige er "dessverre" originale BMW så jeg finner ingen uorginale delenr. Merkelig at Snarøya Båtservice ikke fant termostater til deg AlfArie. Jeg sjekket litt på amerikanske nettsider (f.eks denne) og der ser det ut til at termostatene er kurant vare. Tror kanskje du bør prøve hos en annen forhandler Redigert 27.Mars.2010 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.