Lbjordal Startet 2.Januar.2010 Del på Facebook Startet 2.Januar.2010 Har studert det aldrende ledningssystemet ombord og konkludert med at en del av 230v ledningene må byttes. Hovudsaklig er problemet irr grunnet at ledningen ikkje har vore fortinnet Så nå til spørsmålet. Hvilke ledning bør jeg (ulovlig?) erstatte denne med? mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 Kabel trenger ikke/må ikke være fortinnet. men den må være dobeltisolert. for eks PFSK eller PFXP Sitér dette innlegget Link to post
stko Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 Er da inget krav til dobbelisolert kabel for 230 anlegg ombord. Men flertrådet derimot Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 I min båt er landstrøm-anlegget lagt opp med utendørs skjøteledning-kabel, type sort industri, tykk gummi. Det er nokre plasser under benker ol. kabelen går 2-3meter uten klamring. Bevegelige uansett temperatur, og god isolering mot evt gnissing på slike kabler. Virker veldig fornuftig synest eg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Zach Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 Fra inntak til landstrømsentral ombord er det brukt dobbeltisolert kabel. Fulgte med landstrømsentralen. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 Uten å sjekke så mener jeg at det skal brukes kabel av bevegelig/skjøteledning-type, f.eks PMH. Denne er rund, hvit og enkel å legge. Det bør være ganske tett mellom klammene for at den skal ligge pent. På strekk hvor den blir liggende godt synlig kan det være fornuftig å benytte kabelkanaler. Velg da kanal med god ledig plass for senere å kunne legge i flere kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 Jeg ville brukt PFXP. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
index Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 PFXP blir alt for stiv i en båt! Her må du ha mangetrådet kabel. Jeg gikk for gummikabel (NMHVO) hos meg, men det finnes også skipskabeltyper som kan brukes. En fordel med gummikabelen er at den er fortinnet, en annen at den er mangetrådet og derfor fleksibel. Mangetrådet er viktig på grunn av vibrasjoner som allltid forekommer i en båt, hvis du bruker f.eks. PFXP risikerer du at lederene knekker etter en stund... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 Var mannen elektrikker, så hadde han ikkje spurt. Er han ikkje elektrikker, så aner han kanskje ikkje kva PFSK PFXP er? Kanskje eit bilde av kabelen? (så eg kan få sjå og...) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
eysteind Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 Beste er vel skipskabel, men eg brukte gummikabel av god kvalitet... Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 2.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 ser ut som flertallet har gummikabel og det er det samme som er i b[ten no. Blir litt styr med klamring for aa faa det fint, men er utvilsomt det enkleste aa faa tak i. PFXP, er det vanlig huskabel? Noken som veit om fortinnet skj;teledning da? vil helst gjore dette hakket bedre enn tidligere lars Sitér dette innlegget Link to post
sailor Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Her er vel elektrikarar på forumet som kan kome med eit fasittsvar? Kva seier forskriftene? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Hei. Vanlige elektrikere er ikke borti dette til vanlig. Vi har aldri hatt henvendelse på noe montering i båt. Kan fortelle hva jeg har gjort i de tre siste båtene mine som har fungert perfekt. Monterer vanlig innfelt utstyr i skott, bruker en "jukseboks" som man tar et 73mm hull med hullsagen. Deretter bruker jeg 16mm sort korrugert rør. Legger NMH gummikabel inni dette. Hvis du monterer 10A vern med jordfeilbryter, kan man bruke 1,5mm2. 2200W har holdt hos oss. Jeg syntes det er viktig med det sorte røret. Dette tåler olje og kuldegrader. Som jeg skrev i en annen tråd, er dette bygget på min erfaring og min bakgrunn som elektriker. Har ingen erfaring med skipselektro. Kommer sikkert massevis med henvendelser om paragrafer osv. utover her. Jeg fyller ut min egen samsvarserklæring for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Jeg fyller ut min egen samsvarserklæring for dette. Så da finnes det i hvertfall en båt med samsvarserklæring - på tross av påstander i andre tråder Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Dinamo Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Lat meg seia det slik: Eg er utdanna som elektrikar, og har solid praksis frå arbeid på båtar. Der er kabeltyper som er godkjent spesielt for slikt bruk, men hverken PFXP, NMH eller PMH er blandt desse. Dermed so er desse kabeltypane IKKJE godkjent for bruk i båt, typane NMH og PMH er kun godkjent som bevegelig ledning. Når eg so ikkje fortel kva for kabeltype som er godkjent, er det fordi dette skal gjerast av elektrikar for å kunna godkjennast fullt ut. Magne Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 I min Nordan 780 er det lagt opp PFXP kabel originalt fra fabrikk. Fra inntak til inntaksskap og videre til varmtvannsbereder og lader. Link til kabel Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 ...Når eg so ikkje fortel kva for kabeltype som er godkjent, er det fordi dette skal gjerast av elektrikar for å kunna godkjennast fullt ut. Det er jo bare å ta en titt på hvilken kabel som er montert på de fleste varmtvannsberederne som er beregnet for båt. Ingen hemmelighet dette. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Shore Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Lat meg seia det slik: Eg er utdanna som elektrikar, og har solid praksis frå arbeid på båtar.Der er kabeltyper som er godkjent spesielt for slikt bruk, men hverken PFXP, NMH eller PMH er blandt desse. Når eg so ikkje fortel kva for kabeltype som er godkjent, er det fordi dette skal gjerast av elektrikar for å kunna godkjennast fullt ut. Magne Det er bra flertallet her inne deler litt mer av proffesjonen sin enn Magne her. Jeg synes du heller skal komme ned av hesten og dele litt med andre jeg, så kan du heller gi en kommentar om at det skal utføres av fagpersonell OM det skal være lovlig. Dette synes jeg det minner for mye om gratispassasjer. Baatplassen hadde blitt fattig hvis alle hadde oppført seg på samme måten. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Mulligan Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Kabler. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Kanskje det er noen som har glemt noe? Bokstavene i disse betegnelsene forteller oss noe. (Forteller i alle fall noen av oss noe). PFXP betyr P=PVC isolasjon, F=Fyllkappe, X=ingen kapsling og den siste P=PVC isolasjon. Man kan ikke på dette grunnlaget (PFXP) fortelle om denne kabelen tilfredsstiller kravene for installasjon i fritidsbåt, men så vidt jeg husker så er denne isolasjonstypen og kabeloppbygningen blant de godkjente typene i fritidsbåt. Så spørs det hvilke andre krav det stilles til kabelen, og det står ganske tydelig og detaljert beskrevet i byggestandarden. Har alt dette i papirformat som mye annet av den dokumentasjonen jeg har, men generelt går dette på spenningsmerking (300/300 volt fleksibel kabel og 300/500 volt installasjonskabel), maksimal temperatur (60 grader generelt og 70 grader i motorrom) og minimum antall kordeler for type A og B kabel. (A er installasjonskabel og B er fleksibel kabel). Minimum antall kordeler i installasjonskabel mener jeg er 19 for en 2,5 kv. Kabel. Men så var det installasjonen da. Skjønner ikke hvorfor jeg gidder, for det er jo ikke så lenge til neste gang og jeg fikk jo ikke mer enn 5 stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Jeg skal kable om til våren, og da blir det Ladix kabler hele veien. Lovlig og helt uten behov for "profesjonelle" krefter. Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Anngående Ladix har jeg "fingra" litt med det og er ikkje heilt komfortabel med systemet. Virker billig produsert, i hvertfall i forhold til utsalgspris. Trur nok eg helder hadde klarlagt båten med ferdig planlagde kabelruter og punkt for deretter å leige inn elektriker. Har igrunnen god tru på god (mangetrådet) kabel i rør som en skreiv over her. Det virker som et trygt valg i mitt ufaglerte hode. Har funnet denne kabelen og trur det ender opp i den ettersom det er den einaste som er fortinnet (og i båt bruker vi vel kun fortinnet ) http://shop.pkys.com/w123triplexboatcable123-100ftroll.aspx # Triplex boat cable with black, white and green conductors and a white jacket suitable for AC use. Finely stranded tinned copper conductor (Type III), # Flat construction # 105C 600 volt tinned copper. # Color coded PVC insulation, # Temperature range -20C to 105C, # Voltage rating 600 volts. # Reistant to Acid, Alkilis, Abrasion, Flame, Gasoline, Oil, Ozone, Moisture, Fungus. # UL standard 1426 ABYC: E8.14, E9.14 USCG 33CFR part 183 Subpart 1 NMMA Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 En liten kommentar til installasjon hvor det også er en del minimumskrav. Forlegging og klamring er også viktig, men her virker det som om noen misforstår og tror at man kan bruke fleksibel kabel og ikke klamre. Dette er feil og jeg skal forsøke meg med en fornuftig forklaring. Fleksibel kabel er ikke forbudt slik jeg ser det, men denne kabeltypen er først og fremt ment å komme til anvendelse i fleksible overganger. (For eks. Mellom aggregat og et fast punkt). Jeg tror jeg har flere med meg hvis jeg sier det er et dårligere alternativ enn en vanlig installasjonskabel med de rette spesifikasjonene. Minimumskravet er for øvrig klammer for hver 450 millimeter i tillegg til at det stilles krav til hvor mye kabelen skal kunne flytte på seg ved et påført moment. Det er da rimelig å tro, at en fleksibel kabel må klamres vesentlig tettere enn for eks. en mantlet installasjonskabel. Hvis noen skulle mene at det er en fordel med at kabelen kan flekse over et par tre meter som nevnt i denne tråden, så tror jeg det er på tide å sjekke om spantene eller forsterkningene i skroget har løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 (redigert) Minimumskravet er for øvrig klammer for hver 450 millimeter i tillegg til at det stilles krav til hvor mye kabelen skal kunne flytte på seg ved et påført moment. Det er da rimelig å tro, at en fleksibel kabel må klamres vesentlig tettere enn for eks. en mantlet installasjonskabel. Setter klammer tettere en dette. Vibrasjonen og bevegelse i skroget kan gnikke av en kabel uten at en merker dette. Gjelder forøvrig alle typer kabel i båt. I hvertfall i mine båter. Har opplevd kortslutning på grunn av "løs" kabel og det var ikke noen hyggelig opplevelse. Liker heller ikke disse kablene som trekkes i rør da en ikke har noen kontroll (inspeksjon) på kablene. Redigert 3.Januar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Shore Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Da er det kanskje et godt alternativ å bruke en kabelkanal. Da får du det feste som trengs samtidig som det kan inspiseres når som helst for eventuell skade. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.