Jump to content

hvilke ledning/kabel for 230v ombord


Lbjordal

Recommended Posts

I min båt er landstrøm-anlegget lagt opp med utendørs skjøteledning-kabel, type sort industri, tykk gummi. Det er nokre plasser under benker ol. kabelen går 2-3meter uten klamring.

Bevegelige uansett temperatur, og god isolering mot evt gnissing på slike kabler.

Virker veldig fornuftig synest eg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Uten å sjekke så mener jeg at det skal brukes kabel av bevegelig/skjøteledning-type, f.eks PMH. Denne er rund, hvit og enkel å legge. Det bør være ganske tett mellom klammene for at den skal ligge pent. På strekk hvor den blir liggende godt synlig kan det være fornuftig å benytte kabelkanaler. Velg da kanal med god ledig plass for senere å kunne legge i flere kabler.

Link to post

PFXP blir alt for stiv i en båt! Her må du ha mangetrådet kabel. Jeg gikk for gummikabel (NMHVO) hos meg, men det finnes også skipskabeltyper som kan brukes. En fordel med gummikabelen er at den er fortinnet, en annen at den er mangetrådet og derfor fleksibel. Mangetrådet er viktig på grunn av vibrasjoner som allltid forekommer i en båt, hvis du bruker f.eks. PFXP risikerer du at lederene knekker etter en stund...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

ser ut som flertallet har gummikabel og det er det samme som er i b[ten no. Blir litt styr med klamring for aa faa det fint, men er utvilsomt det enkleste aa faa tak i.

 

PFXP, er det vanlig huskabel?

 

Noken som veit om fortinnet skj;teledning da? vil helst gjore dette hakket bedre enn tidligere

 

lars

Link to post

Hei.

Vanlige elektrikere er ikke borti dette til vanlig. Vi har aldri hatt henvendelse på noe montering i båt.

 

Kan fortelle hva jeg har gjort i de tre siste båtene mine som har fungert perfekt.

Monterer vanlig innfelt utstyr i skott, bruker en "jukseboks" som man tar et 73mm hull med hullsagen. Deretter bruker jeg 16mm sort korrugert rør. Legger NMH gummikabel inni dette. Hvis du monterer 10A vern med jordfeilbryter, kan man bruke 1,5mm2. 2200W har holdt hos oss.

Jeg syntes det er viktig med det sorte røret. Dette tåler olje og kuldegrader.

 

Som jeg skrev i en annen tråd, er dette bygget på min erfaring og min bakgrunn som elektriker.

Har ingen erfaring med skipselektro.

Kommer sikkert massevis med henvendelser om paragrafer osv. utover her. Jeg fyller ut min egen samsvarserklæring for dette.

Link to post

Lat meg seia det slik: Eg er utdanna som elektrikar, og har solid praksis frå arbeid på båtar.

Der er kabeltyper som er godkjent spesielt for slikt bruk, men hverken PFXP, NMH eller PMH er blandt desse. Dermed so er desse kabeltypane IKKJE godkjent for bruk i båt, typane NMH og PMH er kun godkjent som bevegelig ledning. Når eg so ikkje fortel kva for kabeltype som er godkjent, er det fordi dette skal gjerast av elektrikar for å kunna godkjennast fullt ut.

 

Magne

Link to post
...Når eg so ikkje fortel kva for kabeltype som er godkjent, er det fordi dette skal gjerast av elektrikar for å kunna godkjennast fullt ut.

 

Det er jo bare å ta en titt på hvilken kabel som er montert på de fleste varmtvannsberederne som er beregnet for båt. Ingen hemmelighet dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Lat meg seia det slik: Eg er utdanna som elektrikar, og har solid praksis frå arbeid på båtar.

Der er kabeltyper som er godkjent spesielt for slikt bruk, men hverken PFXP, NMH eller PMH er blandt desse. Når eg so ikkje fortel kva for kabeltype som er godkjent, er det fordi dette skal gjerast av elektrikar for å kunna godkjennast fullt ut.

Magne

 

Det er bra flertallet her inne deler litt mer av proffesjonen sin enn Magne her. Jeg synes du heller skal komme ned av hesten og dele litt med andre jeg, så kan du heller gi en kommentar om at det skal utføres av fagpersonell OM det skal være lovlig.

 

Dette synes jeg det minner for mye om gratispassasjer. Baatplassen hadde blitt fattig hvis alle hadde oppført seg på samme måten.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Kanskje det er noen som har glemt noe?

 

Bokstavene i disse betegnelsene forteller oss noe. (Forteller i alle fall noen av oss noe).

PFXP betyr P=PVC isolasjon, F=Fyllkappe, X=ingen kapsling og den siste P=PVC isolasjon.

Man kan ikke på dette grunnlaget (PFXP) fortelle om denne kabelen tilfredsstiller kravene for installasjon i fritidsbåt, men så vidt jeg husker så er denne isolasjonstypen og kabeloppbygningen blant de godkjente typene i fritidsbåt.

 

Så spørs det hvilke andre krav det stilles til kabelen, og det står ganske tydelig og detaljert beskrevet i byggestandarden. Har alt dette i papirformat som mye annet av den dokumentasjonen jeg har, men generelt går dette på spenningsmerking (300/300 volt fleksibel kabel og 300/500 volt installasjonskabel), maksimal temperatur (60 grader generelt og 70 grader i motorrom) og minimum antall kordeler for type A og B kabel. (A er installasjonskabel og B er fleksibel kabel).

Minimum antall kordeler i installasjonskabel mener jeg er 19 for en 2,5 kv. Kabel.

 

Men så var det installasjonen da.

 

Skjønner ikke hvorfor jeg gidder, for det er jo ikke så lenge til neste gang og jeg fikk jo ikke mer enn 5 stemmer. :sweat::lol:

Link to post

Anngående Ladix har jeg "fingra" litt med det og er ikkje heilt komfortabel med systemet. Virker billig produsert, i hvertfall i forhold til utsalgspris. Trur nok eg helder hadde klarlagt båten med ferdig planlagde kabelruter og punkt for deretter å leige inn elektriker.

 

Har igrunnen god tru på god (mangetrådet) kabel i rør som en skreiv over her. Det virker som et trygt valg i mitt ufaglerte hode.

 

 

Har funnet denne kabelen og trur det ender opp i den ettersom det er den einaste som er fortinnet (og i båt bruker vi vel kun fortinnet :tongue::sweat: )

http://shop.pkys.com/w123triplexboatcable123-100ftroll.aspx

 

# Triplex boat cable with black, white and green conductors and a white jacket suitable for AC use. Finely stranded tinned copper conductor (Type III),

# Flat construction

# 105C 600 volt tinned copper.

# Color coded PVC insulation,

# Temperature range -20C to 105C,

# Voltage rating 600 volts.

# Reistant to Acid, Alkilis, Abrasion, Flame, Gasoline, Oil, Ozone, Moisture, Fungus.

# UL standard 1426 ABYC: E8.14, E9.14 USCG 33CFR part 183 Subpart 1 NMMA

Link to post

En liten kommentar til installasjon hvor det også er en del minimumskrav. Forlegging og klamring er også viktig, men her virker det som om noen misforstår og tror at man kan bruke fleksibel kabel og ikke klamre. Dette er feil og jeg skal forsøke meg med en fornuftig forklaring.

 

Fleksibel kabel er ikke forbudt slik jeg ser det, men denne kabeltypen er først og fremt ment å komme til anvendelse i fleksible overganger. (For eks. Mellom aggregat og et fast punkt).

Jeg tror jeg har flere med meg hvis jeg sier det er et dårligere alternativ enn en vanlig installasjonskabel med de rette spesifikasjonene.

 

Minimumskravet er for øvrig klammer for hver 450 millimeter i tillegg til at det stilles krav til hvor mye kabelen skal kunne flytte på seg ved et påført moment. Det er da rimelig å tro, at en fleksibel kabel må klamres vesentlig tettere enn for eks. en mantlet installasjonskabel.

 

Hvis noen skulle mene at det er en fordel med at kabelen kan flekse over et par tre meter som nevnt i denne tråden, så tror jeg det er på tide å sjekke om spantene eller forsterkningene i skroget har løsnet. :lipseal:

Link to post
Minimumskravet er for øvrig klammer for hver 450 millimeter i tillegg til at det stilles krav til hvor mye kabelen skal kunne flytte på seg ved et påført moment. Det er da rimelig å tro, at en fleksibel kabel må klamres vesentlig tettere enn for eks. en mantlet installasjonskabel.

Setter klammer tettere en dette. Vibrasjonen og bevegelse i skroget kan gnikke av en kabel uten at en merker dette. Gjelder forøvrig alle typer kabel i båt. I hvertfall i mine båter. Har opplevd kortslutning på grunn av "løs" kabel og det var ikke noen hyggelig opplevelse. Liker heller ikke disse kablene som trekkes i rør da en ikke har noen kontroll (inspeksjon) på kablene.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...