Jawik Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Enig Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
skaretv Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Ideelt sett bør en bruke halogenfrie dobbeltisolerte fortinnet mangetrådet kabel som er laget for skipsbruk. KABLER er dobbeltisolert (faseisolasjon og ytterkappe),ledninger er ikke det. Fler-/mangetrådet kabel er å foretrekke siden den tåler bevegelser bedre. En kabel i fast installasjon skal uansett festes slik at den ikke kan bevege seg. En fast stiv kabel er da bedre enn en hengende gummikabel. Halogenfrie kabler bør benyttes. Dette for at gassene som dannes ved oppvarming av vanlig PVC isolasjon er skadelig for mennesker, og sterkt korroderende på utstyret i båten. Halogenfrie kabler skal brukes ved 230V til havs (aggregat), pga personsikkerhet. Kan ikke finne at dette er noe krav på landstrøm. Fest kabel godt! Bruk tette bokser/brytere der det trengs. Bruk syrefri vaselin over ledningsende/tilkobling. Da skulle du vel være beskyttet mot avgnissing av kabel og irr. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 # UL standard 1426 ABYC: E8.14, E9.14 USCG 33CFR part 183 Subpart 1 NMMA Kan ikke se at den der er tillatt brukt innen EU. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Hallogenfrie kabler kan da umulig være nødvenig i en privat båt. Her dras det inn elementer som er ment for større skip. Det er jo ikke dagligdags at det brenner. Vi omgås daglig med vanlig kabel isolert med PVC, i hus og hytter. Begynner det å brenne i en liten båt må man uansett komme seg unna, hoppe i lettbåten/tilsjøs. Begynner det å brenne i et stort skip vil man kunne bli værende i et område som ikke brenner i timesvis. Derfor er det viktig at kablene ikke avgir giftig røyk. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Hvis noen skulle mene at det er en fordel med at kabelen kan flekse over et par tre meter som nevnt i denne tråden, så tror jeg det er på tide å sjekke om spantene eller forsterkningene i skroget har løsnet. Ikkje alle plasser installatøren har kommet til å klamre, antar eg, sikkert derfor denne løsningen er valgt i eine kabinen. Alternativt så kunne kabelen lagt synlig utenpå veggen/benken, og blitt godt klamret. Hva det har med spant eller forsterkninger å gjøre veit ikkje eg, men alle har jo positive saklige innspill her, så eg får få båten på land Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
skaretv Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Shore: Enig med deg, det er ikke behov med halogenfrie kabler ombord, for landstrøm i privatbåt. Det brukes jo bare når en ligger til land, så rømning ville jo være greitt. Jeg holdte meg ikke helt til tråden... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Og kabelypen en skal bruke er?? Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Skaretv, svaret ditt kan tolkes på forskjellig vis. En PVC kabel utvikler en del giftig røyk under oppvarming/brann, selvsagt uavhengig om man ligger til kai eller om man er til sjøs. Såpass skjønner jeg også. Mitt poeng er at skal man være livredd for å bruke enhver ting som kan medføre fare under spesielle omstendigheter, har man begrenset livskvaliteten/friheten temmelig mye. Jeg regner med at temmelig stor del av den norske fritidsbåtflåten er utstyrt med kabler med pvc isolasjon, samtidig som det finnes stoffer i innredning/møbler som utvikler store mengder giftig røyk. Samtidig vet vi at en plastbåt, som kanskje 99% av denne flåten består av, overtennes meget hurtig ved en brann. Hvor lenge kan vi oppholde oss innendørs i en fritidsbåt som brenner og påvirkes nevneverdig av et brennende kabelopplegg? Ved brann i båter av denne størrelse regner jeg med at du svir av deg rompa lenge før du plages nevneverdig av røyk fra smeltende kabelisolasjon. Røyk fra ulmebrann unntatt, dette kan ta livet av mennesker overalt, men da har vi jo selvsagt røykvarslere som vekker oss. At hallogenfrie kabler har en misjon i større skip er udiskutabelt. Vi vet jo fra Scandinavien Star ulykken at mennesker døde av røykskader uten å være brannskadet. Uten dermed å påstå at kabler var den direkte årsak til dette, materialer som avgir farlig røyk ved brann finnes nok overalt. Generelt vil jeg mene at det må være store forskjeller på behovet for kabler i fritidsbåter. Er det snakk om store påvirkninger av salt/fuktig luft og store vibrasjoner, som i en liten temmelig åpen båt kommer man nok best ut med fortinnet mangetrådsleder. Disse selges bl.a. gjennom maritim. Ellers skulle jeg tro man kom langt med PR eller PFXP eller tilsvarende. Det blir vel ikke like saltholdig fuktig luft og like store vibrasjoner nede i en 35-40 fots seilbåt. Hvor vanlig eller lett det er å få tak i hallogenfrie kabler vet jeg ikke, men legger ved link til kabeltyper man kan velge mellom. Forskjellige kabeltyper. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
OdinIII Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 MPRX er godkjent skipskabel også for motorrom Hilsen ;-) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Det er jo ikke slik at man kan koble en USB kabel mellom hjernen og PC en (Båtplassen) og så overføres all teori og praksis på et minutt. Det er uansett installatørens ansvar å velge riktig kabel, og i fritidsbåt er det erfaringsvis ikke lett å finne kabel med lav nok standard som samtidig tilfredsstiller alle kravene. Dette var kanskje litt rart formulert, men jeg mener dere får problemer å finne kabel hvis dere absolutt må ha den billigste kabelen, og det er ingen installatør som vil påta seg oppdraget med å finne den rimeligste kabelen til dere for det koster rett og slett for mye å legge seg på minimumskravet hele tiden. I tillegg så er det ikke sikkert den billigste kabelen (eller den dyreste for den saks skyld) kan brukes allikevel når alt kommer til alt, noe jeg kommer tilbake til. Det er i hovedsak minimum antall kordeler i lederne dere vil slite med å finne i skrothaugen på arbeidsplassen eller hos den lokale kabelpusheren, for installasjonskabelen som normalt selges og som tilfredsstiller minimumskravene til isolasjon har som regel ca halvparten så mange kordeler i forhold til kravet til kabel for fritidsbåt. (Temperatur og spenning er ikke noe problem). Se innlegg 20 for der står det vesentlige i kravene. Enklest er det å rette øynene mot 0,6/1 kV kabel av mangetrådet type. Men så er det andre faktorer som spiller inn og som gjør det umulig å gi et universalt svar, og jeg kan gi et eksempel. (Det var dette jeg skulle komme tilbake til). Se på installasjonene deres så vi mange av dere oppdage at likestrøm og vekselstrøm ligger litt om hverandre. Dette er ikke tillatt med mindre man klarer å oppfylle noen andre vesentlige installasjonskrav som går på sikkerhetsavstand, fysisk adskillelse, klamring etc. og eller i en del tilfeller benytte en kabel som har en skjerm med et minimum tverrsnitt lik kabeltverrsnittet i kabelen. Det er med andre ord ikke så enkelt å legge opp en kabelbane, trykke alt av kabler inni denne og trykke på lokket. Hvis vi tenker oss at det skulle blitt foretatt en kontroll i en fritidsbåt, så tror jeg det er en større fare for at kontrolløren henger seg opp i 5-10 grove forlegningsfeil etc. Enn at det mangler 2 kordeler i kabelen. Jeg tror fagfolk på båtplassen er i ferd med å gå lei av å bli motargumentert i disse diskusjonene for dere skjønner ikke hvor mye man må kunne for å være i stand til å svare riktig. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Jeg tror fagfolk på båtplassen er i ferd med å gå lei av å bli motargumentert i disse diskusjonene for dere skjønner ikke hvor mye man må kunne for å være i stand til å svare riktig. Mulig det, men da er det fagfolkets problem. Fordi baatplassen er en arena for båtfolk og ikke for introverterte elektrikkere. Teller du deg som fagfolk og er på baatplassen, da bør du bidra på båtfolkets premisser Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 AMEN! Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 ......Teller du deg som fagfolk og er på baatplassen, da bør du bidra på båtfolkets premisser Jeg tror faktisk du har helt rett Trikola for dette er faktisk i tankene mine også, -at forskjellige fagfolk har båt, -at ansatte i DSB har båt, -at ansatte hos Sjo og forsikringsselskap også har båt etc. Jeg tror det er feil å tro at det bare er rørleggere som har båt fordi det aldri diskuteres rørleggerarbeid i noen tråder. AMEN Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Her er mine synspunkter fra en (eks. elektrikker) Hvilke kabetype som er best egnet kan man diskutere i det uendelige. Jeg tror det viktigste er å bruke sunn fornuft, siden de fleste ikke er autorisert til å gjøre denne type arbeid selv. I min båt har jeg lagt all 220V i rør. Klamret godt der det er mulig. Sørget for god strekkavlastning der kabelen skal kobles til (stikkontakter etc) Videre ville jeg merke 220V rør og utstyr godt slik at det ikke forveksles med 12V utstyret ombord. (man selger vel kanskje båten en gang?) Sørge for å ha godkjent kombivern (Jordfeilbryter og sikring) Legge 220V installasjoner godt adskilt fra 12V (Ikke i samme kanal/rør) Sørge for at det brukes tilstrekkelig tversnitt basert på foranstående sikring. Fortinne kan man gjøre selv med loddebolt men man får da et svakere punkt om man ikke har skikkelig strekkavlastning. Selv er jeg mye mer redd for feil i 12V systemet. En real kortsluttning fra en 3x150A batteribank er ikke drømmesenarioet mitt. En kortsluttning i 220 V systemet er barnemat i forhold og sikringen vil løse ut momentant. Har man også sørget for skikkelig jording skulle også faren for jordfeil være minimal. Gjør man 220V installasjon i egen båt spiller det ikke så mye rolle om du har 14 eller 30 kordeler i kabelen din om man får en forsikringsskade. Om det er PVC eller ikke i kabelen ville jeg heller ikke brydd meg om. Begynner det å brenne i skuta har ikke jeg tenkt å sitte der å "røyke" kabler. Er man usikker på 220V instalasjon i egen båt vil jeg selvsagt anbefale å bruke installatør. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Takk! Slik kan et konstruktivt bidrag lyde! (Selv om jeg ville helt fraråde bruk av loddebolten!) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Enig, og veldig bra. Inngående faglige diskusjoner bør vel heller forgå på "elektrikkerforumet" dersom en ikke klarer å formidle sitt viten til oss som knapt kan Ohms lov (med definisjoner!). Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Når eg so ikkje fortel kva for kabeltype som er godkjent, er det fordi dette skal gjerast av elektrikar for å kunna godkjennast fullt ut.Magne Og hvem skal godkjenne hva jeg gjør i egen båt? Det lokale Elektrisitetsilsynet Tror neppe vi får besøk av dem ombord men selvsagt skal det være ordentlig gjort. Det er viktig for sikkerheten og også ved eventuell skade med påfølgende forsikringsoppgjør. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Og hvem skal godkjenne hva jeg gjør i egen båt? Det lokale Elektrisitetsilsynet Der tror jeg du har et godt poeng. De bryr seg heller ikke om naboen din sin båt. (Han med alle de rare spørsmålene vet du). DSB bryr seg heller ikke så mye om bensinaggregatet under senga så lenge det ikke er under deres egen seng. DSB bryr seg bare om redningsselskapet sine båter de, for når en båt tar fyr så er det jo greit at noen kan komme til unnsetning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.