Jump to content

Seilforhold over skagerrak i vinterferien?


Kulingen

Recommended Posts

Jeg skal ovgså hente en Bavaria 32 lenger sør i Danmark og skal seile fra Skagen rundt 1. April. Vi skal videre til Bergen.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Hvordan er det å seile fra danmark (skagen) til kristiansand/mandal om vinteren? (februar/mars)

 

Det tidligste jeg har seilt Skagerak og Nordsjøen er april.

 

Du sier ingenting om erfaringsgrunnlag - så siden du spørr på denne måten:

 

Med alle vanlige forbehold og formaninger etc. etc..

 

Ikke legg ut på turen hvis du ikke kunne ha tenkt dere å ha gjort det alene. Sjøsyke er noe dritt. Ikke forvent at transport skipper vil snu dersom du ikke liker deg.

 

Under normale forhold er turen helt grei. Det viktigste er å holde seg varm og tørr.

Link to post

Det burde vel gå greit.

 

Jeg var ute i Nordsjøen et par uker før jul, kom hjem natt til julaften. I løpet av halvannen uken gikk temperaturen ned fra pluss 6 grader til minus 2,6 grader. Vinden i perioden varierte fra 350 grader til 40 grader. Styrken varierte fra 5 knop til 60 knop. Da vinden var på det sterkeste, snødde det tett.

 

God Tur!

 

I februar/mars har man jo meget lenger dagslys. Men man må regne med at man kan ha samme temperaturer ute i sjøen som det man har på land. Det er bare å se etter et stabilt værvindu. Men der er ikke sikkert at dette vinduet opptrer i ferieperioden.

Link to post

Gratulerer med ny båt! Er det din første seilbåt, andersogbo? Jeg har seilt langs norskekysten fra Oslo til Bergen med en 1977 modell Albin Ballad siste påske. Hadde kuling langs Jæren, men det gikk egentlig veldig fint.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Ja samme her. Har hatt motorbåt i alle år og konverterte til seil i fjor. Kommer nok ikke å gå tilbake, nei.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Best opplevelse: Mange. Kjekkt med litt vind, tørre å utfordre kreftene, flotte turer. En kveld seilte Kona og jeg helt spontant i herlig sønnavind ut til Glesvær (Sotra), spiste raspeballer, og så tilbake igjen. En annen gang fikk vi masse krabber av en båt vi låg longside til i Møkster, kokte de i cockpiten. Herlig også med kuling på Korsfjorden.

 

Verste opplevelse: Impelleren røk og jeg brukte en herlig sommerdag ved Bekkjarvik kai i å skifte impelleren. (Jeg visste jo ikke å begynne med at den var gåen...)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
En kveld seilte Kona og jeg helt spontant i herlig sønnavind ut til Glesvær (Sotra), spiste raspeballer, og så tilbake igjen. En annen gang fikk vi masse krabber

 

Gledet meg plutselig veldig til sommeren nå... :lol:

 

siden du skal reise etter meg, kan jeg prøve å legge inn bilder av turen vår før du reiser..;)

Link to post

Jo det få du gjøre, gjerne tips om gode havner og hva man ellers bør være obs på...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Har faktisk tenkt litt om jeg burde skaffet meg stormfokk. Men hvorfor må det vare på seperat kutterstag? er det ikke de løsninger som klipses rundt rullestag og heises med spinnakerfall bra nok?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Når vi skal seile tror jeg det blir med så få stopp som mulig, siden det er med en betalt skipper som sikkert bare vil fortest mulig hjem.

Tar sjansen på å spørre litt.

Har dere satt eksakt dato får når dere skal hente denne båten ?

Er det fra Danmark til Stavanger dere skal ha skipper eller er det hele veien ?

Ser du skriver skipper fra bavaria , er det en Norske som reiser ned eller en danske/tysker ?

 

Bare litt nysgjerrig

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Har faktisk tenkt litt om jeg burde skaffet meg stormfokk. Men hvorfor må det vare på seperat kutterstag? er det ikke de løsninger som klipses rundt rullestag og heises med spinnakerfall bra nok?

 

 

Det var en test av disse i desemberutgaven(?) av Practical Boat Owner. Konklusjonen var at alle disse løsningene hadde sine begrensninger, og stormfokk på kutterstag var det klart beste.

 

Jeg kan ta med meg bladet på jobb og gi det til Svein på mandag, så kan du lese testen hvis du er interessert.

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Takk for tipset! Jeg fant testen i januarutgaven av PBO. Jeg kjøper PBO av og til men jeg har klart å overse denne testen. Jeg liker ikke helt tanken av å gå igang og montere en ekstra forstag med alt leamikk dette medfører for å bruke det kanskje en gang i sesongen. Men det er jo klart, at når man først skal bruke stormfokk så MÅ det virke. Skal lese testen nå :-)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Hei

 

Hvordan er det å seile fra danmark (skagen) til kristiansand/mandal om vinteren? (februar/mars)

Tenker kanskje på å bli med å hente den nye båten vår på bavariaverftet, sammen med en skipper fra bavaria.

Båten er en bav 35....

Er det noen som har erfaring med vind,vær, bølger osv.? :flag:

 

Det er selvfølgelig helt avhengig av været. Har seilt fra Hadeslev helt syd i Danmark til Oslo i mars, og vi opplevde alt fra stekende sol til stiv kuling med tett snødrev. Været kan skifte ganske fort. Vi hadde knallvær da vi forlot Skagen på formiddagen, og snøstorm på kvelden. Siden det var spådd dårlig vær mot kvelden gikk vi inn til Havstensund, og jeg er glad vi gjorde det.

Link to post

Gratulerer med båt!

 

Du har med en fra LP, han vet hva han gjør så stol på de avgjørelser han tar.

 

Det er kjekt med stormfokk ja, men det føyer seg inn i rekken med ting som er kjekke å ha, som spinnaker, gennaker, foldepropell, nødpeilesender, ekstra underbukser, lang stilongs osv osv.

Har seilt noen ganger over nå uten at jeg skal påberope meg å være ekspert, men en godt innrullet genoa og 2 rev i storseilet fungerer fint det i kryss med 10-12 m/s. Er det vær for stormfokk, ja da holder jeg meg i havn!

 

Normalvinden gjør at du ikke vil greie å stå kursen fra Skagen rett til Mandal uten å krysse. Sørg for at du har minst 1/2 dieseltank når du går fra Skagen og det ikke er meldt så alt for ille vær.

10m/s kryss går, mer og jeg ville vuderert hvordan det så ut neste dag. 10 m/s med vinden i hekken er silkeføre og du kan knapt få opp nok duk!

Hvis du greier å seile høgt nok til at du kommer til Lillesand kan du tøffe motor gjennom Blindleia mot Kr.sand, det er en flott tur!

Link to post
Hvordan er det å seile fra danmark (skagen) til kristiansand/mandal om vinteren? (februar/mars)

 

Det er selvfølgelig helt avhengig av været.

Det mest fornuftige svaret, så langt.

 

Du bør ha tid til å kunne ligge i Skagen for å vente til været blir forsvarlig. Jeg ville ikke lagt ut dersom det meldes 15 m/s eller mer de neste 24 timene. 

 

Sjekk både yr.no og dmi.dk. Dersom de er enige, kan du anse varselet for de neste 24 timer som ganske sikkert. 

 

Du bør også ta hensyn til varslede siktforhold. Det er veldig mye skipstrafikk i farvannet som du skal krysse, og du bør ikke regne med at skipene oppdager deg - spesielt i ugunstige sikt, lys og sjøforhold.

 

Det er selvsagt ikke mulig å få værvarsler så langt fram i tid. Selv om det er mange, mange år siden sist, kan man i denne tiden faktisk risikere havis som kommer ut fra Østersjøen, under forutsetning at den strenge vinteren fortsetter der - og at isen løsner og transporteres ut gjennom Sundet/Beltene/Kattegat. I verste fall kan det bli vanskelig å søke havn på Sørlandskysten. I så fall er dette selvsagt noe som vil bli varslet. Bl.a. på denne nettsiden: http://www.bsis-ice.de/actualsituation.shtml

 

Det er kjekt med stormfokk ja, men det føyer seg inn i rekken med ting som er kjekke å ha, som spinnaker, gennaker, foldepropell, nødpeilesender, ekstra underbukser, lang stilongs osv osv. 

Er det vær for stormfokk, ja da holder jeg meg i havn!

Jeg er enig når det gjelder stormfokk. Den har du ikke bruk for dersom du velger å følge rådet om å lytte til - og ta hensyn til - værmeldingene. Når det gjelder de øvrige remediene som Lanber ramser opp, vil jeg ansett det som en grei prioriteringsliste, dersom du leser den bakfra. VHF bør anses som obligatorisk. GPS, radar og AIS er kjekt og ha.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...