Kaftein ØL Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Jeg har seilt norge/danmark både i desember, januar, februar og mars flere ganger. Det er ikke noe problem så lenge du kler deg! Overfarten fra Skagen til sørlandet er kun en dagsetappe, så dennne kan du ta når værmeldingen tillater det. Bare ta høyde for at du bør regne noen ekstra dager slik at du kan tilpasse turen etter værforholdene. Varmeapparat er kjekt å ha på en slik tur, men jeg har seilt i storm i slutten av desember uten også. Det gikk fint det også, men da hadde jeg med erfarne folk som jeg har seilt mye med og kjenner veldig godt. Et annet moment du bør ta høyde for er at det dessverre ofte er feil på nye båter, men jeg har inntrykk av at bavaria har kommet ganske langt på dette området, så en ekstra grundig gjennomgang i danmark før overfarten burde være tilstrekkelig. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 En B31C jeg var med å hente hadde ikke skrudd til kjølevannslangen på saltvannsfilteret, når motoren gikk kom det vann inn. Slike ting er kjekke å finne før det blir vått på dørken og panikken brer seg. LP har gode rutiner og sjekklister man skal gjennom før man kvitterer ut båten i Mou. Viktig for både å lære om båten og at ting er riktig satt sammen. Veldig enig med Douro når han kommenterer prioteringslisten min :-) Varme klær i rikelige mengder er det absolutt viktigste. VHF også obligatorisk. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Varmeapparat er kjekt å ha på en slik tur, men jeg har seilt i storm i slutten av desember uten også. Det gikk fint det også, men da hadde jeg med erfarne folk som jeg har seilt mye med og kjenner veldig godt. Det synes jeg ikke du skal gjøre, andersogbo, enten du har varmeapparat og erfarne medseilere, eller ikke. Det at det har gått fint en gang, er ikke en indikasjon på at slikt er forsvarlig eller fornuftig. Når det er storm vinterstid i Skagerrak, reduseres marginene dramatisk. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Noen er sikkert tøffere enn andre, men jeg hadde aldri, ALDRI lagt ut på en slik tur uten varmeapparat. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 (redigert) Helt enig med Bliss X. Når vi seilte Oslo-Bergen sist påske streiket Wallasen vår et par dager. Dette var grusom. Når alt er kalt og våt og du må faktisk gå en sikkelig tur på land, selv om det striregner bare for å få oppvarmt kroppen og så opp i den våte, kalde fuktige baljen igjen - Du riskerer mytteri ved mindre. Redigert 4.Januar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
bliss X Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Dere hadde tross alt muligheter til å gå i land, men her snakker vi om å seile over åpent hav i ganske mange timer muligens med sur nordavind og snø midt i trynet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Nå må jeg bare bifalle foranstående negative betraktninger. Hvis man ikke noen gang har prøvd et par timer med noen minusgrader og en liten kuling midt i trynet, så burde man ta en tørrtrening ute til sjøs. Og så kan man ta det i kølamørke. Hulda har prøvd, og det er ingen spøk. Det er derfor jeg stadig terper på dette med 'favorabelt værvindu'. Jeg hadde aldri verden lagt ut på en tur fra Danmark til Norge med det været vi f.eks. har nå om dagen, eksempelvis. Jeg hadde gjort det hvis meldingen ga stabilt trykk med vind fra SW minste en uke fremover, og temperaturen på land ville være stabilt på plussiden hele døgnet. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Hulda: Vi har alle vår komfort sone når det gjelder hva som er akseptabel risiko. Noen liker ikke å bade mens andre svømmer over den engelske kanal. Personlig foretrekker jeg å seile. Turen fra Skagen til Kr.sand tar 14-15t alt etter føreforhold, et så kort vindu får man et ferskt værvarsel som stemmer bra. Bon Voyage når den tid kommer! Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Skagerrak kan fryse. Sveriges Meteorologiska och Hydrologiska Institut (SMHI) har regnet seg fram til at Skagerrak kan fryse til i løpet av et par uker. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Turen fra Skagen til Kr.sand tar 14-15t alt etter føreforhold, et så kort vindu får man et ferskt værvarsel som stemmer bra. Fra du forlater havnen i Skagen og til du er i havnen i Kristiansand så er det vel ca 96 mil , og så tenker vi at vi ikke seiler 100% på mål hele tiden , la oss runde av til 100mil. 100mil delt på 14timer er 7,1kn i snitt , med en treg båt som en bavaria 35 så skal du være heldig med forholdene om du kommer i mål på den tiden , jeg ville nok lagt på noen timer. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Det er selvfølgelig helt avhengig av været. Husk også på at værmeldingene melder middelvind, likeledes meldes signifikan bølgehøyde. I det ligger det at du periodevis kan forvente vind som er 50% kraftigere og sjøer som er inntil dobbelt så høye som det som er meldt. Mange er ikke klar over dette og blir overrasket over at "meldingene kunne være så feil". Når det er meldt 12m/s kan du altså forvente inntil 18m/s i perioder. SMHI tar høyde for dette ved å melde f.eks. : "NO 5-8, risk for vinder > 10m/s, 80% Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Hulda: Vi har alle vår komfort sone når det gjelder hva som er akseptabel risiko. Noen liker ikke å bade mens andre svømmer over den engelske kanal. Personlig foretrekker jeg å seile. Turen fra Skagen til Kr.sand tar 14-15t alt etter føreforhold, et så kort vindu får man et ferskt værvarsel som stemmer bra. Bon Voyage når den tid kommer! Morn, morn. Bet meg merke i den der. I dag kan Ekofisk melde om lett østlig bris og holke på dekkene. Nydelig vær herute. Før dette hadde vi 3- til fire dager med 'snøstorm' og signifikant bølgehøyde fire meter. I morgen banker det til igjen. Dette er ikke hva vi kaller 'dårlig vær' her ute. Vi kaller et 'litt surt'. Skulle jeg sitte og banke mot slik vær i en 33-foter, ville det vært 'helvete på jord'. Men det er slik jeg ser det. Så poenget er vel ikke hvor lang tid overfarten tar, men hvor lenge man er forberedt på å sitte i Danmark og vente på en passende værvindu. Og ikke la seg friste til å stikke over, selv om meldingen ikke er optimal. Seile om vinteren er jo bare kos. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Det er 89nm til du er innaskjærs, han skal jo ikke til Kr.sand men videre nedover kysten. Det gir en snittfart med 14,5t på 6,1kn. Burde være godt innenfor det den båten presterer i marsjfart. Med egen lille B31C har jeg høgere snittfart enn det over. Kanskje Enzo sitter med inngående kunnskap jeg ikke har om B35C og fartspotensiale, i så fall bøyer jeg meg ydmykt i støvet. Fra du forlater havnen i Skagen og til du er i havnen i Kristiansand så er det vel ca 96 mil , og så tenker vi at vi ikke seiler 100% på mål hele tiden , la oss runde av til 100mil.100mil delt på 14timer er 7,1kn i snitt , med en treg båt som en bavaria 35 så skal du være heldig med forholdene om du kommer i mål på den tiden , jeg ville nok lagt på noen timer. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 (redigert) Det er 89nm til du er innaskjærs, han skal jo ikke til Kr.sand men videre nedover kysten. Det gir en snittfart med 14,5t på 6,1kn. Burde være godt innenfor det den båten presterer i marsjfart. Med egen lille B31C har jeg høgere snittfart enn det over. Du sier at du har høyere snittfart ? kanskje du skulle si jeg hadde høyere snittfart da du ikke kan vite med sikkerhet at du har like høy snittfart hver gang , får du vinden inn så du må gå nærmere enn 50grader på vinden så har du garantert ikke den snittfarten , blåser det lite nok så får du ikke den snittfarten. Når jeg sa det jeg sa så antok jeg bare at denne bavarian neppe er noe raskere enn andre turseilbåter på 35 fot, jeg brukte 100mil og 14timer og finn 7,14kn i snitt , har man rom slør eller lens så skal det godt gjøres å seile kun 89mil om det er den avstanden man får med linjal. Og jeg snakker om snittfart , ikke marsjfart. Marsjfart er urealistisk å snakke om da man garantert ikke har samme vind ,bølger og strøm gjennom 90mil Redigert 9.Januar.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kulingen Svart 9.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Takk for mange svar, men konklusjonen blir at vi prøver og ser hvordan det går Men hvis det er flere som har erfaring, så er dere velkommen til å dele det.... Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 På en hentetur med innleid skipper starter man motor hvis vinden uteblir eller gjør det ugunstig tidsmessig å seile. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 På en hentetur med innleid skipper starter man motor hvis vinden uteblir eller gjør det ugunstig tidsmessig å seile. Det gjør man vel på alle henteturer når man har litt dårlig tid... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Douro Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Det Lanber kanskje (?) forsøker å antyde, er at når man har leid inn mannskap, er terskelen høyere for å legge seg til å vente på gunstige værforhold. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Takk for mange svar, men konklusjonen blir at vi prøver og ser hvordan det går Men hvis det er flere som har erfaring, så er dere velkommen til å dele det.... Det er jo et par måneder til dere skal dra, mye nærmere sommeren da. I dag melder sydlige Nordsjøen øst vind av 40 knop+, bølgehøyde 4 meter+++, brytende, temperatur på plussiden med et par grader. Værgudene er visst litt uenige om vi skal opp eller ned i vindstyrke. Nå er lunchen slutt, og jeg må ut i vinden for å tjene til mitt daglige brød. Det er vondt å holde seg på beina rundt enkelte hjørner. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Og jeg snakker om snittfart , ikke marsjfart.Marsjfart er urealistisk å snakke om da man garantert ikke har samme vind ,bølger og strøm gjennom 90mil Enzo er inne på det vesentlige her. Selv planlegger jeg lengre turer med 50% reduksjon mot maksfart. Alt over dette betraktes som ett pluss. Selv om en finner vindvindu en kan legge ut i kan dette vinduet forandre seg fort etter noen timer. Dette har vi opplevd mange ganger. Og som det ble nevnt ovenfor så viser vinduet som oftest middelverdier. Erfaring fra Lands End 1979 da alt ble snudd på hode. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
arkmarin Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Avstand fra Hanstholm til Norge er ca 60nm, dvs 10-12 timers gange. Jeg ville foretrukket og gått gjennom Limfjorden til Tyborøen og ventet der på god værmelding. En overfart på under ett døgn er ikke problematisk om en har tilfredstillende vær. Det er noe helt annet å legge ut på en havseilas av lengre varighet, hvor du må være forberedt på alt av vær. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
baatsman Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Skagen-Arendal er ca 70 Nm og det er en mulighet det også. Turen i seg selv med grundig gjennomgang av været er ikke hokus pokus. Det kan fint være varmegrader når turen starter. Men i for kaldt eller for vindfullt hadde ikke jeg dratt. Uansett grundig gjennomgang av båt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
moosewine Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Det gir en snittfart med 14,5t på 6,1kn. Burde være godt innenfor det den båten presterer i marsjfart.Med egen lille B31C har jeg høgere snittfart enn det over. Inponenerende den Bavariaen din! Avstand fra Hanstholm til Norge er ca 60nm, dvs 10-12 timers gange. Dette tør jeg påstå er feil! Korteste vei fra Norge til Danmark er Arendal - Skagen ca 75 nm i luftlinje. Ellers kan jeg bemerke at det ikke er noe problem å krysse Skagerak med litt bruk av sunn fornuft, men det kan bli kaldt på vinteren! Sitér dette innlegget . Link to post
avmønstret5 Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Bavaria 31, hvilket lystall har den? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Sitat: (arkmarin @ 10.01.10 13:41) Avstand fra Hanstholm til Norge er ca 60nm, dvs 10-12 timers gange. Dette tør jeg påstå er feil! Korteste vei fra Norge til Danmark er Arendal - Skagen ca 75 nm i luftlinje. 60 nm er faktisk helt korrekt. Bare sjekk med Google Earth. Hanstholm - Mandal er rundt 66 nm Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.