Jump to content

Par/Jabsco toalett


bliss X

Recommended Posts

På mitt TMC pumpetoalett åpner jeg pakkboksen på pumpeakslingen en gang i blandt for å helle på noen dråper med motor olje. Heller også ett eggeglass med olje rett i skåla på toalettet når dette er tomt for vann, og pumper denne inn med lit vann.. Denne olja smører opp pumpa slik at den blir som ny. Holder ca 1 mnd mellom hver gang jeg må gjøre dette.

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har også hørt at olje er ganske uheldig for pakningene.

Jeg tror Lasse bør skifte pakningene. Dette er svært enkelt og pakningssett får du i alle båtutstyrsforretningene. Inntil du får tak i dette, har jeg veldig god erfaring med et par dråper grønnsåpe rett i skålen, og etter et par pump er lyden borte og stangen glir lett og fint!

 

Så forøvrig en HR 312 med Båtplassen-vimpel på Rossö i salingen i går. Var ikke tilfeldigvis Lasse, vel?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Mange har sagt at en skvett matolje i skålen en gang i blant løser problem med trege og knirkende pumper. Og matolje kan neppe skade noen som helst gummitype.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har også hørt at olje er ganske uheldig for pakningene.

Jeg tror Lasse bør skifte pakningene. Dette er svært enkelt og pakningssett får du i alle båtutstyrsforretningene. Inntil du får tak i dette, har jeg veldig god erfaring med et par dråper grønnsåpe rett i skålen, og etter et par pump er lyden borte og stangen glir lett og fint!

 

Så forøvrig en HR 312 med Båtplassen-vimpel på Rossö i salingen i går. Var ikke tilfeldigvis Lasse, vel?

Hei Brum

 

Skal teste litt med grønnsåpe.

 

Har tenkt på det med å skifte pakningene, men bør de ikke holde mer enn to sesonger? Når det gjelder båten du så på Rossö, var det ikke meg. Jeg regner med at det kan ha vært PanPan du har sett.

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Min TMC pumpe gjekk veldigt tregt - demonterte og rensa den og sette inn pakningene med vaselin, resultatet var ikkje mykje å skryta av, pumpa gjekk nesten like tregt som før.

Men i kveld slo eg ein god dram med matolje ( type : olivenolje ) i skåla og resultatet vart veldigt bra pumpa går nesten av seg sjølv. TAKK FOR TIPSET

Ares

Link to post
Share on other sites

Matolje gjorde susen!

Ja, - var det ikke det jeg sa?  :lol: Da skal jeg også ha en "dasj" matolje i skålen med jevne mellomrum i tillegg til en "dasj" med 35% eddik (for å motvirke urinstein som tetter slanger og pumper) og biologisk sanitærvæske (med rette type bakterier og sporstoffer), pluss at jeg skal forsøke med litt fullgjødsel (nitrater) for å påskynde nedbrytingen av "driten" :flag:. Kloakkrenseverket på Fetsund bruker et produkt fra Hydro som i hovedsak inneholder kalsiumnitrat, og iht. kjemikerne på jobben vil hvilken som helst nitratforbindelse gi næring til en nedbryting av "driten". Det eneste som nå mangler (og som jeg vel har stått frem som en profet for  :wink:), er å øke dimmen på lufttilførselen fra skarve 10mm til minst 1 1/2"!  :wink: De bakteriene som bryter ned "driten" uten å gi lukt elsker luft (oksygen), mens de andre?  :puke:

 

Lars H.  :flag:

Som gjerne gir råd om "dasser" og strøm i båt.

 

Ps! (3 dager igjen til 4 uker båtferie på svenskekysten i østavind og tropevarme!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg også ha en "dasj" matolje i skålen med jevne mellomrum i tillegg til en "dasj" med 35% eddik (for å motvirke urinstein som tetter slanger og pumper) og biologisk sanitærvæske (med rette type bakterier og sporstoffer), pluss at jeg skal forsøke med litt fullgjødsel (nitrater) for å påskynde nedbrytingen av "driten" :confused:.

Da vil det i alle fall ikke lukte vondt fra tanken din, for nå har du jo så mye annet rart oppi toalettet at du ikke får plass til "driten"  :wink:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...